Vége a telekocsizásnak?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Csak személytaxi-szolgáltatásként vagy személygépkocsis személyszállító szolgáltatásként végezhető személyszállítás akkor is, ha csak  az útiköltséghez való részleges hozzájárulást fizet az utas – nyilatkozta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium annak kapcsán, hogy a fuvarozókat ellenőrző csoportot hoz létre a szaktárca. Ez a telekocsizás végét jelentené, amelyről eddig nem volt szó.


Ellenőrzési csoportot hoz létre a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM), amely célzottan ellenőrzi az engedély és fuvarokmány meglétéhez kötött belföldi vagy nemzetközi közúti közlekedési szolgáltatásokat, közúti árufuvarozási és személyszállítási tevékenységeket végzőket, a megtett úttal arányos útdíjra vonatkozó szabályok betartását – közölte a szaktárca az MTI érdeklődésére.

A tájékoztatás szerint az ellenőrök mulasztás vagy szabálysértés esetén 10 ezer és 800 ezer forint közötti bírságot is kiszabhatnak. A csoport feladatai közé tartozik az is, hogy közreműködik a személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállítást végzőkkel szembeni szankciók (jármű kivonása a forgalomból, vezetői engedély visszavonása) érvényre juttatásában.

Az NFM emlékeztetett arra, hogy a hatályos jogszabályok értelmében Magyarország területén személygépkocsival közúti személyszállítási szolgáltatás személytaxi-szolgáltatásként vagy személygépkocsis személyszállító szolgáltatásként végezhető, amennyiben a szolgáltatást bármilyen ellenérték fejében – ideértve az útiköltséghez való részleges hozzájárulást is – nyújtják. 

(Ez utóbbin alapszik a telekocsi intézménye. Korábban az adóhatóság azt nyilatkozta, nem kell tartaniuk a NAV-tól azoknak, akik a telekocsit költségeik csökkentésére használják, s nem raknak zsebre profitot.)

[htmlbox Három Navigátor]

 

Ezen a két típusú személyszállítási tevékenységen kívül kizárólag szívességi alapon, teljesen ingyenesen lehetséges személygépkocsival személyszállítást folytatni, állítja az NFM.

A 2016. januári adatok szerint, Magyarországon 6998 személytaxi-szolgáltató és 301 személygépkocsis személyszállítási szolgáltatást nyújtó vállalkozás működik – ismertette a fejlesztési tárca. 

Az Uber június 24-i kivonulása óta folyamatosan újabb személyszállítási szolgáltatók jelennek meg a piacon, legutóbb a Taxify jelentette be, hogy augusztus első felében elindul Budapesten.

A minisztérium arról tájékoztatta az MTI-t, hogy jelenleg nem folytat tárgyalást az Uberhez hasonló szolgáltatókkal, megkeresés ez ügyben a tárcához nem érkezett. Hozzátették: a kormány támogatja az innovatív megoldásokat, de ahhoz ragaszkodik, hogy a személyszállításban részt vevő piaci szereplők egyenlő feltételek mentén, a hatályos jogszabályokat betartva, a szükséges engedélyek birtokában végezzenek személyszállító tevékenységet.

Az Adó Online megkereste a BlaBla Cart, a cég egyelőre tájékozódni igyekszik az ügyben.

Frissítés 11.42 

Az Oszkar.com telekocsi rendszer jutatta el hozzánk közleményét, amelyet az alábbiakban közlünk.

A Kormány 176/2015. (VII. 7.) Korm. rendelete (személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállításról) 3. paragrafusa szabályozza az érintettséget. Az MTI közleményből idézett mondata annyival árnyaltabb a rendelet szerint, hogy az üzletszerű személyszállításra vonatkoztatja mindezt:

3. § Személygépkocsival üzletszerűen, ellenérték fejében személyt csak személytaxi-szolgáltatást folytató vagy
személygépkocsis személyszállító szolgáltatást folytató vállalkozás szállíthat. Utas kizárólag az e rendeletben
meghatározott feltéteknek megfelelő vállalkozás által nyújtott szolgáltatást vehet igénybe.

Tehát a nem üzletszerű telekocsisok, akik bárminemű profit elérésének szándéka nélkül autóik szabad helyeinek jobb kihasználására és költségmegosztásra törekednek, nem esnek a szabályozás hatálya alá. Ezt Fónagy János NFM államtitkár taxisrendelet kapcsán tett tavaly júniusi nyilatkozata is megerősíti.

Biztosak vagyunk benne, hogy a környezet és a közlekedési infrastruktúra terhelésének csökkentését is elősegítő (ezért állami pályázatok által is támogatott), 1950-es évek óta létező telekocsizás büntethetővé tétele nem lehet szándék. Ezzel sokak munkába járása is veszélybe kerülne, továbbá például minden baráti társaság szabálysértést követne el, ha az útiköltséget összedobva utaznának egy autóval közös programra.

Az üzletszerű személyszállítók tekintetében maximálisan egyetértünk a szabályozás betartásával, ezért magunk is szűrjük az üzletszerű felhasználást végző autósokat rendszerünkben. Őket üzleti csomag megvásárlására kötelezzük, mely által egyértelműen elkülönülnek a klasszikus költségmegosztó telekocsisoktól. Ezzel egyidejűleg tájékoztatjuk őket az adózási és egyéb személyszállítási engedélykötelezettségeikről, írta közleményében az Oszkar.com.

(MTI, Adó Online)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 8.

Nyugdíjbiztosítás: nem jár automatikusan az adójóváírás!

Az előző évben az államilag támogatott nyugdíjbiztosítási számláikra összesen 145,5 milliárd forintot fizettek be az ügyfelek. Ez szerződésenként csaknem 300 ezer forintnyi befizetést jelent, vagyis a tárgyévi befizetés után járó 20 százalékos adójóváírás a biztosítottakat átlagosan 60 ezer forintnyi adóvisszatérítéshez juttatja. Ez azonban nem jár automatikusan: az összeget csak azok számlájára utalja az adóhatóság, akik ezt a május 21-ig benyújtandó szja-bevallásukban külön igénylik – figyelmeztet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ).

2024. május 8.

Áfateher a marketingakciókban, promóciókban

Tapasztalataink szerint sok a bizonytalanság a különböző marketingakciók, árengedményi konstrukciók áfa-kezelése tekintetében. Kis túlzással azt állíthatjuk, hogy ahány adóalany, annyiféle áfakezelés. Nagyon sok konstrukció, eljárás létezik (kuponok, pontgyűjtő akciók, utalványok, árengedmények, ingyenesen juttatok termékek, szolgáltatások, szóróanyagok stb.), ám ezek a megoldások jelentős adókockázatot rejthetnek magukban.

2024. május 7.

Niveus: nem nagy siker eddig az eÁFA

Az eÁFA rendszert 2024 elején vezették be, de az elmúlt hónapok tapasztalati alapján eddig nem igazán használták a vállalkozások. A Niveus Consulting Group ügyfélkörében végzett nem reprezentatív felmérés alapján az derült ki, hogy az eÁFA rendszer sok esetben hibákkal küszködik és sok javítás vár még rá annak érdekében, hogy elterjedjen – olvasható a cég közleményében.