Visszajár a regisztrációs adó fele az Euro-2 motoros járművekre


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A regisztrációs adóról szóló 2003. évi CX. törvényt legutóbb 2006. decemberében módosította az Országgyűlés. A módosítás eredményeként azonban az 1996-2000 között gyártott Euro-2-es motorral felszerelt benzines járművek regisztrációs adótételei 50 százalékkal magasabbak lettek a hasonló, de dízeles járművekénél. Mivel nem ez volt a jogalkotói szándék, a hibát most korrigálták.

A törvényalkotó szándékának megfelelő végrehajtás érdekében első lépésként a törvény mögöttes jogszabályaként használatos 6/1990. (IV .12 .) KöHÉM rendelet módosítása már megtörtént . A 2007. február 5-én kihirdetett GKM rendelet értelmében az
1996-2000 közötti gyártásra jellemző (Euro-2-es) gépkocsik teljes körét a 4.
környezetvédelmi osztályba sorolják .

A mostani törvénymódosítás eredményeként a regisztrációs adó fizetési kötelezettség megállapításakor a rendelet 2007 . február 5-én hatályos állapota szerinti környezetvédelmi besorolást kell figyelembe venni, s ezáltal az Euro-2-es személygépkocsik teljes körére a törvény mellékletének 1. részében található adótétel-táblázat harmadik oszlopát kell alkalmazni. A törvénymódosítás 2007. március 9-én lépett hatályba, de a február 5-étől indult és jogerősen el nem bírált ügyekben is már az új környezetvédelmi besorolás alapján lehet megállapítani az adót.

A 2007. február 5-étől indult és már jogerősen elbírált ügyekben pedig rendkívüli, illeték- és költségmentes jogorvoslattal élhetnek azok, akiknek az új környezetvédelmi besorolással kevesebb adót kellene fizetniük. A jogorvoslati kérelmet az elsőfokon eljárt vámhatósághoz kell benyújtani 2007. április 9-ig, a határidő jogvesztő. A kérelemben nyilatkozni kell, hogy nem hárították át másra az adófizetést. A kérelemhez csatolni kell:

  • a korábbi vámhatósági határozatot, valamint
  • azt a műszaki adatlapot, amely igazolja, hogy a gépkocsit a közlekedési hatóság a 4 . környezetvédelmi osztályba sorolta,
  • ha pedig már befizették az adót, akkor az arról szóló igazolást is.

A vámhatóság a korábbi határozatát visszavonja, és új határozatot hoz, amennyiben az adózó javára adókülönbözet mutatkozik.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 8.

Nyugdíjbiztosítás: nem jár automatikusan az adójóváírás!

Az előző évben az államilag támogatott nyugdíjbiztosítási számláikra összesen 145,5 milliárd forintot fizettek be az ügyfelek. Ez szerződésenként csaknem 300 ezer forintnyi befizetést jelent, vagyis a tárgyévi befizetés után járó 20 százalékos adójóváírás a biztosítottakat átlagosan 60 ezer forintnyi adóvisszatérítéshez juttatja. Ez azonban nem jár automatikusan: az összeget csak azok számlájára utalja az adóhatóság, akik ezt a május 21-ig benyújtandó szja-bevallásukban külön igénylik – figyelmeztet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ).

2024. május 8.

Áfateher a marketingakciókban, promóciókban

Tapasztalataink szerint sok a bizonytalanság a különböző marketingakciók, árengedményi konstrukciók áfa-kezelése tekintetében. Kis túlzással azt állíthatjuk, hogy ahány adóalany, annyiféle áfakezelés. Nagyon sok konstrukció, eljárás létezik (kuponok, pontgyűjtő akciók, utalványok, árengedmények, ingyenesen juttatok termékek, szolgáltatások, szóróanyagok stb.), ám ezek a megoldások jelentős adókockázatot rejthetnek magukban.

2024. május 7.

Niveus: nem nagy siker eddig az eÁFA

Az eÁFA rendszert 2024 elején vezették be, de az elmúlt hónapok tapasztalati alapján eddig nem igazán használták a vállalkozások. A Niveus Consulting Group ügyfélkörében végzett nem reprezentatív felmérés alapján az derült ki, hogy az eÁFA rendszer sok esetben hibákkal küszködik és sok javítás vár még rá annak érdekében, hogy elterjedjen – olvasható a cég közleményében.