Zöld adójavaslatokat kapott a kormány


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A fő cél, hogy a környezetet súlyosan szennyező, egészségkárosító tevékenységet folyatók fizessék meg az általuk okozott károk társadalmi kiadásait.

A környezetvédelmi jellegű díjak (adók) egész rendszere felülvizsgálandó, hogy az új szabályok egyértelműek, megkerülhetetlenek legyenek – áll a Gazdasági Versenyképesség Kerekasztal által a kormányhoz eljutatott adómódosító javaslatában. Az ajánlott módosításoknak köszönhetően egyes meglévő adókat emelnének, valamint néhány új adó, díj is bevezetésre kerülhet, ugyanakkor a munkabért sújtó terheket csökkentené a szervezet. Ezáltal nem lenne plusz teher a vállalkozásokon, illetve az állampolgárokon, hiszen inkább a környezet védelmében és versenyképesség javítása érdekében tett átcsoportosításról van szó, nem pedig többletbefizetésről – magyarázta az új rendszer előnyeit Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke, az ajánlások kidolgozója.

A Gazdasági Versenyképesség Kerekasztal a magyar gazdaság nemzetközi versenyképességének három kulcsfontosságú tényezőcsoportját illetően kapott felkérést. A hazai kutatás-fejlesztés és az innováció hosszabb távon határozza meg a magyar export, illetve Magyarország, mint telephely versenyképességi feltételeit. A magyar adórendszer alapvető korszerűsítésétől az esetleg kedvező államháztartási hatások mellett középtávon ugyancsak jelentős versenyképesség-növekedés várható. A vállalkozások üzleti környezetének alapos megjavítása pedig már rövid távon a vállalkozási kedv lényeges növekedését, ezen keresztül a foglalkoztatási helyzet javulását s így ugyancsak javuló versenyképességet és gazdasági teljesítményt eredményezhet.

A módosításra azért van szükség, „mert az Európai Bizottság és az OECD kutatási anyagai alapján a környezetet súlyosan szennyező, egészségkárosító tevékenységeket folytatók általában nem fizetik meg az általuk okozott károk költségeit”. A Kerekasztal állásfoglalása szerint ez hibás gazdasági, gazdaságpolitikai döntésekhez vezethet, ami egyben akadályozhatja a hazai versenyképesség javulását is. (Hazánkban egyelőre kevés a környezettudatosan dolgozó cég.)

Az említett költségeket adókkal, díjakkal be kell tehát építeni az árakba, az így keletkező államháztartási többletbevételeket pedig teljes egészében az élőmunka terheinek csökkentésére kell fordítani – javasolja a Gazdasági Versenyképesség Kerekasztal.

Máshova települnek

Az adóreformnak természetesen lehetnek hátulütői is: az energia- és nyersanyagigényes termelést folytató vállalatoknál a versenyképesség csökkenésével is járhat. Ez azonban a Kerekasztal szerint még nem lenne baj, ha a nemzetgazdaságunk versenyképessége összességében javulna.

Gondokat leginkább az okozhat, hogy az érintett tevékenységek áttelepülhetnek olyan országokba, ahol számukra előnyösebbek az adózási feltételek. Ez pedig azt eredményezheti, hogy a környezeti problémákat átterheljük más országokra, ami mind környezetvédelmi, mind erkölcsi szempontból elfogadhatatlan – állapítja meg a Gazdasági Versenyképesség Kerekasztal. Azonban állítják, hogy egy megfelelően előkészített adóreform megvalósítható ezen hátrányok nélkül is.

1992 óta dolgoznak rajta

Kérdés persze, hogy a kormány befogadja-e a javaslatokat, ám az ajánlások készítője, Lukács András optimista. Mint azt lapunknak elmondta, még 1992-ben tették az első lépéseket ebben a témában, azóta folyamatosan korszerűsítették az elképzeléseiket.

Azt előrelépésnek tartja, hogy a Gazdasági Versenyképesség Kerekasztal befogadta az ajánlásokat, állítása szerint a kormány is hasonlóan fog cselekedni – még ha nem is az összes javaslatnál. „A koalícióval már többször volt levélváltás a témában, elismerték, hogy ebbe az irányba kell haladni, tenni azonban eddig nem tettek semmit” – közölte Lukács András.

Az utóbbi időben azonban mintha változott volna a helyzet az elnök szerint, így pozitívumként említette, hogy már kormányzati döntés is született arról, hogy 2009-től bevezetik a tehergépkocsik kilométerarányos útdíját. Igaz, a tehergépkocsik útdíjának bevezetéséről szóló országgyűlési határozatot azóta hatályon kívül helyezték, de a GKM sajtónyilatkozatot adott ki, hogy továbbra is elkötelezett a bevezetése mellett. (Az Európai Bizottság elismerte, hogy újra kell gondolni az EU bioüzemanyagokkal kapcsolatos terveit, miután azok környezeti károkat és szociális problémákat okozhatnak.)

Forrás: Piac és Profit


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.