Az élelmiszerek drágultak leginkább – infografika


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Júniusban átlagosan 2,9 százalékkal voltak magasabbak a fogyasztói árak, mint egy évvel korábban, az élelmiszerekért viszont csaknem 8 százalékkal kellett többet fizetni. Az InfoTandem infografikája.

Fél évtizedes távon az idei év elején tetőzött az infláció Magyarországon: 2020 januárjában a fogyasztói árak 4,7 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbi szintet. Azóta az éves összevetésű havi mutató rendre lefelé tartott, s májusra egészen 2,2 százalékig süllyedt. Júniusban azonban – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal friss összesítéseiből – ismét felfelé görbült a grafikon, s az árak átlagosan 2,9 százalékkal múlták felül az egy esztendővel azelőtti nívót. Ezen belül a termékek ára 3,0 százalékkal, a szolgáltatásoké 2,5 százalékkal ment feljebb.

inflációA főbb csoportok szerint az idei első nyári hónapban az élelmiszerek drágultak a leginkább: 7,8 százalékkal voltak magasabbak a tavaly júniusinál. Alig maradt el ettől a szeszes italok és dohányáruk áremelkedése (6,7 százalék). A szolgáltatásokért „csupán” 2,5 százalékkal kértek többet, míg a tartós fogyasztási cikkek ára 1,6 százalékkal nőtt. A háztartási energia tarifái stagnáltak (plusz 0,3 százalék), a ruházkodási cikkek pedig még olcsóbbá is váltak egy kicsit (mínusz 1 százalék). Érdemi árcsökkenés a főcsoportok közül az üzemanyagokat is tartalmazó egyéb árucikkeknél mutatkozott, ezekért átlagosan 3,6 százalékkal kevesebbet kellett fizetni, mint egy évvel korábban (ezen belül a járműüzemanyagok 11,6 százalékkal estek).

Termékszintű bontásban a drágulási versenyt a friss hazai és déligyümölcsök nyerték: áruk kereken 40 százalékkal verte a tavaly júniusit. Ekkora mértékű árrobbanást 2020 első félévének hónapjaiban egyetlen másik terméknél vagy szolgáltatásnál sem mértek! (A féléves dobogó második helyén ugyancsak a friss gyümölcsök állnak, a májusban regisztrált 39 százalékos éves áremelkedésükkel.)

A sertéshús egész évben drágának számított a 2019-es szinthez képest, ára rendre több mint 20 százalékkal volt fölötte annak (áprilisban volt a csúcson, plusz 28,9 százalékkal). Júniusban az árszintkülönbség 17 százalékra mérséklődött ugyan, de még így is kiemelkedett a nyershúsmezőnyből (a marhahús 6,7, a hal 6,5, a baromfihús 3,3 százalékkal volt drágább az elmúlt évinél). A húsokon belül a párizsi felvágottat és kolbászokat tartalmazó árucsoport volt a favorit, 20,5 százalékos drágulással.

Az alapélelmiszerek közül a tej, a tojás, a liszt, a kenyér egyaránt a 6–8 százalékos sávban drágult. A cukorért 14,2 százalékkal kellett többet fizetni, a vaj és a margarin ára viszont enyhén csökkent. A zöldség, gyümölcs, burgonya kategóriában a friss gyümölcsök kiugró drágulását valamelyest ellensúlyozta a burgonya 5,8 százalékos árcsökkenése, illetve a friss zöldségek „mindössze” 3,3 százalékos erősödése; az átlagérték így is magas, plusz 13,2 százalék lett.

A ruházkodási cikkek ára jellemzően stagnált vagy minimálisan csökkent, de például a kerékpárok 5,1 százalékkal drágultak. Az ékszerek is hasítottak, 25,7 százalékos drágulással. A szolgáltatások közül tizedénél többel a lakásjavítás és a postai szolgáltatás ment feljebb.

A szezonálisan kiigazítatlan maginfláció 4 százalékos, a nyugdíjas fogyasztóiár-index 3,6 százalékos értéket mutatott júniusban.


Kapcsolódó cikkek

2020. június 19.

Az ipar fekete áprilisa – infografika

Az ipar vírusválság miatti mélyrepülését a döntő súlyt képviselő feldolgozóipar súlyos visszaesése mozgatta; az alágak közül egyedül a gyógyszergyártás tudott nőni, miközben a járműgyártás ötödére esett vissza. Az InfoTandem infografikája.
2020. június 5.

Gazdasági bűnözés: élen az ügyfélcsalások – infografika

A gazdasági bűnözésről készített friss globális felmérés alapján a vállalatok 35 százaléka tapasztalt ügyfelek által elkövetett csalást az elmúlt 24 hónapban. A PwC megelőző, 2018-as kutatása során még csak 29 százalékos volt ez az arány, ám a legnagyobb mértékben épp az ügyfélcsalások szaporodtak meg azóta, így mostanra átvették a vezetést. Közvetlenül utánuk a kiberbűnözés következik, […]
2020. március 6.

Mélyponton a cégvezetők optimizmusa – infografika

A magyarországi vezérigazgatók még sohasem voltak ennyire pesszimisták sem a világgazdasági, sem a hazai kilátásokat illetően azóta, hogy a PwC önálló kutatásban méri fel a hangulatukat. Saját cége növekedésében azért a döntő többség továbbra is bízik. Az InfoTandem infografikája.
2020. március 20.

Infografika: A járványkamrák feltöltése

A fogyasztók világszerte aktívan töltik fel a szükségkészleteiket a koronavírus-járvány hatására, ami a kereskedelmet is felforgatja. Az InfoTandem infografikája.