Az élelmiszerek és a háztartási cikkek pörögtek fel legjobban az online vásárlásban


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az élelmiszerek, háztartási cikkek és drogériai termékek internetes értékesítési forgalma csaknem 45 százalékkal nőtt Magyarországon tavaly az első kilenc hónapban.

A tavalyi első három negyedév bruttó 75 milliárd forintot meghaladó forgalma a negyedik negyedév hasonló mértékű bővülésével együtt 2021-ben több mint bruttó 110 milliárd forintos bevételt jelentett a napi fogyasztási cikkek hazai internetes piacán. Ezzel a napi fogyasztási cikkek szegmense már a negyedik legnagyobb online terület a magyar piacon a műszaki cikkek, a ruházat, illetve a játék/ajándék kategóriák után – derül ki a GKI Digital Online Retail Big Picture című kutatásából.

Eszerint a magyar online vásárlók egyre bátrabban rendelnek akár a friss élelmiszerek közül is az internetről, a népszerűségi listát azonban a tartós háztartási cikkek vezetik. A legnépszerűbbek az online vásárlók körében a tisztítószerek, háztartási vegyiáruk, a szépségápolási termékek, valamint a gyógyszerek, vitaminok, egészségmegőrzési termékek. Az ötödik helyre kerültek a tartós élelmiszerek a toalettpapír, szalvéta, papíráru után.

A korábbi tapasztalat versenyez az árral

A kutatás korosztályi bontásaiból kiderült, hogy az idősebb, 60 év feletti korosztály tagjaira a rendszeresség jellemző, a heti bevásárlást 18 százalékuk, a havi bevásárlást pedig 29 százalékuk intézi online is.

A 18-24 éves korosztály tagjainak vásárlási szokásai jelentősen eltérnek, rájuk nem jellemző, hogy ütemeznék az online bevásárlást, 51 százalékuk akkor vásárol napi fogyasztási cikket az interneten, amikor nincs kedve vagy ideje boltba menni.

kereskedelem

Az átlag feletti arányban vásárolnak napi használati cikkeket online a nők, a 30-39 évesek és a Budapesten élők.

A válaszadók legnagyobb része, 36 százaléka elsősorban a termékek ára alapján választja meg, hogy melyik online áruházból rendel fogyasztási cikket, de csaknem ugyanennyien, 34,1 százalék választ korábbi tapasztalatai alapján. A korábbi pozitív tapasztalatok különösen fontosak a 60 év feletti felhasználók esetében, körükben a legnagyobb, 46 százalék azok aránya, akik ár helyett a kedvező tapasztalatok alapján választanak online áruházat.

Ugyancsak nagyon fontos szempont a fogyasztási cikkek online rendelésekor a weboldal könnyű használhatósága, valamint a kiszállítás kiszámíthatósága és gyorsasága is.

A napi bevásárlást kevesen intézik a neten

Élelmiszer és egyéb háztartási cikk internetes vásárlása kapcsán minden második válaszadót az bosszant a leginkább, ha a kiszállított termékek minősége nem megfelelő, 40 százalékuk az ügyfélszolgálat elérhetetlenségét tartja frusztrálónak, és ugyanennyien tartják problémásnak, ha helyettesítő terméket kapnak az eredetileg kiválasztott helyett.

A napi fogyasztási cikkeket rendelő online vásárlók 41 százaléka 2-3 napon belüli kiszállítási időpontot választ. A vásárlók csaknem negyede kér időnként aznapi, időnként későbbi kiszállítást, 21,3 százalékuk pedig nem ragaszkodik fix időablakhoz, akkor veszi át a terméket, amikor az megérkezik.

A napi szintű bevásárlást még kevesen intézik interneten keresztül Magyarországon, az aznapi átvételt a napi fogyasztási cikkeket rendelő vásárlóknak csak 7,6 százaléka részesíti előnyben, további 2,1 százaléka néhány órán belüli átvételt várna el, újabb 2 százalékuk pedig az éttermi kiszállításos rendelések mintájára egy órán belül szeretné megkapni a termékeket.

Az Online Retail Big Picture riportban bemutatott primer kutatási adatok mindegyike nem, kor, lakóhely és iskolai végzettség terén reprezentatív az aktív magyar online vásárlók 3,5 millió fős táborára.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 29.

MNB: továbbra is stabil a magyar bankrendszer

magyar bankrendszer továbbra is stabil, sokkellenálló-képessége erős, ugyanakkor a tavalyi kiemelkedő jövedelmezőség után a profitja 2024-ben csökkenni fog – mondta Dancsik Bálint főosztályvezető a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénzügyi stabilitási jelentésének keddi online bemutatásán.

2024. május 28.

Nemcsak IT-feladat a közelgő, nagy SAP-átállás

A következő időszakban azoknak az SAP-rendszert használó nagyvállalatoknak is át kell állniuk a megoldás új, S/4HANA változatára, akik maguktól ezt egyébként nem feltétlenül tennék meg, mert a gyártó 2027-től nem támogatja tovább a korábbi kiadásokat. Az új változat sok esetben azonban egy teljesen más architektúra, az átállás sok tekintetben csaknem olyan, mintha egy teljesen új ERP-rendszert kellene bevezetni. Ez komoly kihívásokat támaszthat a felhasználók felé, egy nem megfelelően vezényelt átállás pedig akár jelentősen visszavetheti a cég eredményességét ‒ figyelmeztet a Helix Consulting vezetője.