Az EU vizsgálatot indít az észak-magyarországi új autóalkatrész-gyár állami támogatásának ügyében


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Európai Bizottság vizsgálatot indított annak értékelésére, hogy az Észak-Magyarországon létesíteni tervezett új gépjárműalkatrész-gyár építéséhez Magyarország által nyújtani szándékozott állami támogatás összhangban van-e az állami támogatásokra vonatkozó uniós szabályokkal – tájékoztatott az uniós bizottság csütörtökön.

Az Európai Bizottság közölte, előzetes értékelése alapján mindenekelőtt azt állapította meg, hogy a beruházási projekt elősegíti a gazdasági fejlődést és a foglalkoztatást az EU egyik kedvezőtlenebb helyzetű régiójában.

A brüsszeli testületnek azonban kétségei vannak azzal kapcsolatban, hogy az intézkedés összhangban van-e az állami támogatásokra vonatkozó uniós szabályokkal, különösen a regionális állami támogatásokról szóló iránymutatással. Az uniós bizottság ezért úgy határozott, hogy vizsgálatot indít annak értékelésére, hogy a támogatás arányos-e, vagyis nem lépi-e túl azt a mértéket, ami a beruházás hátrányos helyzetű régióba vonzásához szükséges. Választ keres arra is, hogy az intézkedésnek van-e ösztönző hatása a régióban. E tekintetben a bizottság meg fogja vizsgálni, hogy az új gyár magyarországi létesítésére vonatkozó döntés kiváltó oka közvetlenül a magyar állami támogatás volt, vagy állami támogatás nélkül is ebben a régióban valósították volna meg. A magyar hatóságok azt állítják ugyanis, hogy a támogatás nélkül a beruházást az EU-n kívül, Törökországban hozták volna létre. A testület végezetül arra kíváncsi, hogy a támogatásnak nincs-e indokolatlan negatív hatása az EU-n belüli versenyre és kereskedelemre – írták.

Magyarország 2021-ben értesítette az Európai Bizottságot, hogy 43,76 millió euró összegű állami támogatást kíván nyújtani a Rubin NewCo Kft. részére az észak-magyarországi régióban tervezett új gépjárműalkatrész-gyár megépítéséhez. Az új gyár a csoporthoz tartozó két másik európai gyártási helyszín kapacitását veszi majd át. Az üzem várhatóan mintegy 1500 munkahelyet teremt Észak-Magyarországon, amely az uniós állami támogatási szabályok értelmében regionális támogatásra jogosult, kedvezőtlenebb helyzetű régió.

Magyarország 43,01 millió euró (mintegy 17,8 milliárd forint) összegű közvetlen támogatás, valamint 750 ezer euró (mintegy 305 millió forint) összegű adókedvezmény révén kívánja támogatni az új gépjárműalkatrész-gyár építését. A magyar hatóságok által nyújtani tervezett teljes támogatási összeg az elszámolható beruházási költségek 31,76 százalékát teszik ki, ami nem éri el az ilyen projektekre engedélyezett maximális támogatási összeget, azaz a 31,88 százalékot.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 21.

A GVH hat magyar véleményvezérrel és számos hirdető céggel szemben indított eljárásokat

Az influenszereket követő fogyasztók és a tiszta piaci verseny elősegítése érdekében a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárásokat indított hat magyar influenszerrel, számos hirdető céggel, közreműködő reklámügynökséggel szemben tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt – közölte a hatóság kedden.

2024. május 21.

Az üres iroda fenntartása a legdrágább

Az elmúlt időszakban jelentősen átalakultak az irodahasználati szokások, ráadásul belépett a munkaerőpiacra a Z-generáció, amelynek tagjai nagyobb szabadságot, rugalmasságot várnak el az őket foglalkoztató vállalatoktól, valamint az irodákban is élményekre vágynak. Mindez kettős kihívást jelent a megfelelő munkahelyi környezet kialakításával, fenntartásával foglalkozó szakembereknek és a HR-eseknek. Új megközelítésre van szükség, hogy a dolgozók ne kényszerként éljék meg a bejárást, és a lehető legjobb teljesítményt nyújtsák az irodai munkában.