Cégautó-adó? Itt a kellemetlen meglepetés!


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az enyhébb cégautó-adó bevezetése után is elmaradni látszanak a bevételek. A tervezett 27 milliárddal szemben a Napi számításai szerint 21-22 milliárd forint jöhet be, ez 25 százalékkal kisebb a tervezettnél.

Az eddigi adatok alapján várhatóan nem teljesül a kormány által várt 27 milliárd forint bevétel a cégautóadóból: az államkincstár adatai szerint az első háromnegyed évben 16,5 milliárd forint folyt be a költségvetésbe ezen a címen. Negyedévente 5,3 milliárd forintot fizetett be 83 ezer vállalkozás az első félévben számolt valamivel több mint 600 ezer céges autó után.

Ha az utolsó negyedév sem mutat jelentősebb eltérést, akkor 21-22 milliárd forintra rúghat az éves mérleg, ami öt-hat milliárd forinttal elmarad a várttól. Ez a költségvetést nem rengeti meg, ám arányaiban jelentős, 20-25 százalékos eltérés volna.

Az új jogszabály februárban váltotta a korábban a személyijövedelemadó-törvényben szabályozott cégautóadót. Akkor az autó beszerzési ára és kora alapján kellett megállapítani a tarifát. Mindez háromezer és 112 ezer forint között mozgott.

Az adót nem kellett megfizetni, ha a kocsit kizárólag céges ügyekben használták. A folyamatos útnyilvántartás-vezetés mellett ténylegesen alig fizettek cégautóadót: a becslések szerint a tavalyi 400 ezer darab mellett mindössze 30 ezer után.

Az új rendszer szerint teljesítménytől függően hétezer vagy 15 ezer forint az adó – a magasabb tételt az 1,6 literesnél nagyobb hengerűrtartalmú autók után kell fizetni. Az összesen 83 ezer cég közül, amely cégautót tulajdonol, valamivel többen vannak, amelyek a kisebb teljesítményű autók mellett döntöttek, az eloszlás ugyanakkor viszonylag kiegyenlített.

Sokkal nagyobb az eltérés az autók megoszlásában: itt 80 százalékot tesz ki a kisebb teljesítményű autók aránya. Valószínűleg erre az a magyarázat, hogy azok a társaságok, amelyek nagyobb flottát tartanak fenn, inkább a kisebb teljesítményű járműveket választják.

Az, hogy összesen több mint 600 ezer autó után fizetnek a társaságok cégautóadót, azt is jelenti, hogy tavaly év végén és ez év elején nem menekültek ki tömegek a rendszerből. Az év elején nem lehetett még tudni, hogy hogyan döntenek a kis cégek, ahol csak adóoptimalizáló célzattal volt a társaság nevén a jármű. A jelek szerint azonban inkább meghagyták a rendszert, mert a havi 7-15 ezer forint még mindig jobban megéri, mint a magánhasználatot érintő pluszköltség

Forrás: Napi Online


Kapcsolódó cikkek

2024. május 21.

A GVH hat magyar véleményvezérrel és számos hirdető céggel szemben indított eljárásokat

Az influenszereket követő fogyasztók és a tiszta piaci verseny elősegítése érdekében a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárásokat indított hat magyar influenszerrel, számos hirdető céggel, közreműködő reklámügynökséggel szemben tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt – közölte a hatóság kedden.

2024. május 21.

Az üres iroda fenntartása a legdrágább

Az elmúlt időszakban jelentősen átalakultak az irodahasználati szokások, ráadásul belépett a munkaerőpiacra a Z-generáció, amelynek tagjai nagyobb szabadságot, rugalmasságot várnak el az őket foglalkoztató vállalatoktól, valamint az irodákban is élményekre vágynak. Mindez kettős kihívást jelent a megfelelő munkahelyi környezet kialakításával, fenntartásával foglalkozó szakembereknek és a HR-eseknek. Új megközelítésre van szükség, hogy a dolgozók ne kényszerként éljék meg a bejárást, és a lehető legjobb teljesítményt nyújtsák az irodai munkában.