Félmilliónál több család újítaná fel otthonát – infografika
Kapcsolódó termékek: Cégjogi kiadványok, Vállalati Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Az akár 3 millió forint vissza nem térítendő támogatást kínáló otthonfelújítási program iránt hatalmas az érdeklődés. A legnépszerűbbnek a fürdőszobák renoválása és belső terek felújítása ígérkezik. Az InfoTandem infografikája.
A következő két évben az otthonfelújítási program mintegy 640 ezer családot érinthet Magyarországon – egy januári felmérés eredményei alapján erre a következtetésre jutottak a GKI Gazdaságkutató Zrt. elemzői. A Masterplasttal közös kutatás során az összes háztartás 7 százaléka biztosan, 17 százaléka pedig valószínűleg élne a tavaly ősszel bejelentett, s az idén januártól elindult kétéves program nyújtotta lehetőségekkel. A fent jelzett létszám ezek alapján egy óvatos (lemorzsolódással is számoló) becslés eredménye. A várható érdeklődés még így is hatalmasnak minősíthető, amit jól érzékeltet, hogy 2020-ban alig 180 ezer lakást újítottak fel.
A program iránt – amely 50 százalékos önerő megléte esetén akár 3 millió forint vissza nem térítendő állami támogatás elérését is lehetővé teszi a gyermekes háztartások számára – leginkább a 40 és 49 év közötti családfővel rendelkező háztartások érdeklődnek, körükben 16 százalékot tett ki a biztos részvételről nyilatkozók aránya. A 18–29 éves háztartásfővel rendelkező családok egytizede gondolkodik így, a 30–39 évesek tervei pedig megfelelnek az átlagnak. Az anyagi helyzet szerint is elég nagyok a különbségek: a legalacsonyabb két jövedelmi decilisbe tartozók 3 százaléka tervez támogatást felvenni, a legmagasabb kettőbe tartozóknak pedig a 14 százaléka.
A családonkénti 3 millió forintos maximummal a jelentkezők egyharmada számol. Legfeljebb 2 millió forintban az érintettek 25 százaléka gondolkodik, s ennyien vannak az 1 millióval kalkulálók is. A tehetősebbek lényegesen nagyobb állami támogatás felvételét tervezik, mint az alacsonyabb jövedelműek.
A GKI és a Masterplast februárban – szintén ezer fős, országosan reprezentatív mintán – megismételte a felmérést, ezúttal azt tudakolva, hogy a kínálkozó lehetőség várhatóan milyen munkálatok elvégeztetésére sarkallja a programban részt venni szándékozókat. A két legnépszerűbb célnak a fürdőszoba, illetve a belső tér felújítása ígérkezik (utóbbi alatt a belső burkolat cseréjét, felújítását, illetve festést, tapétázást kell érteni). Szintén viszonylag magas, 27–29 százalékos népszerűséget mutat a külső nyílászárók cseréje és a fűtés korszerűsítése. E mellett a válaszadók bő ötöde készül hőszigetelési és tetőfelújítási munkákra.
A családi házakban élők számára az átlagnál vonzóbb a kerítés építése és felújítása (26 százalékos említési gyakorisággal), de ugyanez mondható el a terasz és a napelemes rendszerek vonatkozásában is. A fővárosiak hang- és vízszigetelési munkákat fontolgatnak az országos átlagnál jóval magasabb arányban, míg a nagyvárosok lakóinak szemében a belső terek felújítása emelkedik ki: minden másodikuk tervez ilyet. A községekben kiemelkedően népszerű a hőszigetelés, a külső nyílászárók cseréje, illetve a tető felújítása, szigetelése.