Infografika: bővül, de öregszik a járműpark


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Több mint 4 millió jármű rója a magyarországi utakat, ezen belül autóból minden harmadik lakosra jut egy. Az átlagéletkor június végén 13,9 év volt, enyhén romlik. Az InfoTandem infografikája.


A hazai közútigépjármű-park továbbra is meglehetősen elöregedettnek mondható, sőt az átlagéletkor 2017 első felének végén minimálisan ugyan, de tovább romlott az egy esztendővel korábbihoz képes, s elérte a 13,9 évet. Mindez bővülő állomány mellett zajlott, a járművek száma a Központi Statisztikai Hivatal kimutatásai szerint – éves összevetésben 3,7 százalékos emelkedést követően – 4 millió 140 ezerre hízott június végére.

 

A „legpatinásabb” szegmensnek a motorkerékpárok számítanak, a maguk 18,1 éves átlagkorukkal. Itt a legnyomasztóbb a „tizenévesek” súlya is – a motorok több mint háromnegyedét 11 évnél régebben gyártották. Az országos életkori átlagot természetesen a személygépkocsik határozzák meg, hiszen a teljes járműpark 82 százaléka autó: több mint 3,4 millió található belőlük, kereken 14 éves átlagkorral. Hasonlót tudnak felmutatni az autóbuszok is, a tehergépkocsikviszont egy évvel alacsonyabbat. Messze a legfiatalabb szekció a vontatóké, 8,4 évvel – igaz, ezekből alig 72 ezret tartanak nyilván –, s e körben az állomány 70 százaléka legfeljebb 10 éves, vagy újabb (44 százalékuk 5 évesnél is fiatalabb).

 

Egy év távlatában a járműállomány a legtöbb szegmensben növekedést mutat (az autók és a – szűk félmilliónyi – tehergépkocsik száma az átlag körül emelkedett, a vontatóké pedig 5,9 százalékkal), kivéve a motorkerékpárokat, ahol 0,5 százalékos visszaesés történt. (A buszoknál 1,4 százalékkal nőtt a darabszám, 19,1 ezerre.)

Az idén szeptember végéig a Magyarországon első alkalommal forgalombahelyezett járművek száma megközelítette a 260 ezret, s ennek 47 százaléka volt csak új, a többi használt. Az autók ebből 198 ezer darabbal részesedtek, itt az újak aránya még alacsonyabb, 44 százalék körüli. Nem így a vontatóknál, ahol a forgalomba helyezett 6,8 ezer jármű háromnegyede nulla kilométerrel gördült ki az utakra. 


Kapcsolódó cikkek

2024. július 3.

Mabisz: megközelítette az egymilliót a szolgáltatás-finanszírozó egészségbiztosítással rendelkezők száma tavaly

Az üzleti alapú szolgáltatás-finanszírozó egészségbiztosítási szerződéssel, illetve az ilyen biztosítási védelemmel rendelkezők száma elérte a 947 ezret tavaly, a biztosítás által fedezett egészségügyi ellátások költsége pedig alig 20 milliárd forintról csaknem 27 milliárd forintra nőtt egy év alatt – közölte a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) hétfőn.

2024. július 3.

Díjkorrekciók és új díjcsomagok a mobilszolgáltatások piacán

Az idei év igen jelentős átrendeződést hozott a mobilszolgáltatások piacán. Az év eleji kisebb-nagyobb mértékű roamingadatkeret-emeléseket követően március elejétől mindegyik jelentős mobilszolgáltató inflációkövető díjkorrekciót vezetett be, majd alig egy-másfél hónapon belül sorra mindhárom szolgáltató teljesen megújította az előfizetéses mobiltelefon-díjcsomagjainak kínálatát, és többségében rövidesen lezárta vagy már bejelentette, hogy lezárja a korábban előfizethető, díjkorrekcióval megemelt havi díjú tarifacsomagjait.

2024. július 3.

A beruházások hatása a kisvállalati adóalapra

Adórendszerünk többféle kedvező szabály, adóelőny révén kívánja ösztönözni a vállalkozásokat különféle beruházások elvégzésére. A társasági adóban következő a képlet; az adózó a számviteli előírások szerint elszámolt értékcsökkenéssel növeli, míg a társasági adó szabályai szerint elszámolt értékcsökkenéssel csökkenti az adózás előtti eredményét, illetve adott esetben a beruházásra tekintettel adóalap-, illetve adókedvezményt érvényesít (pl. fejlesztési tartalékképzés, kis-, és középvállalkozások beruházási adóalap-kedvezménye, fejlesztési adókedvezmény stb.)