Megérkeztek a legújabb EPR szabályozások, ami mindenkit érint!


A kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer legújabb változásait és hatásait gyűjtjük össze. Hogyan érinti a vállalkozásokat és a fogyasztókat az EPR rendszer, és milyen kihívások és lehetőségek várnak rájuk? Ismerje meg az új díjtételeket, kötelezettségeket és az italcsomagolásokra vonatkozó visszaváltási díj bevezetését.

Magyarországon 2023. július 1-jétől életbe lépett a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer (extended producers responsibility, „EPR”), amely a hulladékgazdálkodást érintő jelentős reformokat hoz. Cikksorozatunk első részében, a BDO Magyarország Adótanácsadás szakértői összefoglalták, mit kell tudni a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszerről és mik a legújabb díjtételek. Azonban elengedhetetlen, hogy újra foglalkozzunk ezzel témával, hiszen egyre aktuálisabb az érintettek számára és érdemes a felkészülés miatt az új változásokat is áttekinteni, hogy a lehető leginformáltabbak legyünk. Az EPR új kötelezettségeket ró a körforgásos termékeket gyártó és értékesítő vállalkozásokra, valamint jelentős emelést hoz az alkalmazandó díjtételek terén. Az alábbiakban a BDO Magyarország Adótanácsadás üzletág szakértői részletesen összefoglalják az EPR rendszer legfontosabb új törvényi pontjait, díjtételeit és legfrissebb változásait, amelyek mindenkinek fontos és teljeskörű információkat nyújthatnak.

Tekintsük át, mik az új díjtételek és kötelezettségek

Az EPR rendszer bevezetésével járnak új díjtételek és kötelezettségek. A díjak jelentősen magasabbak a korábbi környezetvédelmi termékdíj tételeknél. Ez a változás nemcsak az újonnan bevezetett termékeket, például textiltermékeket, fabútorokat és sütőolajat érinti, hanem jelentős többletköltségeket jelent a korábban termékdíjat fizető vállalkozásoknak is. Részletesebben szakértőink az előző cikkünkben a díjtételeket kifejtették, azonban szemléltetésképpen most is tekintsünk át pár példát. Az EPR díjtételek például a papír és karton csomagolás esetében 173 Ft/kg, míg a papír csomagolószer termékdíja csak 19 Ft/kg. Az irodai papír és az elektronikai berendezések esetén is jelentős eltérés van az EPR díjak és a termékdíjak között. Az EPR díj egyes kategóriákban akár 362 Ft/kg is lehet, míg a termékdíj egységesen 57 Ft/kg. Az elem/akkumulátor termékkörben 160-239 Ft/kg, a gumiabroncsnál 137 Ft/kg, az egyszer használatos termékeknél 113 Ft/kg, míg a textiltermékeknél 145 Ft/kg jelentős EPR díjat kell fizetni.

Jogosan merül fel a kérdés, hogy mi az EPR és termékdíj kapcsolata

Az EPR díjak megjelenése miatt felmerül a kérdés, hogy mi lesz a termékdíj sorsa. Az új szabályozás szerint azonos termék kategóriájú termékek esetén a termékdíj összegéből le kell vonni a fizetendő EPR díjat, így elkerülhető a dupla fizetési kötelezettség. Fontos azonban megjegyezni, hogy továbbra is fennállnak a termékdíjjal kapcsolatos adminisztratív kötelezettségek.

Mik a legújabb változások, amikre készülnünk kell, vagyis mik az EPR rendszer módosításai és hatásai 2023-ban?

Az EPR rendszerrel kapcsolatban új módosításokat vezettek be, amelyek további változásokat hoznak az érintett szereplők számára. 2023. június 29-én egy új kormányrendeletet (276/2023. (VI-29)) hoztak létre, amely módosítja az EPR rendszer szabályait:

Ø Az új rendelet érinti a csomagolási anyagokkal kapcsolatos szabályokat is. Az EPR rendelet már nem vonatkozik a lakossági és az egészségügyi szolgáltatóknál keletkező gyógyszerhulladékra, amely közvetlenül érintkezik a gyógyszerrel.

Ø Az új változtatások alapján a kiterjesztett gyártói felelősség a csomagolószer gyártóját terheli a megtöltésre tervezett és szánt csomagolószerek esetében, amelyeket a fogyasztó értékesítés helyén használnak. Ez az előző gyakorlattal szemben a gyártókat terheli díjfizetési kötelezettség.

Ø Az új rendelet előírja, hogy a csomagolás-összetevők esetében alkalmazni kell az egyes összetevőkhöz kapcsolódó körforgásos kódokat és az ezekhez tartozó kiterjesztett gyártói felelősségi díjakat.

Ø Az új változtatások érintik az újrahasználható csomagolószereket is. Az EPR díjfizetési kötelezettség alóli mentességek bevezetését tervezik az újrahasználható csomagolószerek esetében. Az új rendelet szerint nem minősül saját célú felhasználásnak az újrahasználható csomagolószerek visszahozása vagy visszaszállítása külföldre.

Ø Az átvállalási szerződés vagy nyilatkozat alapján az EPR kötelezettséget az eddig csak gépjárművek esetében lehetett átvállalni szerződés alapján. Az új rendelet szerint a mezőgazdasági termelői szerveződés is átvállalhatja az EPR díjfizetési kötelezettséget a Közösségi rendeletek szerinti mezőgazdasági termelői szervezeten keresztül forgalomba hozott körforgásos termék esetében.

Ø Az új rendelet lehetőséget nyújt a gyártóknak arra, hogy a készletre vett körforgásos termékekről vezessék a nyilvántartást a forgalomba hozott termékek helyett. A készletre vett körforgásos termékek mennyiségét veszik figyelembe az EPR díj meghatározásakor.

Ø Az adatszolgáltatási határidőt is módosították az új rendeletben. A gyártók mostantól március 31-éig módosíthatják az adatszolgáltatás adatait az eddigi 15 nap helyett.

Az italcsomagolásokat is jelentős mértékben érinti az új kormányrendelet, amit mind a forgalmazok és mind a fogyasztók is meg fognak érezni a pénztárcájukon

A közelgő januártól kezdve Magyarországon bevezetik az italcsomagolások visszaváltási díját. Ez új kihívások elé állítja mind a fogyasztókat, mind a forgalmazókat.

Az új automaták nem fogadják el a sérült csomagolóanyagokat, még egy komolyabb karcolás esetén sem. A korábbi gyakorlat, amelyben a fogyasztók a palackokat összegyűrték vagy a sörösdobozokat összetaposták, már nem lehetséges. Sérült csomagolással a vevő elveszíti a vásárláskor kifizetett visszaváltási díjat.

Az új rendszerben bevezetendő visszaváltási díj összegét jelenleg még nem határozták meg, de valószínűleg észrevehető mértékű lesz. A gyártók az árakba beépítik a plusz költségeket. Az EPR-díj bevezetése önmagában már 3 százalékkal növeli az inflációt, és az élelmiszergyártók akár 5 százalékos áremelkedést is előre jeleznek a saját területükön.

Felkészüléshez

Az EPR rendszer új törvényei, díjtételei és változásai komoly hatást gyakorolnak mind a vállalkozásokra, mind a fogyasztókra. A vállalkozásoknak és gyártóknak tudatosítaniuk kell a felmerülő kötelezettségeket és felkészülniük az adatszolgáltatásra, nyilvántartásra és fizetési kötelezettségekre. A fogyasztóknak figyelmet kell fordítaniuk a csomagolások állapotára, hogy elkerüljék a visszaváltási díj elvesztését.

Az EPR rendszer bevezetése jelentős változásokat hoz az italcsomagolások piacán, és mindenkinek alkalmazkodnia kell a változó körülményekhez. Az EPR rendszernek azonban pozitív hatása is lehet, hiszen elősegíti a fenntartható hulladékgazdálkodást és a körforgásos gazdaság kialakítását.

Az új törvényi rendelkezések és változások kihívások elé állítják az érintett szereplőket, de lehetőséget is nyújtanak a fejlődésre és a környezetbarát megoldásokra való ösztönzésre. A tudatos tájékozódás, felkészülés és együttműködés segíteni fogja a sikeres átállást az új rendszerre, és hozzájárul az élhetőbb és fenntarthatóbb jövő megteremtéséhez.

Forrás: BDO Magyarország


Kapcsolódó cikkek

2024. június 17.

Vegyes képet mutat a középkorúak keresetének alakulása

Vegyes képet mutat a bevételek alakulása a 30-59 éves korosztályban: a válaszadók 52 százaléka növekedésről számolt be, közel 35 százalékuknál nem történt változás, 13 százalékuknak pedig kevesebb jutott az elmúlt egy év során – áll a K&H biztos jövő felmérésében.

2024. június 14.

Még mindig sokan mondanak le a nyaralásról

Nagyon vegyes a kép az utazási tervek terén. Összességében javult a középkorúak utazási helyzete, és akik terveznek nyaralást, azok többet szánnak erre a K&H biztos jövő index szerint, de a koronavírus járvány utáni időszakhoz képest még mindig visszafogottnak mondható az utazási kedv. Ráadásul még mindig sokan vannak, akik a pénzhiány miatt nem tudnak hosszabb vakációt beiktatni: a válaszadók 71 százalékánál ez az indok. Ez az arány nem sokkal alacsonyabb a tavalyi 77 százaléknál, viszont még mindig jóval meghaladja a tavalyelőtti 58 százalékos arányt.