Nagy könyvelő kutatás: mindig elérhetőek, több magánéletre vágynak a magyar könyvelők


A magyar könyvelők 72%-a nem elégedett a munkája anyagi ellentételezésével, holott háromnegyedük arra is hajlandó, hogy munkaidőn túl is az ügyfelek rendelkezésére álljon – derül ki a Számlázz.hu friss, online felméréséből. A kutatás szerint a május a könyvelők legnehezebb időszaka és többségében hisznek a digitalizáció pozitív hatásaiban.

A Számlázz.hu a könyvelői világnap alkalmából a platformját használó könyvelők megkérdezésével készített online felmérést. A kutatás célja az volt, hogy a piacvezető fintech cég megtudja, mennyit dolgoznak, milyen nehézségekkel szembesülnek a szakmabeliek és mit várnak a digitalizációtól. A válaszadó könyvelők 72%-a független könyvelőként dolgozik, 13%-uk pedig alkalmazottként, de saját ügyfelekkel is foglalkozik mellette.

„Fontosak számunkra a könyvelők. Közel harmincezer könyvelő használja napi rendszerességgel a Számlázz.hu-t, mi pedig igyekszünk a lehető leghatékonyabb támogatást biztosítani nekik. Akkor tudunk igazán segíteni, ha pontosan tudjuk, hogy mi van a fejükben” – mondta Ángyán Balázs, a Számlázz.hu ügyvezetője. „Digitális könyvelési szolgáltatásaink célja, hogy időt, energiát spóroljunk meg a könyvelőknek. Megoldásainkkal, integrált szolgáltatásainkkal arra törekszünk, hogy a monoton adatrögzítési munka helyett a könyvelők a szakmai munkával foglalkozhassanak. Azt szeretnénk, hogy ha egy adat egyszer már egy online rendszerbe bekerült (pl. egy számla elkészült), akkor azt ne kelljen egy könyvelőnek egy másik rendszerben (pl. a könyvelőszoftverben) kézzel rögzítenie” – tette hozzá Ángyán Balázs.

Mindig rendelkezésre állnak, de nem elégedettek a fizetéssel

A válaszadók 59%-a 8-12 órát dolgozik naponta. A megkérdezettek közel negyede (23%) vallotta, hogy napi 10-12 órányi munka után tudnak végezni a feladataikkal. 37%-uk ellenben kevesebb, mint nyolc órát tölt el munkával. Mindössze 3% azoknak az aránya, akik rendszeresen extrém hosszú munkanapokat, 12 óránál is többet húznak.

A könyvelői lét nehézségét részben az adja, hogy az ügyfelek gyakran munkaidőn túl, hétvégén és ünnepnapokon is azonnali megnyugtató válaszra várnak. Saját bevallásuk szerint a könyvelők mindössze 15% teszi vagy teheti meg, hogy kizárólag a munkaidőben legyen elérhető. 78%-uk folyamatosan rendelkezésre áll, vagy legalábbis sürgős esetben a lehető leghamarabb „szolgálatba helyezi” magát.

A Számlázz.hu kutatása rávilágít arra a drámai helyzetre, hogy a könyvelők markáns többsége (72%-a) nem elégedett munkája anyagi elismertségével. 13% egyenesen úgy nyilatkozott, hogy egyáltalán nem elégedett az ellentételezéssel, 59% szerint pedig jobban is megbecsülhetnék a fáradozásait. A könyvelők alig több mint negyede (28%) elégedett csupán a könyvelésből származó bevételeivel.

Május a legnehezebb, a KATA változások feladták a leckét

A könyvelők rémálma egyértelműen a május. A megkérdezett szakmabeliek egyöntetűen (78%) úgy nyilatkoztak, hogy a beszámolók leadása miatt ez a legkeményebb időszak az évben. Ugyancsak mumusnak számít a január, az évkezdetet 47% tartja megterhelő időszaknak. A könyvelők számára még a negyedéves zárások a problémásak, ilyenkor állapítják meg az adók elszámolását – 43% tartja úgy, hogy ilyenkor igazán sok a munka. A decemberi évzárás a negyedik helyen szerepel a nehézségi sorrendben 40%-os értékelésével. A KATA-sok bevallása februárban a maga 22%-ával nem tartozik a túlságosan nehéz időszakok közé.

Az elmúlt években több esemény is feladta a leckét a könyvelői társadalomnak. Ők maguk úgy értékelik, hogy a 2022-es KATA változások igényelték (59%) a legnagyobb problémamegoldó képességet tőlük. 25%-uk szerint a 2020-ban kitört COVID-járvány okozta események jelentették a legnagyobb kihívást.

Bíznak a digitalizációban és több magánéletre vágynak a könyvelők

Ennek megfelelően a könyvelők kívánságlistája élén (64%) az szerepel, hogy munkájuk legyen tervezhetőbb, kevesebb évközbeni szabálymódosítással kelljen foglalkozniuk. Ugyancsak sokan kívánják, hogy csökkenjenek az adminisztrációs terheik (35%). A könyvelők 34%-a az ügyfelektől várna hatékonyabb együttműködést. 33% arra vágyik, hogy napjai kevésbé legyenek stresszesek, 23% pedig a munka/magánélet egyensúlyának helyreállítását kívánja.

A könyvelők munkáját alapvetően forradalmasították az online pénzügyi adminisztrációs és számlázási programok, amelyek segítségével nem kell egyszerre több platformon is “kézzel” elvégezni az adatrögzítést. A szakmabeliek négy pozitív hozadékot jelöltek meg: gyorsabb, hatékonyabb információáramlás (53%), pontosabb, hibamentes adminisztráció (49%), az anyag átadás/átvétel könnyítése (46%), energia és idő spórolása (45%).

A pénzügyi adminisztráció egyre fejlődő digitalizációja nagy reményeket kelt a könyvelőkben. 51% nyilatkozott úgy, hogy a digitalizáció megkönnyíti a munkáját, és időt spórol neki. Közel ennyien (49%) szerint a modern megoldások segítenek a precízebb munkavégzésben. 43% szerint a digitalizáció lehetővé teszi, hogy ne kelljen az ügyfél könyvelési anyagaira várni.

Forrás: szamlazz.hu


Kapcsolódó cikkek

2024. május 10.

Növekszik a kínai vállalkozások jelenléte Magyarországon.

Magyarországon nőtt a kínai vállalkozások száma 2023-ban: az OPTEN legfrissebb adatai szerint közel 600 kínai tulajdonnal rendelkező cég működik hazánkban. Az árbevétel több mint háromszorosára nőtt a legutolsó elérhető pénzügyi adatok alapján, míg a feldolgozóipar és az építőipar egyre meghatározóbb szerepet játszik a kínai cégek tevékenységében.

2024. május 10.

Az üzemanyagok és az élelmiszerek gyorsították az inflációt áprilisban

Az éves fogyasztóiár-index áprilisban 0,1 százalékponttal emelkedett az előző hónaphoz képest. Az üzemanyagok 0,3 százalékponttal, az élelmiszerek 0,2 százalékponttal járultak hozzá az infláció emelkedéséhez, amelyet részben ellensúlyozott az iparcikkek 0,3 százalékpont erejű inflációt csökkentő hatása – állapította meg a legfrissebb statisztikai adatokhoz fűzött pénteki elemzésében a Magyar Nemzeti Bank (MNB).