Profit helyett bírság várhat az óvatlan webáruházakra


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az internetes kereskedelem látványos bővülésére a hatóságok is odafigyelnek, a hazai online üzleteknek így egyre bonyolultabb jogszabályokkal kell megküzdeniük – hangzott el a digitális értékesítési csatornák jogi kihívásairól szóló EY-rendezvényen. Az óvatlan piaci szereplők akár milliós büntetéseket is kockáztatnak, miközben akár növekvő bevételt és alacsonyabb költségeket is elérhetnének a fokozott jogi támogatással.

Dinamikusan nő Európában az internetes kereskedelem forgalma, amelynek összértéke tavaly elérte a 620 milliárd eurót. Magyarországon már a lakosság több mint fele vásárol interneten keresztül, az online értékesítések bevétele pedig évi 16 százalékkal emelkedik.

Az egyszerűnek tűnő digitális vásárlási folyamatok mögött komplex jogi szabályozás áll, ami előírásokat tartalmaz a termékbeszerzéstől kezdve a digitális értékesítési csatorna működtetésén és kampányok felépítésén át, a vásárlókat célzó testreszabott reklámok küldésééig. „A szigorú követelmények betartása komoly kihívást jelent az e-kereskedelmi szektor hazai szereplőinek. Az egyre átfogóbb szabályozás változásainak követése ugyanis sok esetben meghaladja a szervezet belső kapacitásait. Sokan ezért sem tudják, hogy az összetett, de sok szempontból mégis hiányos jogi környezetet, megfelelő támogatással, akár üzletfejlesztési célra is felhasználhatják” – emelte ki dr. Losonci András, az EY ügyvédje.

Magyarországon az illetékes hatóságok által üzemeltetett súlyos jogsértést elkövető webáruházak nyilvántartásában jelenleg több mint 600 online üzlet neve szerepel. Az elmarasztalt üzemeltetőknél legtöbb esetben szállítással, elállással és jótállással kapcsolatos problémák merültek fel.

A jogszerűtlen üzletmenettel sokat kockáztatnak a vállalatok. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) bírsága ugyanis a vállalkozás éves nettó árbevételének akár 10 százalékát is elérheti. A Fogyasztóvédelmi Hatóság vizsgálata esetén ez a tétel a nettó árbevétel 5 százalékára, legfeljebb 500 millió forintra rúghat.

„Az innovatív megoldások már nem a távoli jövőt jelentik: a vállalkozások a mesterséges intelligenciát alkalmazó, akár értékesítést is elősegítő technológiákkal egyre többször próbálják modernizálni folyamataikat, így elkerülhetetlen, hogy az e-kereskedelem nélkülözhetetlen eszközeivé váljanak” – tette hozzá Dr. Jagicza Gábor ügyvéd, az EY senior menedzsere.



Kapcsolódó cikkek

2021. július 29.

Vizsgálódik a GVH a tégla piacon

A Gazdasági Versenyhivatal gyorsított ágazati vizsgálatot indított a kerámia falazóelemek hazai piacán. E vizsgálati eszköz alkalmazására először került sor, amióta a Kormány kibővítette a versenyhatóság eszköztárát az építőipari piaci problémák hatékonyabb kezelésére – olvasható a hivatal weboldalán.

2021. július 29.

Élénkül a lakásépítés

Erős területi átrendeződéssel élénkül a lakásépítés, az első fél évben 9795 új lakás épült, 12,8 százalékkal több mint egy évvel korábban – jelentette csütörtökön a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). A növekedést az első negyedévi 28,9 százalékos emelkedés hozta, a második negyedévben 272-vel 6,9 százalékkal kevesebb lakást adtak át.

2021. július 28.

Drágulhat az édes élet

Drágulásra készülnek az édességgyártó vállalkozások, de a termelés korszerűsítésével megőrizhetik a versenyképességüket – mondta a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke, a szervezet szerdai sajtótájékoztatóján Budapesten.