Szintet ugrottak az online vásárlások – infografika Koronavírus


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Kiugró növekedést könyvelhetett el tavaly az e-kereskedelem, amely lényegében 3 évnyit ugrott előre. Az 52,5 millió tranzakcióért nettó 716 milliárd forintot fizettek, ami 45 százalékos felfutással egyenlő. Az InfoTandem infografikája.

Hatalmas ugrást produkált az online kiskereskedelem a 2020-as karanténos esztendőben. A szektor jó ideje stabilan tempóban, évi 16–18 százalékkal bővült, de tavaly a nettó forgalom a GKI Digital és az Árukereső.hu közös kutatása szerint 45 százalékkal lőtt ki, elérve a 716 milliárd forintot (ez bruttóban 909 milliárdnak felel meg). Mindezt egy olyan válságos időszakban, amikor a lakosság jövedelmi helyzete egyre gyengült, s tömegével szűntek meg munkahelyek.

e-kereskedelemA folyamatokat látva, nem egyszerűen arról van szó, hogy a pandémia következtében elrendelt boltbezárások miatt a lakossági vásárlások egy része kényszerűen az online csatornára terelődött bizonyos időre. A szakértők szerint sokkal inkább az a helyzet, hogy e növekedési rekorddal, a digitalizáció felgyorsulásával, valamint az e-kereskedelemben lezajlott fejlesztésekkel olyan áttörés történt, ami a vásárlási szokások tartós és érdemi megváltozását is jelentheti.

A 2014-ben indított Online Kiskereskedelmi Index kutatássorozat legújabb, a webáruházak mintegy 4 ezres mezőnyét reprezentáló eredményei alapján az e-kereskedelem tavaly már valóban markáns szeletet, 8,5 százalékot hasított ki a teljes magyarországi kiskereskedelmi forgalomból, s egyértelműen a koronavírus-járvány egyik nagy nyertesének mondható.

A pandémia pozitív hatása e szektornál a tavalyi második negyedévre vált meghatározóvá, a karácsonyi főszezonra jellemző forgalmi szintekhez segítve a webáruházakat. Ráadásul a másutt felszabaduló munkaerő egy része átáramlott az online kiskereskedelmet is kiszolgáló logisztikai szektorba, véget vetve a régóta kínzó munkaerő-hiánynak.

Az élet nyári újraindulása fékezte ugyan az online pörgést, de aztán az ősszel beinduló második hullámmal az e-kereskedelem ismét erőteljes lökést kapott, s az utolsó negyedév 59 százalékkal múlta felül a korábbi év amúgy szintén erős bázisidőszakát.

A home office és a digitális oktatás a műszaki és számítástechnikai termékeknél generált 35-40 százalékos robbanást 2020-ban, de a barkácseszközök és lakásfelszerelések is nagyon népszerűek voltak. Mindazonáltal a fő nyertesnek a ruházati szektor, illetve az élelmiszereket és a drogériai cikkeket is magában foglaló online FMCG-szektor számított: utóbbi eladásai több mint 65 százalékkal nőttek.

A nettó 716 milliárdos forgalom tavaly 52,5 millió rendelés nyomán adódott össze, s ezek 3 millió 380 ezer vásárlót érintettek. Az átlagos bruttó kosárérték meghaladta a 17 ezer forintot. A tranzakciók 68 százalékánál futár szállította házhoz a kiválasztott árut, s immár 28 százalékukat fizették bankkártyával átvételkor; ez lényegében megegyezik az utánvétes készpénzes fizetés részarányával.


Kapcsolódó cikkek

2020. augusztus 29.

Infografika: Lakásfelújítási láz van kibontakozóban

Félmillió lakáson végezhetnek el kisebb-nagyobb munkálatokat a következő tizenkét hónap során. A legerőteljesebb felújítási szándék a családi házak lakóinál mutatkozik. Az InfoTandem infografikája.
2020. december 11.

Eltűnt a vendégéjszakák fele – infografika

A kereskedelmi szálláshelyek bevétele az idei első tíz hónapban megfeleződött a tavalyihoz képest. Különösen a külföldi vendégéjszakák száma csökkent, októberben a szállásokon töltött idő kilenctizedét jegyezték belföldiek. Az InfoTandem infografikája.
2021. március 12.

Félmilliónál több család újítaná fel otthonát – infografika

Az akár 3 millió forint vissza nem térítendő támogatást kínáló otthonfelújítási program iránt hatalmas az érdeklődés. A legnépszerűbbnek a fürdőszobák renoválása és belső terek felújítása ígérkezik. Az InfoTandem infografikája.
2020. június 5.

Gazdasági bűnözés: élen az ügyfélcsalások – infografika

A gazdasági bűnözésről készített friss globális felmérés alapján a vállalatok 35 százaléka tapasztalt ügyfelek által elkövetett csalást az elmúlt 24 hónapban. A PwC megelőző, 2018-as kutatása során még csak 29 százalékos volt ez az arány, ám a legnagyobb mértékben épp az ügyfélcsalások szaporodtak meg azóta, így mostanra átvették a vezetést. Közvetlenül utánuk a kiberbűnözés következik, […]