18 év alatti munkavállaló felelőssége kasszahiányért


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Közeledik a nyári szünet, ezzel egy időben pedig a diákmunka szezonja. Ugyanakkor a „hagyományos” munkaerő komoly „hiánycikké” vált. E két tényező keveredéséből pedig néha olyan helyzetek adódnak, melyek meglehetősen érdekes jogi problémákhoz vezethetnek. Mint például 18 éven aluli személyek foglalkoztatása pénztárosként.

 


A 18 évesnél fiatalabb munkavállalók foglalkoztatására különös szabályok vonatkoznak. A kiindulási alapot a polgári törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (Ptk.) 2:11. §-a adja. Ennek értelmében a 14-18 év közötti kiskorú személy cselekvőképessége korlátozott.

Ellenben a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (Mt.) 180. § (4) bekezdése értelmében a pénzkezelő felelőssége korlátlan. E körben a kasszás munkakörben dolgozó munkavállalót a pénztári hiányért annak összegére és a hiány keletkezésének körülményeire tekintet nélkül teljes és korlátlan felelősség terheli. E felelőssége alól a munkavállaló akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy a kárt nem ő okozta (pl. rablás történt). Ebben az esetben tehát a bizonyítási teher megfordul, és nem a munkáltató bizonyítja, hogy a munkavállaló hibázott, hanem a munkavállalónak kell bizonyítania, hogy úgy járt el, ahogy az az adott helyzetben általában elvárható.

Mivel tehát a pénztárban dolgozó fiatal munkavállaló korlátozott cselekvőképessége és korlátlan felelőssége között ellentmondás tapasztalható, így a fiatal munkavállaló által okozott kasszahiányt a munkavállalóval megtéríttetni az Mt. 180. § (4) bekezdése szerinti szabályok alapján nem lehet.

Lehetséges megoldás

A pénztárhiány általános kártérítési szabályok szerinti érvényesítésének azonban akadálya – elvileg – nincsen. Ebben az esetben azonban nem alkalmazhatók az Mt. 180. § (4) bekezdésének szabályai, a keletkezett kár megtérítésére a munkavállaló általános kárfelelősségére vonatkozó szabályok az irányadók.

Lehetséges esetek a kárfelelősség általános szabályainak alkalmazáskor

A kárfelelősség általános szabályainak alkalmazása során a munkavállaló károkozása lehet

•           gondatlan,

•           súlyosan gondatlan, illetve

•           szándékos.

„Egyszerű” gondatlanság esetén a munkavállaló felelőssége korlátozott. Súlyos gondatlanság illetve szándékosság esetén a munkavállaló felelőssége a tárgybeli esetben is korlátlan.

Az általános szabályok alkalmazásának problémái

Az általános szabályok alapján a munkáltatót terheli a károkozás körülményeinek vizsgálatára vonatkozó kötelezettségek teljesítése, úgymint

•           a munkavállaló károkozó magatartásának bizonyítása,

•           illetve a károkozás minősítése (gondatlanság vagy szándékosság/súlyos gondatlanság megállapítása).

A károkozó magatartás bizonyítása

Pénztári hiány keletkezése esetén a károkozó magatartás bizonyítása bizonyos esetekben „nehézségekbe ütközik” (a pénzkezelők objektív felelőssége pont ezt a paradoxont hivatott feloldani a bizonyítási teher megfordításával).

A károkozás minősítése

A károkozás gondatlan, illetve súlyosan gondatlan vagy szándékos voltának bizonyítása a munkáltató feladata. Gondatlanság esete az egyszerű „elszámolás”, a szándékosság esete kizárólag a sikkasztás lehet. A súlyos gondatlanság esete többféle lehet, például a pénzkazetta őrizetlenül hagyása, ebben az esetben azonban szintén felmerülhet a munkavállaló érdekkörén kívül eső külső behatás kérdése, mely esetben a szándékosság, súlyos gondatlanság és az egyszerű gondatlanság közötti határ megítélése a bíróság feladata lehet.

Bizonyítási problémák

Pénztári hiány esetében a szándékosság vizsgálata a legegyszerűbb. Azonban a vizsgálat csupán a szándékosság megerősítésére alkalmas, elvetésére nem: egy negatív vizsgálat sem zárhatja ki a szándékosságot.

Kortól és jogszabályi háttértől függően sem mindegy, ki ül a pénztárban. Épp ezért a szakértő szerint 18. életévét be nem töltött személy pénztárkezelői munkakörben nem is alkalmazható

A vizsgálat része lehet:

•           ruházat átvizsgálása,

•           munkavállaló („gyanúsítotti”) meghallgatása,

•           videokamerák felvételeinek elemzése,

•           tanúmeghallgatás.

A fentiek olyan „nyomozati cselekmények”, melyek lebonyolítása fiatal munkavállaló esetében számos eljárásjogi kérdést vet fel. Többek között felmerülhet a büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvény (Be.) fiatalkorúakra vonatkozó szabályainak alkalmazása: motozásnál, „gyanúsítotti” meghallgatásnál be kell-e tartani a Be. szabályait? Erre vonatkozó eligazítást nyújthat az oktatási jogok biztosának hasonló ügyekben adott állásfoglalása:

„Egy beadványozó azzal a kérdéssel kereste meg hivatalunkat, hogy értéktárgyak eltűnése esetén az igazgató-helyettes átvizsgálhatja-e a tanulók ruházatát és táskáit?

A beadványozót tájékoztattuk arról, hogy álláspontunk szerint motozás foganatosítására csak jogszabályban meghatározott szerveknek van joga, amelyre jogszabályban meghatározott eljárás keretében kerülhet sor. A beadványozó szerint a zsebek és táskák átvizsgálása egy mobiltelefon eltűnése miatt történt. Tájékoztattuk, hogy az igazgató-helyettesnek ilyen esetben lehetősége van a megfelelő, azaz fegyelmi, szabálysértési vagy büntetőeljárás kezdeményezésére, amelyben a jogszabályban arra feljogosított szervek alkalmazhatják a megfelelő intézkedéseket” (K-OJOG-99/2005. – http://www.oktbiztos.hu/ugyek/jelentes2005/kozoktat.html).

Ennek alapján a munkavállaló „gyanúsítotti” meghallgatása is csak a Be. fiatalkorúakra vonatkozó szabályai szerint történhet, mely szerint a meghallgatás során védő jelenléte kötelező, a kiskorú képviselője pedig jelen lehet. A meghallgatásról a kiskorú képviselőjét előre tájékoztatni kell (Be. 450. §, 456. §).

A jogszabály nem korlátozza a munkavállaló által szándékosan vagy súlyos gondatlansággal okozott kár megtérítését.

A pénztárhiány esetén a „szándékosság” praktikusan sikkasztást jelent. A sikkasztás tényállását a büntető törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény (Btk.) 372. §-a szabályozza. A sikkasztás tehát bűncselekmény, melynek kivizsgálására a károsult feljelentése nyomán a nyomozóhatóság jogosult, és amely cselekmény elkövetését a bíróság állapítja meg. A helyzetet egyszerűsíti, ha a munkavállaló ruházatának átvizsgálását követően elismeri a terhére rótt cselekményt, jóllehet elismerő nyilatkozatához is törvényes képviselőjének a hozzájárulása szükséges [Mt. 21. § (4)]. A „nyomozati cselekmények” (pl. a ruházat átvizsgálása, illetve a munkavállaló meghallgatása) során a Be. előzőekben ismertetett, fiatalkorúakra vonatkozó szabályait be kell tartani.

A pénztár kezelése során elkövetett „súlyos gondatlanság” a másik olyan tényállás, melynek fennállása esetén a fiatal munkavállaló is a kárfelelősség általános szabályai szerint a teljes kár megtérítésére kötelezhető (pl. felügyelet nélkül hagyta a nyitott pénzfiókot). Ebben az esetben külső közrehatás (lopás) is történik, mely az ügy elbírálását megnehezíti, ugyanakkor a szándékosság sem zárható ki, ha a munkavállaló egy vevővel összejátszva hagyta nyitva a pénzfiókot. Ez utóbbi eset pedig ismét a Btk. hatálya alá tartozik.

Az általános gyakorlat problémái

Adott ügyben felmerült, hogy a diákok „kasszatréning-nyilatkozatot” írnak alá, mely ismerteti a kasszakezelés és az ezért viselt felelősség szabályait, a keletkezett kárt pedig ennek alapján külön vizsgálat nélkül érvényesítik a diákokkal szemben.

Az Mt. 21. § (4) bekezdése értelmében a fiatal munkavállaló kötelezettségvállalásra irányuló jognyilatkozatához törvényes képviselőjének hozzájárulása szükséges. Azonban egyrészt korlátozott cselekvőképességű személyt törvényes képviselője sem „nagykorúsíthat” egy nyilatkozat aláírásával, tehát a kiskorú személy törvényes képviselőjének hozzájárulásával sem tehető korlátlanul felelőssé. Másrészt az Mt. 9. § (3) bekezdése értelmében a munkavállaló személyiségi jogáról általános jelleggel előre nem mondhat le. Az objektív kárfelelősség, a felelősség vizsgálata és korlátozása, a munkavállaló munkabére ebben a tekintetben a személyiségi jognak minősül. Előre tehát ilyen nyilatkozat jogszerűen nem kérhető és nem adható: az egyes esetekkel kapcsolatban külön-külön, egyedileg kell eljárni.

A fiatal munkavállalók pénztári hiányért viselt felelősségének meghatározása az Mt. hatálya alá tartozik. A Btk. 209. §-a azonban az Mt. szabályainak megsértését fiatal munkavállalók esetében büntetendő tényállássá tette, és a tizennyolcadik életévét be nem töltött személyek foglalkoztatására vonatkozó törvényi előírások megszegését három évig terjedő szabadságvesztéssel fenyegeti.

Szakmai álláspont

A fentiek alapján tehát szakmai álláspontom a következő:

•           18. életévét be nem töltött személy pénztárkezelői munkakörben való alkalmazása „jelentős – jogi és politikai – kockázatokat” rejt magában, ezért álláspontunk szerint fiatal munkavállaló ilyen munkakörben nem alkalmazható.

•           Ha 18. életévét be nem töltött személyt mégis pénztárkezelői munkakörben alkalmaznak, vele szemben a pénzkezelők objektív felelősségére vonatkozó szabályok nem alkalmazhatók, a keletkezett pénztári hiányért a felelősséget a munkáltató viseli.

•           A 18. életévét be nem töltött személy által okozott pénztári hiány megtéríttetésére – a fiatalkorú személy és törvényes képviselője hozzájárulása nélkül – csak abban az esetben van lehetőség, ha a hiány keletkezésének körülményeit nyomozóhatóság kivizsgálta, és a munkavállaló szándékosságát a bíróság megállapította. Adott esetben azonban ez az eljárás a keletkezett pénztárhiánnyal aránytalan.

A szerző okl. HR-közgazdász, munkajogi szakokl. tanácsadó


Kapcsolódó cikkek

2024. július 3.

Profession.hu: beindult az alkalmi munkák szezonja

Beindult az alkalmi munkák szezonja, május második felétől látványosan nőttek az ilyen típusú megbízásokra toborzó álláshirdetések, amelyekben leggyakrabban egyebek mellett felszolgálót, pincért, sofőrt és futárt keresnek – közölte a Profession.hu kedden.

2024. július 3.

Képzési lehetőségekkel lehet megtartani a kifáradt munkavállalókat

A munkavállalók majdnem fele (45%) úgy érzi, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt a munkaterhelése, kétharmaduk (62%) pedig bizonytalannak érzi helyzetét a munkahelyi változások felgyorsulása miatt. Mindez a készségeik hosszú távú fejlesztésére ösztönzi őket, és 28% akár váltana is munkahelyet egy éven belül – derül ki a PwC Global Workforce Hopes & Fears felméréséből.