A coworking és a munkajog


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A coworking-ről mint atipikus munkavégzésről a munkajog nem szól. Mégis hogyan illeszthető a távmunka eme új formája a munkajog és a munkavédelmi szabályok keretei közé?


Hódít a távolsági munkavégzés új formája, a közösségi irodákban való munkavégzés, vagyis a coworking. Újabb és újabb coworking terek nyílnak, amelyekben helyet bérelhetnek maguknak azok, akik maguk választják meg munkavégzésük helyét, de inkább otthonukból kimozdulva dolgoznának, viszont az önálló irodabérlésnél gazdaságosabb megoldást keresnek. A coworking irodákban többen dolgoznak együtt, de nem egyetlen cég alkalmazottjaiként, hanem ki-ki a maga munkáltatójának, vagy éppen saját cégében. Ennek a konstrukciónak számos előnye van.

– A rezsiköltségek megoszlanak a coworkerek között, a helybérleti díj pedig jóval alacsonyabb, mint egy önálló irodabérlés esetén.

– A coworking irodák általában rugalmasak a bérleti időbeosztás (pl. hot desk vagy állandó asztalbérlet) és a díjban foglalt szolgáltatások (internet, irodai felszerelés, székhelyszolgáltatás, vezetékes telefon, konyha, tárolóhelyiség, tárgyaló stb.) terén, ezért nagymértékben személyre szabottan határozhatók meg az iroda- és eszközbérlés kondíciói.

– A munkavégzés helye az otthontól el van választva, ami segíthet a munka és a magánélet hatékonyabb különválasztásában.

– Csökkenti az otthonról végzett munkával járó elszigetelődés negatív szociális és pszichés hatásait.

– A coworking irodák általában központi, jól megközelíthető helyen találhatók.

A coworking-ről mint atipikus munkavégzési formáról a munkajog nem szól. Mégis hogyan illeszthető a coworking a munkajog és a munkavédelmi szabályok keretei közé?

Fontos leszögezni, hogy ha valaki coworking konstrukcióban dolgozik, az önmagában nem feltétlenül jelenti azt, hogy távmunkát végez. A távmunkavégzés munkajogilag definiált és szabályozott atipikus munkavégzési forma. A távmunkavégzés a munkáltató telephelyétől elkülönült helyen rendszeresen folytatott olyan tevékenység, amelyet IT-eszközzel végeznek és eredményét elektronikusan továbbítják. Előfordulhat tehát, hogy a munkáltató maga bérel coworking irodahelyiségeket a munkavállalói részére, és kifejezetten arra utasítja őket, hogy ott dolgozzanak. A munkáltató „telephelye” nem kizárólag a cégjegyzékben regisztrált telephely lehet, hanem a telephelyi minőséget már az is megalapozhatja, ha egy adott helyen a munkáltató bizonyos tartóssággal tevékenységet végez. Ilyen esetben a coworking irodában való munkavégzés nem esik a távmunkavégzés fogalomkörébe.

Bármennyire is úgy tűnik, hogy a távmunkában dolgozó munkavállaló csupán a laptopjához és az okostelefonjához van kötve a munkavégzés során, mindkét félnek fontos tudnia, a távmunkavégzés nem jelenti azt, hogy a munkavállaló teljesen szabadon dönt a munkavégzés helyszíne és a munkaeszközök megválasztásának rendjében

Gyakoribb azonban, hogy a coworking távmunkavégzés keretében zajlik. Tegyük fel, a munkaszerződésben a felek megállapodnak, hogy a munkavállaló távmunkavégzés keretében, vagyis a munkáltató telephelyétől elkülönült helyszínen végzi a munkáját. Ebben a helyzetben dönthet-e úgy a munkavállaló, hogy az otthoni munkavégzés helyett egyszer csak egy coworking irodában bérel magának egy asztalt, és legalábbis a hét bizonyos napjain onnan végzi a munkáját?

Bármennyire is úgy tűnik, hogy a távmunkában dolgozó munkavállaló csupán a laptopjához és az okostelefonjához van kötve a munkavégzés során, mindkét félnek fontos tudnia, a távmunkavégzés nem jelenti azt, hogy a munkavállaló teljesen szabadon dönt a munkavégzés helyszíne és a munkaeszközök megválasztásának rendjében. Igaz, hogy ha a felek eltérő módon nem állapodnak meg, a munkáltató utasítási joga csak a munkafeladatok meghatározására terjed ki, vagyis abba a munkáltató főszabály szerint nem szólhat bele, hogy a munkavállaló az otthonában, egy internetkávézóban, egy coworking térben dolgozzon. Azonban a munkáltatónak jogos érdeke fűződik ahhoz, hogy tudja, hol végzi a munkavállaló a munkáját. Ezt figyelembe véve pedig a munkavállaló – általános együttműködési tájékoztatási kötelezettsége alapján – köteles őt tájékoztatni a munkavégzés rendszerinti helyszínéről, helyszíneiről.

A törvény ugyanis részletesen meghatározza, hogy a munkáltató milyen módon ellenőrizheti a munkavállaló tevékenységét. Ha a felek másként nem rendelkeznek, a munkáltató saját maga állapítja meg az ellenőrzés módját és a munkavégzés helyeként szolgáló ingatlan területén történő ellenőrzés esetén annak bejelentése és megkezdése közötti legrövidebb tartamot. Az ellenőrzés azonban nem jelenthet a munkavállaló, valamint a munkavégzés helyeként szolgáló ingatlant használó más személy számára aránytalan terhet. Továbbmenve: a munkáltatónak nemcsak joga van a munkavégzés helyéül szolgáló ingatlant ellenőrizni, hanem például ő felel azért, hogy a munkavégzés helye a munkavédelmi előírásoknak megfeleljen. A munkavédelmi törvény ugyanis előírja, hogy távmunkavégzés csak a munkáltató által munkavédelmi szempontból előzetesen megfelelőnek minősített munkahelyen folytatható. A munkahelyen a munkavállaló pedig csak a munkáltató hozzájárulása alapján változtathatja meg a munkavédelmi szempontból lényeges munkakörülményeket.

További figyelmet igényel, ha a munkavállaló a coworking iroda által biztosított munkaeszközökkel szeretne dolgozni (pl. nagy teljesítményű helyi számítógéppel). A munkavédelmi törvény alapján a munkáltató a felek megállapodása alapján engedélyezheti, hogy a munkavállaló saját eszközzel dolgozzon. Azonban ennek használatba vételéhez is szükséges a munkáltató munkavédelmi szempontú ellenőrzése.

Összekapcsolva a távmunkavégzés munkajogi és munkavédelmi szabályait a coworking munkavégzési formájának sajátosságaival, az alábbi következtetéseket vonhatjuk le.

– Ha a munkavállaló távmunkavégzés keretében dolgozik, és ahhoz egy bizonyos coworking irodát szeretne használni, illetve annak felszerelését, erről feltétlenül tájékoztatnia kell a munkáltatót.

– A munkáltatónak ellenőriznie kell, hogy a coworking iroda, illetve az általa biztosított munkaeszközök megfelelnek-e a munkavédelmi követelményeknek.

– A munkahelyen csak a munkáltató hozzájárulása alapján változtathatók meg a munkavédelmi szempontból lényeges munkakörülmények. Ha tehát a coworking iroda komolyabb infrastrukturális átalakításokat tervez, a munkavállalónak ezt is jeleznie kell a munkáltatója felé az esetleges újabb ellenőrzés lefolytatása végett.

[htmlbox mt_kommentar]

A munkavállalónak tehát fontos egyeztetnie a coworking szolgáltatóval annak lehetővé tétele érdekében, hogy a munkáltató élhessen a távmunkavégzés körülményeihez kapcsolódó ellenőrzési jogával, és teljesíthesse ellenőrzési kötelezettségeit. Az egyeztetés azért nem könnyű feladat, mert a munkajogi és munkavédelmi jogszabályok egyértelműen abból indulnak ki, hogy a távmunkavégzés a munkavállaló ellenőrzése alatt álló létesítményben zajlik, és részére írnak elő jogokat, kötelezettségeket a munkáltatói és hatósági ellenőrzés biztosítása terén. Így a coworking irodának a jogszabály erejénél fogva közvetlenül nincs együttműködési kötelezettsége. Ha azonban a coworking szolgáltató nem akar együttműködni abban, hogy a munkáltató a munkavédelmi kötelezettségeinek eleget tegyen, akkor a munkáltató nem tehet mást, le kell tiltania a munkavállalót – legalábbis az adott irodában történő – coworking-ről. Így a coworking szolgáltatóknak az ügyfelek megtartása érdekében bérleti szerződéseik kialakítása során elemi érdekük odafigyelni arra, hogy a szolgáltatásaikat igénybe vevő munkavállalók kapcsán biztosítottak legyenek a munkáltató ellenőrzési jogai is.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 3.

Profession.hu: beindult az alkalmi munkák szezonja

Beindult az alkalmi munkák szezonja, május második felétől látványosan nőttek az ilyen típusú megbízásokra toborzó álláshirdetések, amelyekben leggyakrabban egyebek mellett felszolgálót, pincért, sofőrt és futárt keresnek – közölte a Profession.hu kedden.

2024. július 3.

Képzési lehetőségekkel lehet megtartani a kifáradt munkavállalókat

A munkavállalók majdnem fele (45%) úgy érzi, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt a munkaterhelése, kétharmaduk (62%) pedig bizonytalannak érzi helyzetét a munkahelyi változások felgyorsulása miatt. Mindez a készségeik hosszú távú fejlesztésére ösztönzi őket, és 28% akár váltana is munkahelyet egy éven belül – derül ki a PwC Global Workforce Hopes & Fears felméréséből.