A hét kérdése: külföldi kiküldetés


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Abban az esetben, ha belföldi székhelyű társaságunk belföldi utazási irodával szerződést köt külföldön ellátandó személyszállítási feladatra és a feladat teljesítéséhez autóbuszvezető munkavállalónkat 100 napra (a szerződött feladat futamidejére) kiküldjük külföldre, biztosíthatjuk-e, és ha igen, milyen feltételekkel a munkavállalónak adómentesen a 40 euró napidíjat (285/2011. kormányrendelet)? Szállását a partnercég biztosítja, ellátásáról magának kell gondoskodnia, azzal kapcsolatos számlával nem számolhat el. A feladat ellátásával kapcsolatban felmerült költségek fedezésére elszámolásra kiadott előleget kap, mellyel a társaság nevére szóló számlával kell elszámolnia.


A Magyar Köztársaság és Románia között a kettős adóztatás elkerüléséről szóló 1996. évi XCIX. törvény (a továbbiakban: Egyezmény) 16. Cikk nevesíti a nem önálló munka adóztatásának helyét.

E cikk 3. pontja kimondja, hogy tekintet nélkül e cikk előző rendelkezéseire, az olyan díjazás, amelyet nemzetközi forgalomban üzemeltetett hajó, légi jármű, vasút vagy közúti szállító jármű fedélzetén végzett nem önálló munkáért fizetnek, abban a szerződő államban adóztatható, amelyben a vállalkozás tényleges üzletviteli helye található.

Az Egyezmény 16. Cikk 3. pontja külön nevesíti a közúti szállító jármű fedélzetén végzett – azaz a kamionos – nem önálló munkaér fizetett díjazás adóztatásának helyét. Nincs tehát sem annak jelentősége, hogy a kamionos Romániában 183-napnáltöbb napot tölt-e el, vagy annak sincs jelentősége, hogy milyen illetőségű. Az az állam jogosult a kamionos bérét megadóztatni, ahol a kamiont üzemeltető vállalkozás tényleges üzletvezetési helye található, ez pedig Magyarország.

Az új Pt. és az Mt. együttes alkalmazása

2014. december 16.

Dr. Berke Gyula, Dr. Pál Lajos, Tálné Dr. Molnár Erika

Ízelító a tematikából:

Megtámadhatóság és semmisség, több alanyú munkaviszonyok, a sérelemdíj és a munkajogi kárfelelősségi szabályok, általános szerződési feltételek szabályainak alkalmazása a munkajogban

Bővebb információ és jelentkezés >>

A külföldi kiküldetéshez kapcsolódó elismert költségekről szóló 285/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet 1. § értelmében a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban: Szja tv.) 3. számú melléklet II. Igazolás nélkül elszámolható költségek fejezet 7. pont a) alpontja szerinti költség a nemzetközi közúti árufuvarozásban és személyszállításban gépkocsivezetőként és árukísérőként foglalkoztatott magánszemély esetében – amennyiben nem választja a 2. § szerinti elszámolást – napi 40 eurónak megfelelő forintösszeg.

A kamionsofőr jövedelme a magyar-román adóegyezmény szerint Magyarországon adóköteles, függetlenül a sofőr adójogi illetékességétől, ezért még az állandó lakóhelyének hollétét sem kell vizsgálni. Sem az Szja tv. sem pedig a hivatkozott Korm. rendelet nem tartalmaz sem állampolgársághoz, sem pedig lakóhelyhez kötötten feltételeket a napidíj juttatásához, ezért a beadványában említett munkavállalónak adható igazolás nélkül a napi 40 Eurónak megfelelő költségtérítés.

Válaszadó: Bánházi Erika. További kérdéseket és válaszokat itt talál.

 

A válasz: A külföldi kiküldetéshez kapcsolódó, adómentesen adható napidíj összege 15 euro/nap, a kérdésben is említett kormányrendelet 2. §-a alapján. Ugyanezen kormányrendelet 1. §-a szerint 40 euro/nap is lehet a napidíj összege (választástól függően), azonban ez esetben figyelembe kell venni a hivatkozott kormányrendelet visszautalását a személyi jövedelemadóról szóló, 1995. évi CXVII. tv. (a továbbiakban: Szja tv.) 3. sz. melléklet II. fejezet 7. pont a) alpontjában leírtakat, mely szerint:

„a) a külföldi kiküldetéshez kapcsolódó elismert költségekről szóló kormányrendelet szerint naponta elszámolható összeg a nemzetközi közúti árufuvarozásban és személyszállításban gépkocsivezetőként és árukísérőként foglalkoztatott (a közúti közlekedési szolgáltatásokról és közúti járművek üzemben tartásáról szóló külön jogszabály, illetőleg más, erről szóló jogszabályok rendelkezései szerint engedélyhez kötött nemzetközi közúti közlekedési szolgáltatást végző, illetőleg abban árukísérőként közreműködő), külföldi kiküldetés (külszolgálat) címén bevételt szerző magánszemélynél – kizárólag az e tevékenysége tekintetében – feltéve, hogy az említett kormányrendeletben foglaltak alapján kizárólag a gépjármű külföldön történő üzemeltetéséhez közvetlenül kapcsolódó és számlával, más bizonylattal igazolt költségek elszámolására jogosult, és ezt az elszámolási módszert alkalmazza;”

Amennyiben a társaság a 40 euro/nap napidíj mellett dönt, akkor a kiküldött dolgozónak az adómentesen elszámolható napidíja az előbb idézett törvényhelyek alapján a kifizetett összeg 30 sázaléka, tehát 12 euro. A 12 euro feletti összeggel el kellene számlákkal számolnia, de mivel a kérdésben kifejezésre került, hogy a szállás díja nem érinti a dolgozót, az egyéb kiadásait a jelenlegi adótörvények nem engedik adómentesen figyelembe venni.

A kérdést Bálint József válaszolta meg. További kérdéseket és válaszokat itt találhat.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.