A prémium jogi természetének kérdései a Kúria gyakorlatában


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Magyarországon jelenleg hatályos munkajogi szabályozásban nem találunk konkrét, definíciószerű fogalmat a munkabér kapcsán, ez pedig számos olyan problémát eredményezhet, amelyek megoldása elsősorban a joggyakorlatban lehetséges. Bár az absztrakció, a fogalomalkotás kétségkívül az elmélet, illetőleg a jogalkotó feladata, mégis feltételezhető, hogy egyes kérdések és jogintézmények szabályozási logikája, vagy éppen a szabályozás hiánya olyan megoldandó jogi problémákat generál, amelyek megoldása kizárólag a bírói gyakorlatban tűnik reálisnak.


Bevezető gondolatok és problémafelvetés

E gyakorlati problémák persze roppant változatosak, illetve nehezen megítélhetőek, mégis azt kell mondanunk, hogy a kúriai joggyakorlatban kialakult irányvonalak mindenképpen követendők és fejlesztendők. Jelen tanulmány keretei között a munkabér egyik legtipikusabb, ugyanakkor nem minden esetben jelen lévő eleme, a prémium kerül részletesen vizsgálatra elsődlegesen a releváns – és többnyire újabb – kúriai ítéletek szisztematikus áttekintésével. Nem célunk e helyütt valamennyi vonatkozó döntés feldolgozása, esetleg kronológiai sorrendben történő tárgyalása vagy összehasonlítása, sokkal inkább arra igyekszünk rámutatni, hogy a prémium alapvető jogi sajátosságai – bár implicit módon levezethetők a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvényből (a továbbiakban: Mt.), de – nagyrészt a joggyakorlatban fogalmazódnak meg, és a Kúria időről időre visszatérően olyan alapvető fontosságú kérdéseket tárgyal, amelyek akár más, a munka díjazásával kapcsolatos alapkérdésekre is ráirányítják a figyelmet.

Ennek megfelelően a következő néhány oldalban a prémium mint a munkabér egyik sajátos eleme kerül elemzésre a Kúria döntései szerinti kulcskérdések mentén csoportosítva az azzal kapcsolatos legfontosabb jogi következtetéseket.

Fogalmi kérdések és dilemmák

A bevezetés keretei között felvetett alapvető problémák és gondolatok megalapozásaként szükséges elsőként általában véve a munkabér fogalmáról néhány szót szólni a következők szerint.

Meg kell jegyezni, hogy az 1992-es szabályozás a jelenleg hatályoshoz hasonló koncepciót követett e téren a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (a továbbiakban: 1992. évi Mt.) 142/A. § (3) bekezdése alapján – vagyis annak ellenére, hogy a magyar munkajognak természetszerűleg részét képezi mind a nemzetközi munkajog által elismert definíció, mind pedig az Európai Unió jogában megfogalmazott keretfogalom –, úgy tűnik, hogy „hagyományosan” nem szerepel a munkabér explicit fogalma. Előbbi a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) 95. számú egyezményében[1] (a továbbiakban: ILO-egyezmény), utóbbi pedig az Európai Unió működéséről szóló szerződés (a továbbiakban: EUMSZ) 157. cikk (2) bekezdésében került megfogalmazásra; hozzá kell azonban tenni, hogy a magyar joggyakorlat főbb irányai alapján mindkét definíció alkalmazásával kapcsolatosan bizonyos aggályok merülnek fel. Előzetesen meg kell jegyezni, hogy ezen aggályok a magyar munkajogban szereplő kvázi definíció kontextusában is felvethetők, hiszen az Mt. 12. § (2) bekezdése szerinti meghatározás lényegében a fentebb említett két definícióból származik.

XIII. Magyar Munkajogi Konferencia

 

Előjelentkezési akció!

Ha október, akkor Visegrád! Megkezdődött az előjelentkezés a XIII. Magyar Munkajogi Konferenciára. December 31-ig még a 2015-ös áron jelentkezhet a jövő évi rendezvényre.

 

További információ és jelentkezés >>

A nemzetközi munkajogi fogalom alapvető garanciális okokból kifejezetten széles körben rendeli alkalmazni a munkabér fogalmát, vagyis – lényegében – valamennyi olyan bérelemet munkabérnek kell tekinteni ez alapján, amit a munkavállaló munkavégzésére tekintettel a munkáltatótól kap. Ezzel kapcsolatosan az az észrevétel tehető, hogy bár az említett Mt.-beli meghatározás is hasonlóan fogalmaz, mégis több olyan munkabérelemmel is találkozhatunk a magyar bírói gyakorlatban, amelyek megítélése – legalábbis az ILO-egyezményben foglaltak belső koherenciáját alapul véve – nem egyezik meg teljes mértékben a fogalom lényegével, de legalábbis nem egyértelmű, hogy az adott kifizetések munkabérnek minősülnek-e, vagy kívül esnek e fogalmi körön. Ide kell sorolnunk a jutalmat (BH2001. 593.) és az olyan bérelemeket is, amelyeket a munkáltató jogalap nélkül fizet valamely munkavállalójának (EBH2014. M.19., BH2012. 74.). A kúriai gyakorlatból az a következtetés vonható le, hogy e juttatások nem sorolandók a munkabér fogalmához, ugyanakkor nem teljesen világos, hogy miért nem, hiszen az ILO szerinti fogalom ezeket explicit módon nem zárja ki. Alátámasztja eme ellentmondást az is, hogy a jutalom kapcsán a munkáltatónak lényegében nem kell megtartania az egyenlő munkáért egyenlő bér elvet (BH2001. 593.), miközben az egyenlő munkáért egyenlő bér elvet természetesen éppen az Mt. 12. § (2) bekezdése szerinti fogalom keretei között kell alkalmazni. Következésképpen a contrario a jutalom nem képezheti a munkabér részét a bírói gyakorlat szerint.

Az EUMSZ szerinti fogalom ugyanakkor szinte szó szerint megegyezik az Mt.-ben foglaltakkal, így az azzal kapcsolatos alapvető jogi dilemma is azonos; e szerint kérdés lehet, hogy mennyiben tekinthető konkrét munkabérfogalomnak az a meghatározás, amely kizárólag az egyenlő vagy egyenlő értékű munkáért egyenlő bér elv vonatkozásában alkalmazható. A kérdésre a szabályozás válasza egyértelmű, hiszen ez a definíció nem kimerítő jellegű, abszolút tartalmú fogalom, vagyis elsődlegesen valóban csak az egyenlő munkáért egyenlő bér alapelvvel összefüggésben kell alkalmazni. Ugyanakkor a joggyakorlat válasza ennél összetettebb nézetünk szerint, hiszen bár a bírói ítéletek szerint sem tekinthető „igazi” definíciónak, mégis, mivel a magyar munkajogi szabályozásból hiányzik ez a meghatározás, ezért kényszerből ezt kell alkalmazni, sőt hasonló a helyzet az Európai Unió Bíróságának esetjogában is, hiszen a munkabér egyre táguló koncepciójában azt a végső kérdést kell feltennie jogalkotónak és jogalkalmazónak egyaránt, hogy meddig tágítható ez a fogalmi kör.[2] Véleményünk szerint ezen a ponton ismét arra a kényszerű helyzetre kell visszautalnunk, mely szerint konkrét fogalom hiányában a jogalkalmazó feladata tisztázni ezt az alapvető munkajogi kérdést, és ezzel kapcsolatosan – különösen a jelen tanulmány tárgyát képező prémiummal összefüggésben – a magyar joggyakorlatban többféle lehetséges választ is találunk.

Azt a kérdést persze indokolt volna feltenni, hogy miért célszerű a magyar munkajogi kódexben e sajátos megoldást alkalmazni, azonban e kérdésre álláspontunk szerint ez idáig a jogalkotó nem adott egyértelműen választ, ugyanis az Mt. miniszteri indokolásából is csak annyi derül ki, hogy mivel az egyenlő munkáért egyenlő bér elv az alapelvek körében, vagyis az Mt. 12. § (1) bekezdésében került szabályozásra, ezért – az 1992. évi Mt. 142/A. §-ához hasonlóan – indokolt az elvvel egy helyen rögzíteni azt is, hogy mit kell ebben az értelemben díjazásnak tekinteni.[3] Ugyanakkor a mellett sem mehetünk el szó nélkül, hogy az Mt. nem a munkabér, hanem – hasonlóan az EUMSZ 157. cikkéhez – a díjazás fogalmát határozza meg, ezzel is hangsúlyozva annak kellően széles körű megközelítését.

A munkaügyi compliance audit

A kötet a vállalatok adminisztratív funkcióinak munkajogi, menedzsment, szakmai, és más vonatkozó piaci előírások alapján történő vizsgálatához nyújt segítséget.

Megrendelés >>

Minderre tekintettel az Mt. 12. § (2) bekezdése értelmében díjazásnak kell tekinteni minden, a munkaviszony alapján közvetlenül vagy közvetve nyújtott pénzbeli és természetbeni juttatást. Érdemes megjegyezni, hogy ez a fogalom megfelelő tartalmi összhangot mutat a már említett ILO által meghatározott követelményekkel, illetőleg az Európai Unió Bírósága is[4] többnyire ilyen széles, a munkavállalói érdekeket előtérbe helyező meghatározást használ.[5] A fogalom e mellett összhangban van a korábbi következetes bírói gyakorlattal, hiszen annak eldöntése, hogy valamely juttatás, melyet a munkavállaló kap munkáltatójától, munkabérnek minősül-e, attól függ, hogy azt a munkaviszonyra tekintettel, munkája ellenértékeként kapja-e. Mindez az EBH2000. 251. számú munkaügyi elvi határozat alapján rögzíthető, e szerint ugyanis a munkavállalónak a munkavégzés fejében járó juttatás annak elnevezésétől függetlenül munkabérnek minősül annak ellenére, hogy az Mt. nem határozza meg egyértelműen a munkabér fogalmát.

Meg kell említeni, hogy hasonló szemlélettel és kontextusban az Egyenlő Bánásmód Tanácsadó Testület 384/2/2008. TT. sz. állásfoglalása is meghatározza azt, hogy mit kell díjazásnak tekinteni. Mivel az állásfoglalás az európai uniós normákat veszi alapul, ezért indokolt röviden összehasonlítani a fogalmakat. Az EUMSZ szintén az egyenlő értékű munkáért egyenlő bér elvvel összefüggésben határozza meg a munkabér fogalmát, méghozzá a következőképpen: „díjazás” a rendes alap- vagy minimálbér, illetve illetmény, valamint minden egyéb olyan juttatás, amelyet a munkavállaló a munkáltatójától közvetlenül vagy közvetve, készpénzben vagy természetben a munkaviszonyára tekintettel kap [EUMSZ 157. cikk (2) bekezdés].

Ezen fogalom kétségkívül tágabban értelmezi a díjazást, hiszen külön nevesíti az alap- vagy minimálbért is, sőt az illetményt is ide sorolja (ez a magyar joggyakorlatban is így van). Fontos továbbá az is, hogy a díjazást a munkáltatótól kell kapnia a munkavállalónak, hiszen nem elég csak az, hogy azt a munkaviszonnyal – vagyis a munkavégzéssel – összefüggésben kapja.

Vagyis ez alapján a magyar jogban is annak van döntő jelentősége az adott juttatás jogi minőségének meghatározásakor, hogy azt a munkavállaló a munkáltatótól a munkaviszonyra tekintettel kapja-e. Összefoglalóan nézetünk szerint e két konjunktív fogalmi elemnek van perdöntő szerepe, így például egyértelmű, hogy a harmadik személytől kapott bármilyen juttatás (tipikusan borravaló, hálapénz) nem tekinthető a munkabér részének, erről az Mt. egyébként külön szabály formájában is rendelkezik [Mt. 52. § (2)–(4) bekezdés, a joggyakorlatban pedig a Legfelsőbb Bíróság EBH2005. 1245. számú ítélete az irányadó].

Az Mt. és a következetes bírói gyakorlat szerint a munkabér részének kell tekinteni az alapbért, a bérpótlékokat és minden olyan egyéb juttatást, ami megfelel a fenti kritériumoknak. Ezen egyéb elemek közül kétségkívül a prémium tekinthető a legtipikusabbnak, így a következőkben rátérünk a jelen elemzés központi kérdését adó aspektusok tárgyalására.

dr. Zaccaria Márton Leó, a HR&Munkajog szaklap 2015/6. számában megjelent cikkéből megtudhatja azt is, hogy milyen bérelemek tekinthetők prémiumnak. 


Kapcsolódó cikkek

2024. július 3.

Profession.hu: beindult az alkalmi munkák szezonja

Beindult az alkalmi munkák szezonja, május második felétől látványosan nőttek az ilyen típusú megbízásokra toborzó álláshirdetések, amelyekben leggyakrabban egyebek mellett felszolgálót, pincért, sofőrt és futárt keresnek – közölte a Profession.hu kedden.

2024. július 3.

Képzési lehetőségekkel lehet megtartani a kifáradt munkavállalókat

A munkavállalók majdnem fele (45%) úgy érzi, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt a munkaterhelése, kétharmaduk (62%) pedig bizonytalannak érzi helyzetét a munkahelyi változások felgyorsulása miatt. Mindez a készségeik hosszú távú fejlesztésére ösztönzi őket, és 28% akár váltana is munkahelyet egy éven belül – derül ki a PwC Global Workforce Hopes & Fears felméréséből.