Bérgarancia: kölcsönzötteknek is jár


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az egyes foglalkoztatási tárgyú törvények módosításáról szóló 2013. évi CLXXIX. törvény módosította a Bérgarancia Alapról szóló 1994. évi LXVI. törvényt. A törvény módosításának hatálybalépési dátuma 2014. január 1-je. A törvény módosítására a jogalkalmazásban az évek során jelentkezett problémák kiküszöbölése érdekében került sor.


A bérgarancia támogatás a munkavállalók érdekeinek törvényes védelme érdekében, a felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezeteknek a munkavállalókkal szemben fennálló – forrás hiányában kiegyenlítetlen – bértartozásának a megelőlegezésére szolgál. 2013. január 1.-től lehetőség nyílik munkaerő-kölcsönzés és iskolaszövetkezet által nyújtott szolgáltatás keretében foglalkoztatott munkavállalók után a kölcsönbeadó és az iskolaszövetkezet részére meg nem fizetett szolgáltatási díj törvényben meghatározott részének megelőlegezésére is annak érdekében, hogy az így foglalkoztatott munkavállalók munkabére is biztosított legyen.

A támogatás forrásául a Nemzeti Foglalkoztatási Alap bérgarancia alaprésze szolgál. A bérgarancia támogatást megállapítani és folyósítani kizárólag a felszámolás alatt lehet.

A támogatás alanyai

  • A felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezetek: gazdasági társaság [Gt. 2. §-ában felsorolt szervezetek], közhasznú társaság, ügyvédi iroda, közjegyzői iroda, szabadalmi ügyvivői iroda, végrehajtói iroda, európai részvénytársaság, szövetkezet, lakásszövetkezet, európai szövetkezet, vízgazdálkodási társulat (vízközmű-társulat kivételével), erdőbirtokossági társulat, önkéntes kölcsönös biztosító- pénztár, magánnyugdíjpénztár, egyéni cég, egyesülés (ideértve az európai gazdasági egyesülést is), európai területi együttműködési csoportosulás, egyesület, alapítvány. Mindazon jogi személyek vagy jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaságok, amelyek fő érdekeltségeinek központja a Tanács fizetésképtelenségi eljárásokról szóló 1346/2000/EK rendelete alapján az Európai Unió területén található [Btv. 1. § (2) bekezdés b) pont],
  • az EGT állam joga szerint alakult egyéb szervezet, amely az Btv. 1.§ (2) a) pontban foglaltak szerint felszámolás alatt állhat.

A támogatás megállapításának feltételei

1.A munkaadó számára a felszámoló szervezet kérelmére a támogatást meg kell állapítani, ha a munkaadó felszámolás alatt áll, és esedékes munkabértartozását bevételének hiányában nem tudja kielégíteni.

A kölcsönbeadó és az iskolaszövetkezet kérelmére a támogatást meg kell állapítani, ha a kölcsönvevő/szolgáltatást igénybevevő felszámolás alatt áll, és az esedékes kölcsönzési díjat és szolgáltatási díjat bevételének hiányban nem tudja kielégíteni, továbbá a felszámoló a munkáltató nevében a tartozást tartozást elismerte.

A kölcsönbeadó és az iskolaszövetkezet az elmaradt szolgáltatási díjról és az érintett munkavállalókról külön nyilvántartást vezet, és a támogatás felhasználásáról köteles a munkaügyi központ felé a támogatás kifizetését követő 15 napon belül beszámolót készíteni.

Mindkettő esetben, ha a feltételeknek megfelel a kérelmező akkor a támogatást meg kell állapítani, nincs mérlegelési lehetőség.

2. Ettől eltérően a Btv. 7.§ (2) bekezdése alapján legfeljebb további kettő havi bruttó átlagkeresetnek megfelelő támogatás mérlegelési jogkörben történő megállapítására van lehetőség, ha annak e törvényben meghatározott egyéb feltételei fennállnak. A támogatás mérlegelési jogkörben történő megállapításának feltételei:

  • ha a felszámolási eljárás kezdetétől egy év eltelt,
  • azon jogosultak esetében igényelte a munkáltató, akikre vonatkozóan az addig igénybe vett összeg kimerítette a Btv.-ben meghatározott ötszörös mértéket.

A felszámoló tehát ez esetben nem köteles, hanem jogosult a kérelem benyújtására, továbbá a feltételeknek megfelelő kérelmet a munkaügyi központ igazgatójának mérlegelést követően hozott döntése alapján támogathatja.

A Btv. 2/B. § (2) bekezdése új szabályként kimondja, hogy döntése meghozatalakor a munkaügyi központ igazgatója mérlegeli, hogy

  • a kérelemben meghatározott jogosultakkal szemben fennálló munkabértartozás tartalmaz-e állásidőre járó díjazást, illetve
  • a támogatás megállapítása a kérelem benyújtását követő hat hónap alatt várhatóan elősegíti-e a felszámolási eljárás lezárását, illetve a felszámolás alatt álló szervezet eszközeinek értékesítését, munkaerő-állománya új munkáltatónál történő továbbfoglalkoztatását (reorganizációt).

A Btv.13. §-a a mérlegelési jogkörben történő támogatás megállapításának szabályait a kölcsönbeadó és iskolaszövetkezet esetében nem teszi lehetővé, ezért mérlegelési jogkörben nyújtott támogatás megállapítására nincsen lehetőség.

A támogatás iránti kérelem benyújtása, eljáró hatóság

A Btv. módosított 3.§ (1) bekezdése alapján a támogatás iránti kérelmet a felszámolónak vagy a meghatalmazottjának a munkaügyi központhoz a törvény 1. és 2. számú melléklete szerint, értelemszerűen kitöltött formanyomtatványon, valamennyi előírt mellékletet becsatolva írásban és elektronikus formában kell benyújtani. A kérelem mellékletét képező nyilatkozatok kizárólag elektronikus formában nyújthatók be. A munkaügyi központ a nyilatkozatokat elektronikus formában, annak megváltozhatatlanságát biztosító zárt informatikai rendszerben tárolja. A támogatás iránti kérelmet írásban egy eredeti példányban kell benyújtani.

A kérelem kitöltéséhez az elektronikus felület az alábbi linken érhető el. 

Az eljárás az Itv. 33. § (2) bekezdésének 15. pontja alapján illetékmentes.

Iskolaszövetkezet és kölcsönbeadó esetében a kérelmet szintén a felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezet (kölcsönvevő) székhelye szerint illetékes munkaügyi központhoz kell benyújtani. Az ő estükben is szükséges a kérelem és mellékleteinek papír alapú és elektronikus, és az Adatlap elektronikus benyújtása. A kérelem mellékletét kell, hogy képezze a felszámoló azon tájékoztatása, mely tartalmazza a szolgáltatási díj elmaradása miatt érintett kölcsönzött/átengedett munkavállalók megnevezését, valamint a felszámoló tartozás elismerése, mely tartalmazza az egyes munkavállalókra vonatkozó elmaradt szolgáltatási díj összegét. A kérelmet a szolgáltatási díj esedékessé válását követő 10 munkanapon belül kell benyújtani.

A törvény mellékletét képező két kérelem és két adatlap formanyomtatvány új adattartalommal rendelkezik!
A támogatás iránti kérelem elbírására vonatkozó eljárásra – a törvényben foglalt eltérésekkel -a közigazgatási hatósági eljárás szabályait kell alkalmazni. A támogatásról a munkaügyi központ  a kérelem írásban történő benyújtását követő nyolc napon belül dönt.

A támogatás mértéke

A felszámoló a támogatási igény meghatározása során a támogatásra jogosult gazdálkodó szervezetnek a jogosultakkal szemben fennálló munkabértartozás vehető figyelembe, amelynek összege jogosultanként – fő szabályként – nem haladhatja meg a tárgyévet megelőző második év – Központi Statisztikai Hivatal által közzétett – nemzetgazdasági havi bruttó átlagkeresetének ötszörösét. Ha egy felszámolási eljáráson belül több részletben történik a támogatás igénybevétele, és a felszámolási eljárás egyes naptári éveiben a bruttó átlagkereset mértéke eltérő, akkor a támogatás következő évben történő igénylése esetén a jogosultság szempontjából a magasabb összeg alapján számított támogatási mértéket kell figyelembe venni. Támogatásként a jogosultanként meghatározott (a bérfizetési napon fennálló) bértartozásnak – a felszámolási eljárás alatt álló gazdálkodó szervezetnél rendelkezésre álló – saját forrással csökkentett összege állapítható meg.

A Btv. legfeljebb további kettő havi bruttó átlagkeresetnek megfelelő támogatás mérlegelési jogkörben történő megállapítását is lehetővé teszi a törvényi feltételek fennállása esetén. Iskolaszövetkezet és kölcsönbeadó cég esetében mérlegelési jogkörben megállapított támogatás nyújtására nincs lehetőség.

A támogatás folyósítása

A támogatás kamatmentes. A támogatás nyújtása esetén a munkaügyi központ a kérelem átvételétől számított 15 napon belül intézkedik a Nemzeti Foglalkoztatási Alap bérgarancia alaprészéből a támogatás átutalásáról.
A módosítás alapján a támogatást a felszámoló által kitöltött – a Btv. 2. számú mellékletében jelzett – Adatlap tartalma szerint kell a munkavállalóknak kifizetni, a munkavállalókat terhelő közterheket az állami adóhatóság felé kifizetni, és a munkabért terhelő levonásokat pedig a jogosult felé teljesíteni. A törvény alapelve megmaradt, amely szerint a támogatásban a gazdálkodó szervezet részesül, azonban a bértartozás munkavállaló részére történő kifizetésének a pénzügyi bonyolítása módosult.

Kölcsönbeadó és iskolaszövetkezet esetében a támogatás továbbra is a kölcsönbeadó és iskolaszövetkezet pénzforgalmi számlájára kerül átutalásra.

A támogatás visszakövetelése

A jogosulatlanul igénybe vett, vagy nem jogszerűen felhasznált támogatást a jegybanki alapkamat kétszeresével növelt összegben kell visszafizetni. A kamatrész a felszámolót, a támogatás összege a felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezet vagyonát terheli. Kölcsönbeadó és iskolaszövetkezet esetében a visszakövetelés során a támogatási összeg és a jegybanki alapkamat kétszerese is a kölcsönbeadót, iskolaszövetkezetet terheli
A felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezetnek amennyiben a munkaügyi központ bérgarancia támogatást nyújtott, a támogatás visszafizetése annak folyósításától számított 60. napon, illetve ha a felszámolási zárómérleg benyújtására a 60. napot megelőzően került sor, a felszámolási zárómérleg benyújtásának napját megelőző napon válik esedékessé. Amíg a támogatás teljes összegét nem fizették vissza, addig a felszámoló bérfizetésen kívül más célra kifizetést nem teljesíthet.

A támogatás visszafizetésére csak pénzbeli teljesítés formájában kerülhet sor. Ennek a szabálynak a beiktatására azért volt szükség, mert a visszafizetés nehézségei miatt gyakran fordult elő, hogy a támogatás visszafizetését engedményezés útját szerették volna teljesíteni.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 5.

Álláskeresés nyáron? – Itt az idő a nézelődésre!

Bár nem ebben az időszakban a legszélesebb a kínálat a munkáltatói oldalon és lassul a kiválasztás folyamata is, de jellemzően nem húzzák le a rolót a vállalkozások. Igenis van esély álláskeresőként, bár szükség van egy kicsit több türelemre.

2024. július 3.

Profession.hu: beindult az alkalmi munkák szezonja

Beindult az alkalmi munkák szezonja, május második felétől látványosan nőttek az ilyen típusú megbízásokra toborzó álláshirdetések, amelyekben leggyakrabban egyebek mellett felszolgálót, pincért, sofőrt és futárt keresnek – közölte a Profession.hu kedden.

2024. július 3.

Képzési lehetőségekkel lehet megtartani a kifáradt munkavállalókat

A munkavállalók majdnem fele (45%) úgy érzi, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt a munkaterhelése, kétharmaduk (62%) pedig bizonytalannak érzi helyzetét a munkahelyi változások felgyorsulása miatt. Mindez a készségeik hosszú távú fejlesztésére ösztönzi őket, és 28% akár váltana is munkahelyet egy éven belül – derül ki a PwC Global Workforce Hopes & Fears felméréséből.