Cselekvőképességében korlátozott munkavállaló foglalkoztatása


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A cselekvőképességükben korlátozott nagykorúak foglalkoztatása, lévén ők olykor megváltozott munkaképességűnek is minősülnek egyben, nem példa nélküli. Ugyan az ilyen munkavállalók felügyelete és megfelelő utasításokkal történő ellátása, valamint a nekik megfelelő munkakörnyezet kialakítása erőforrásigényes lehet, a rehabilitációs hozzájárulás megfizetése alóli mentesülés lehetősége, illetve a kilátásba helyezett bértámogatás vonzó a munkáltatók számára.

A cselekvőképesség a polgári jogi szabályok alapján egy személyi állapot, aki cselekvőképes, maga köthet szerződést, vagy tehet más jognyilatkozatot [a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (a továbbiakban Ptk.) 2:8. § (2) bekezdés], míg a cselekvőképességében korlátozott személy ezt önállóan nem teheti meg. A tizennyolcadik életévüket betöltött személyek a törvény alapján cselekvőképesnek minősülnek, amíg cselekvőképességüket a bíróság részlegesen vagy teljeskörben nem korlátozza [Ptk. 2:8. § (1) bekezdés]. A bíróság akkor korlátozza egy személy cselekvőképességét és helyezi őt gondnokság alá, ha annak ügyei viteléhez szükséges belátási képessége mentális zavara miatt nagymértékben csökkent vagy hiányzik [Ptk. 2:19. § (2) bekezdés és 2:21. § (2) bekezdés]. Ha tehát egy személy pl. valamely függősége miatt képtelenné válik arra, hogy tettei és nyilatkozatai következményét felmérje és ennek megfelelően cselekedjen, a bíróság őt cselekvőképességében korlátozhatja.

Ugyan a cselekvőképességében korlátozott személy olykor egyben megváltozott munkaképességű is, ez nem szükségszerű. Ugyanígy nem minden megváltozott munkaképességű személy cselekvőképessége korlátozott, sőt többségüké, főleg a testi fogyatékkal élőke egyáltalán nem az.

A munkajog szempontjából akkor beszélhetünk nagykorú cselekvőképtelen munkavállalóról, ha őt a bíróság cselekvőképességét teljesen vagy a munkaviszonnyal összefüggő ügycsoportban részlegesen korlátozó gondnokság alá helyezte. Ha a munkavállaló cselekvőképessége pl. csupán családjogi viszonyai tekintetében került korlátozásra, a munkavállaló köthet gondnoka nélkül, önállóan is munkaszerződést, ilyenkor a gondnokság alá helyezés a felek viszonyában nem releváns. A cselekvőképesség munkaügyi ügycsoport tekintetében korlátozott volta sem jelenti azonban azt, hogy a gondnokolt ne köthetne munkaszerződést, ne tarthatna fenn munkaviszonyt. A cselekvőképtelen munkavállaló helyett azonban törvényes képviselője, azaz gondnoka tesz jognyilatkozatot [a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban Mt.) 21. § (5) bekezdés], illetve köt munkaszerződés, a cselekvőképtelen személy által önállóan tett nyilatkozat érvénytelen, azt a munkáltató nem veheti figyelembe. Mindemellett a cselekvőképtelen munkavállaló foglalkoztatásához bíróság, gyámhatóság vagy egyéb hatóság hozzájárulását nem szükséges beszerezni. Ennek megfelelően a cselekvőképtelen munkavállaló nevében a gondnok tesz meg minden olyan nyilatkozatot, melynek megtételét cselekvőképes munkavállaló esetén tőle személyesen követelné meg a munkáltató, többek közt ilyen a bankszámláról szóló nyilatkozat, a munkáltatói tájékoztató átvételéről szóló nyilatkozat vagy a munkabérből levonáshoz való hozzájárulás.

A cselekvőképtelen munkavállaló munkaköre kapcsán mindenképp figyelni kell arra, hogy az ilyen munkavállaló csak olyan feladatok ellátására szerződtethető, melyeket egészségi állapotánál fogva tartósan és folyamatosan képes ellátni [Mt. 212. § (1) bekezdés]. A cselekvőképtelen munkavállaló munkakörébe tartozó feladatokat részletes leírással, a szokásosnál jóval aprólékosabban kell meghatározni [Mt. 212. § (2) bekezdés]. Ennek megfelelően míg egyébként elegendő lehet egy takarító munkaköri leírásában a kitakarítandó termeket és elvégzendő műveleteket felsorolni, addig egy cselekvőképtelen munkavállaló esetében indokolt felsorolni az egyes termekben elvégzendő feladatokat, esetleg a sorrendet, a gyakoriságot és a feladatra szánt időt is részletezni. Emiatt az egyébként alkalmazott munkaköri leírások a cselekvőképtelen munkavállalók esetén nem szükségképpen megfelelőek, azok kiegészítése javasolt. A munkavállaló munkakör ellátására való alkalmasságát foglalkoztatás-egészségügyi vizsgálat során ugyanúgy orvos ítéli meg, ennek során a szakember a részletes munkaköri leírást és a cselekvőképtelenséget okozó mentális állapotot veszi alapul.

A cselekvőképtelen munkavállaló munkavégzését folyamatosan és oly módon kell felügyelni, hogy az az egészséges és biztonságos munkafeltételek megtartását a munkáltató ezzel biztosítsa a munkavállaló és kollégái számára is [Mt. 212. § (3) bekezdés]. Ez adott esetben jelentheti azt is, hogy egy cselekvőképtelen munkavállaló mellé egy állandó felügyeletet ellátó személyt szükséges rendelni, aki őt szünet nélkül segíti, de a munka sajátosságaitól függően nem kizárt az sem, hogy több cselekvőképtelen munkavállalót egy felügyelő tartson szemmel. A jogintézmény céljából adódóan a felügyelő személynek legalábbis cselekvőképesnek kell lennie, megváltozott munkaképességű, cselekvőképességében nem korlátozott azonban elláthat felügyeletet. A munkavállaló felügyeleti kötelezettsége elhanyagolásából származó minden kár vagy hiba, a munkáltató terhére esik, a felügyelet hiánya miatt hibázó munkavállaló tettéért felelőssé nem tehető.

Cselekvőképtelen munkavállalókkal magatartásukra alapított felmondás, illetve kötelezettségszegésre alapított azonnali hatályú felmondás csupán ritkán közölhető jogszerűen, hiszen a tetteik következményeit felmérni képtelen munkavállalókkal szemben nem alkalmazható hátrányos jogkövetkezmény mulasztásaik, mentális zavarukból származó viselkedésük miatt. E munkavállalók jellemzően nem olyan munkaköröket látnak el, melyek magas szintű szakmai tudást vagy tapasztalatot követelnének, ezért ezek hiányára hivatkozva is nehézkes felmondást alapítani. Ennek következtében cselekvőképtelen munkavállalók esetében felmondásra leginkább a munkáltató működésére összefüggő okból kerül sor. Amennyiben a munkáltató nem szeretné a munkaviszonyt fenntartani, közös megegyezéssel történő megszüntetésre vonatkozó szándékával a gondnokhoz fordulhat, vele egyezhet meg a munkaviszony megszüntetését illetően.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 5.

Álláskeresés nyáron? – Itt az idő a nézelődésre!

Bár nem ebben az időszakban a legszélesebb a kínálat a munkáltatói oldalon és lassul a kiválasztás folyamata is, de jellemzően nem húzzák le a rolót a vállalkozások. Igenis van esély álláskeresőként, bár szükség van egy kicsit több türelemre.

2024. július 3.

Profession.hu: beindult az alkalmi munkák szezonja

Beindult az alkalmi munkák szezonja, május második felétől látványosan nőttek az ilyen típusú megbízásokra toborzó álláshirdetések, amelyekben leggyakrabban egyebek mellett felszolgálót, pincért, sofőrt és futárt keresnek – közölte a Profession.hu kedden.

2024. július 3.

Képzési lehetőségekkel lehet megtartani a kifáradt munkavállalókat

A munkavállalók majdnem fele (45%) úgy érzi, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt a munkaterhelése, kétharmaduk (62%) pedig bizonytalannak érzi helyzetét a munkahelyi változások felgyorsulása miatt. Mindez a készségeik hosszú távú fejlesztésére ösztönzi őket, és 28% akár váltana is munkahelyet egy éven belül – derül ki a PwC Global Workforce Hopes & Fears felméréséből.