Így érjük el a rendkívüli munkaidőben történő munkavégzés megfelelő nyilvántartását és elszámolását (x)


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A munkáltatók számára kiemelten fontos munkavállalóik optimális foglalkoztatása. A törvényi szabályok betartásához elengedhetetlen a rendkívüli munkaidő megfelelő és hibamentes nyilvántartása és elszámolása.


Mit nevezünk rendkívüli munkaidőnek?

Az alábbi esetekben beszélhetünk rendkívüli munkaidőről:

– a munkaidő-beosztástól eltérő munkaidő

– a pihenőnapon, pihenőidőben előre elrendelt munkavégzés

– a munkaidőkereten felüli munkaidő

– az ügyelet

A Munka Törvénykönyvének szabályozása alapján ez az idő nem haladhatja meg éves szinten a 250 órát (kollektív szerződés esetén maximum 300 órát). A törvény értelmében a munkáltató köteles ezt az időtartamot nyilvántartani.

Hogyan tartsuk nyilván a rendkívüli munkaidőt?

A lehetséges nyilvántartási módok közül (papír vagy fájl alapú, szoftveres) egyértelműen a szoftveres nyilvántartás a legbiztonságosabb és a legkevésbé erőforrás-igényes megoldás a munkáltatók számára. A Unit4 Munkaidő rendszer a központi munkavállalói törzs- és jogviszony adatokat felhasználva együttműködő megoldást biztosít a szervezetben időgazdálkodást folytató kollégáknak, segítve őket a törvényi és belső szabályozásoknak megfelelő munkaidő beosztások egyszerű létrehozásában. Szabály alapú együttműködő megoldásként támogatja az iparáganként és szervezeti egységenként eltérő egyéni és csoportos időgazdálkodási gyakorlatot, kontrollt és beavatkozási lehetőséget biztosítva a közép menedzsment számára a terv-tény időgazdálkodás hatékonyságának érdekében.

Hogyan számoljuk el a rendkívüli munkaidőt?

A munkavállaló teljes ledolgozott munkaidejébe a rendes munkaidőn felül az elrendelt rendkívüli munkaidejét is bele kell számítani, figyelembe véve a heti munkaidő és pihenőidő mértékére vonatkozó törvényi előírásokat.

Díjazás szempontjából, az alábbi kifizetések merülhetnek fel a rendkívüli munkaidő esetében:

1. Beosztástól eltérő többletidő esetén: a munkaidő beosztás szerinti napi munkaidőt meghaladó, elrendelt rendkívüli munkaidőre 50%-os bérpótlék rendelhető el

2. Pihenőnapra, pihenőidőre rendelt rendkívüli munkaidő esetén:

a.       100%-os bérpótlék osztható ki vagy

b.      egy plusz pihenőnappal kerül megváltásra, ebben az esetben csak 50%-os bérpótlék jár valamint egy plusz pihenőnap (a pihenőnapot legkésőbb a tárgyhót követő hónapban ki kell osztani)

3. Munkaszüneti napra elrendelt rendkívüli munkaidőről esetén:

a.       100% + 100%-os bérpótlék illeti meg a munkavállalót, illetve a beosztása szerinti egyéb esetleges pótlékok

Az egyenlőtlen munkaidő-beosztás tudnivalói

Az egyenlőtlen beosztású munkavállalók esetében a munkaidőkeret végén történő egyenleg megállapításakor a munkaidőkeret időszakában elrendelt rendkívüli munkaidőt nem szabad a munkaidőkeret alatt teljesített munkaidőbe beszámítani, mivel az az elrendelés hónapjában elszámolásra, kifizetésre került.

Ha az elrendelt munkaidő pihenőnapra esik, a rendkívüli munkaidő kiváltására adott plusz pihenőnapot a munkaidőkeret vagy elszámolási idő végéig be kell osztani. Valamint egyenlőtlen munkaidő-beosztás esetén a munkavállaló napi munkaidő-beosztásának kezdetét megelőző időre is el lehet rendelni rendkívüli munkavégzést, nem csak a munkaidő-beosztásának végét követően. A rendkívüli munkaidő elszámolása

Rendkívüli munkaidő elszámolásánál a munkavállaló egy órára eső havi alapbérét kell mindig alapul venni, azonban figyelembe kell venni, hogy ebben az esetben a bérpótlék és az időarányos alapbér számítási algoritmusa eltérő.

Az egy órára eső bérpótlék megállapításához a munkavállaló havi alapbérét az átlag százhetvennégyes osztószámmal osztjuk el, részmunkaidős munkavállalók esetében ennek tényleges munkaidővel számított arányos részével. Az így megkapott egy órára eső alapbért kell megszorozni a teljesített rendkívüli munkaidő órájával, majd a bérpótlék százalékos mértékével.

A rendkívüli munkaidőre járó időarányos alapbér számítása esetén a havi alapbért a tárgyhónapban az általános munkarend szerint előírt havi kötelező órák számával fogjuk elosztani és az így megkapott egy órára eső bérrel szorozzuk meg a teljesített rendkívüli munkavégzés óráit.

A Unit4 Munkaidő lehetőséget ad a rendkívüli munkaidő beosztástól eltérő többlet idő automatikus elszámolására, valamint a hozzá tartozó bérpótlékra javaslatot tesz, mely felhasználó részéről módosítható.

Ezen felül a többműszakos munkarendben foglalkoztatott munkavállalók műszakpótlékra jogosult beosztási időre eső rendkívüli munkaidő esetén, a rendszer a műszakpótlék mértékét automatikusan generálja.

A munkaidőkeret végén felmerült rendkívüli munkaidőket a rendszer kiszámítja és egy olyan Excel fájl alap riportot ad, mely általánosan beolvasható a számfejtési oldal részére.

A teljes Unit4 HRMS képes az arányosításokat program szinten elvégezni, algoritmussal leképezhetők, hibamentes eredmények hozhatók létre és a különböző szempontok szerinti riportolás, valamint az adatlekérdezések jogosultsági rendszerhez köthetőek.

Tudjon meg többet a Unit4 Munkaidőről, kattintson ide.

A rendkívüli munkaidő elszámolásáról és nyilvántartásáról XIII. Magyar Munkajogi Konferencián hallgathat meg előadást, illetve a kiállítói standunkon személyesen is kérdezheti (október 11-én 13 órától) Bonczidainé Veréb Andreát, Unit4 senior tanácsadóját.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 3.

Profession.hu: beindult az alkalmi munkák szezonja

Beindult az alkalmi munkák szezonja, május második felétől látványosan nőttek az ilyen típusú megbízásokra toborzó álláshirdetések, amelyekben leggyakrabban egyebek mellett felszolgálót, pincért, sofőrt és futárt keresnek – közölte a Profession.hu kedden.

2024. július 3.

Képzési lehetőségekkel lehet megtartani a kifáradt munkavállalókat

A munkavállalók majdnem fele (45%) úgy érzi, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt a munkaterhelése, kétharmaduk (62%) pedig bizonytalannak érzi helyzetét a munkahelyi változások felgyorsulása miatt. Mindez a készségeik hosszú távú fejlesztésére ösztönzi őket, és 28% akár váltana is munkahelyet egy éven belül – derül ki a PwC Global Workforce Hopes & Fears felméréséből.