Lájk és komment munkaidőben


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

„Megosztottam egy ismerősöm posztját, és már hárman lájkolták is!” Pár éve egy ilyen mondathoz még szótár vagy elmeorvos kellett volna. Anélkül, hogy elmerülnénk a szociológiai aspektusokban, a közösségi média legalább két szempontból munkajogi kérdéseket is felvet. Mit tehet a munkáltató, ha munkavállalói munkaidőben is a közösségi oldalakon lógnak? És mi a helyzet az itt megosztott, a munkáltatót érintő tartalmakkal?


A számítógép előtt dolgozók számára legalábbis nagy a kísértés, hogy munkavégzés közben kisebb-nagyobb szüneteket tartva elolvassák magán e-mailjeiket, vagy rápillantsanak profiljukra valamelyik közösségi oldalon. A munka törvénykönyve szerint a munkavállaló alapvető kötelezettségei közé tartozik, hogy a munkáltató által előírt helyen és időben munkára képes állapotban a munkáltató részére rendelkezésre álljon, illetve a munkáltató utasítása szerint munkát végezzen. Amikor a munkavállaló munkaidőben az interneten a munkavégzéssel össze nem függő tartalmakat böngész, éppen ez a kötelezettség sérül. Erre tekintettel a munkáltató jogszerűen akadályozza a munkavégzéshez nem szükséges honlapok elérését. Ugyanebből az okból tilthatja meg azt is, hogy a munkavállaló munkaidőben a saját eszközeivel (pl. egy okostelefonnal) böngéssze ismerősei hozzászólásait.

Bár notórius felhasználók előszeretettel hivatkoznak arra, hogy naponta alig 10 percet fordítanak a közösségi oldalak áttekintésére, gyakran maguk sincsenek tisztában azzal, milyen sok idő megy el valójában az ismerősök hétvégi fényképeinek nézegetésével, vagy a szomszéd frissensült avokádókrémes dagadója kommentálásával. Jogi szempontból, a munkavégzés helyetti netes szörfölgetés mindenképpen kötelezettségszegés, az időráfordításnak csak az alkalmazható szankció súlya szempontjából van jelentősége. Természetesen másként minősül, ha a munkavállaló egy feladatra várakozás közben (pl. az értekezlet kezdete előtt) tekinti végig új üzeneteit két percben a saját telefonján, vagy ha az ügyintéző azért váratja további öt percet az ügyfelet, mert a következő hívás kapcsolása előtt még meg kell írnia ismerőseinek, hogy múlt éjjel Csipa nevű tacskója hármat kölykezett. Súlyosabb esetben a munkaviszony megszüntetésének is indoka lehet, ha a munkavállaló munkaidőben túlságosan belegabalyodik az elektronikus szociális hálóba.

A közösségi média akkor is viták forrása lehet a munkaviszonyban, ha azt a munkavállaló munkaidején kívül használja. A törvény szerint ugyanis, a munkavállaló munkaidején kívül sem tanúsíthat olyan magatartást, amely közvetlenül és ténylegesen alkalmas munkáltatója jó hírnevének, jogos gazdasági érdekének vagy a munkaviszony céljának veszélyeztetésére. Nem meglepően, a közösségi portálokon megosztott, a munkáltatót lejárató információk így akkor is kötelezettségszegést jelentenek, ha a lehúzó posztot nem a munkaidőben írja a munkavállaló. A törvény azonban igen szigorúan fogalmaz: csak akkor vonható felelősségre a munkavállaló, ha a munkaidőn kívüli magatartása közvetlenül és ténylegesen alkalmas például a munkáltató jó hírnevének veszélyeztetésére. Ezek az előírások – jóllehet a bírói gyakorlat korábban is alkalmazott hasonló zsinórmértéket – újak a hazai munkajogi szabályozásban, éppen ezért az értelmezése is felvet kérdéseket. Biztosan nem tartozik azonban a korlátozható magatartások közé, ha a cipőgyár könyvelője a konkurencia termékét lájkolja, vagy egy másik cég itt hirdetett nyereményjátékában vesz részt.

Azt is előírja a munka törvénykönyve, hogy a munkavállaló véleménynyilvánításhoz való jogát a munkáltató jó hírnevét, jogos gazdasági és szervezeti érdekeit súlyosan sértő vagy veszélyeztető módon nem gyakorolhatja. Ez azért különösen fontos témánk szempontjából, mert a véleménynyilvánításnak egyre nagyobb jelentőségű terét adják a virtuális közösségek. E jog gyakorolásával tehát a felsorolt védett értékek súlyos sérelmét, veszélyeztetését nem lehet előidézni. E körben természetesen nagy különbség van abban, ha a munkavállaló csak privát üzenetben, esetleg csak az ismerősei által látható körben fejti ki véleményét, vagy bármely más felhasználó által is látható formában fogalmaz meg éles kritikát a munkáltatóval szemben.

Végül, tekintettel kell lenni a titokvédelmi szabályokra is. Eszerint a munkavállaló köteles a munkája során tudomására jutott üzleti titkot megőrizni. Ezen túlmenően sem közölhet illetéktelen személlyel olyan adatot, amely munkaköre betöltésével összefüggésben jutott a tudomására, és amelynek közlése a munkáltatóra vagy más személyre hátrányos következménnyel járhat. Ezért aztán csak óvatosan a „ma is volt egy őrült ügyfelem…” kezdetű beszámolók közzétételével…

A számítógép előtt dolgozók számára legalábbis nagy a kísértés, hogy munkavégzés közben kisebb-nagyobb szüneteket tartva elolvassák magán e-mailjeiket, vagy rápillantsanak profiljukra valamelyik közösségi oldalon. A Munka Törvénykönyve szerint a munkavállaló alapvető kötelezettségei közé tartozik, hogy a munkáltató által előírt helyen és időben munkára képes állapotban a munkáltató részére rendelkezésre álljon, illetve a munkáltató utasítása szerint munkát végezzen.

Amikor a munkavállaló munkaidőben az interneten a munkavégzéssel össze nem függő tartalmakat böngész, éppen ez a kötelezettség sérül. Erre tekintettel a munkáltató jogszerűen akadályozza a munkavégzéshez nem szükséges honlapok elérését. Ugyanebből az okból tilthatja meg azt is, hogy a munkavállaló munkaidőben a saját eszközeivel (pl. egy okostelefonnal) böngéssze ismerősei hozzászólásait.

Bár notórius felhasználók előszeretettel hivatkoznak arra, hogy naponta alig 10 percet fordítanak a közösségi oldalak áttekintésére, gyakran maguk sincsenek tisztában azzal, milyen sok idő megy el valójában az ismerősök hétvégi fényképeinek nézegetésével, vagy a szomszéd frissensült avokádókrémes dagadója kommentálásával. Jogi szempontból, a munkavégzés helyetti netes szörfölgetés mindenképpen kötelezettségszegés, az időráfordításnak csak az alkalmazható szankció súlya szempontjából van jelentősége.

Természetesen másként minősül, ha a munkavállaló egy feladatra várakozás közben (pl. az értekezlet kezdete előtt) tekinti végig új üzeneteit két percben a saját telefonján, vagy ha az ügyintéző azért váratja további öt percet az ügyfelet, mert a következő hívás kapcsolása előtt még meg kell írnia ismerőseinek, hogy múlt éjjel Csipa nevű tacskója hármat kölykezett. Súlyosabb esetben a munkaviszony megszüntetésének is indoka lehet, ha a munkavállaló munkaidőben túlságosan belegabalyodik az elektronikus szociális hálóba.

A közösségi média akkor is viták forrása lehet a munkaviszonyban, ha azt a munkavállaló munkaidején kívül használja. A törvény szerint ugyanis, a munkavállaló munkaidején kívül sem tanúsíthat olyan magatartást, amely közvetlenül és ténylegesen alkalmas munkáltatója jó hírnevének, jogos gazdasági érdekének vagy a munkaviszony céljának veszélyeztetésére. Nem meglepően, a közösségi portálokon megosztott, a munkáltatót lejárató információk így akkor is kötelezettségszegést jelentenek, ha a lehúzó posztot nem a munkaidőben írja a munkavállaló.

A törvény azonban igen szigorúan fogalmaz: csak akkor vonható felelősségre a munkavállaló, ha a munkaidőn kívüli magatartása közvetlenül és ténylegesen alkalmas például a munkáltató jó hírnevének veszélyeztetésére. Ezek az előírások – jóllehet a bírói gyakorlat korábban is alkalmazott hasonló zsinórmértéket – újak a hazai munkajogi szabályozásban, éppen ezért az értelmezése is felvet kérdéseket. Biztosan nem tartozik azonban a korlátozható magatartások közé, ha a cipőgyár könyvelője a konkurencia termékét lájkolja, vagy egy másik cég itt hirdetett nyereményjátékában vesz részt.

Azt is előírja a Munka Törvénykönyve, hogy a munkavállaló véleménynyilvánításhoz való jogát a munkáltató jó hírnevét, jogos gazdasági és szervezeti érdekeit súlyosan sértő vagy veszélyeztető módon nem gyakorolhatja. Ez azért különösen fontos témánk szempontjából, mert a véleménynyilvánításnak egyre nagyobb jelentőségű terét adják a virtuális közösségek. E jog gyakorolásával tehát a felsorolt védett értékek súlyos sérelmét, veszélyeztetését nem lehet előidézni. E körben természetesen nagy különbség van abban, ha a munkavállaló csak privát üzenetben, esetleg csak az ismerősei által látható körben fejti ki véleményét, vagy bármely más felhasználó által is látható formában fogalmaz meg éles kritikát a munkáltatóval szemben.

Végül, tekintettel kell lenni a titokvédelmi szabályokra is. Eszerint a munkavállaló köteles a munkája során tudomására jutott üzleti titkot megőrizni. Ezen túlmenően sem közölhet illetéktelen személlyel olyan adatot, amely munkaköre betöltésével összefüggésben jutott a tudomására, és amelynek közlése a munkáltatóra vagy más személyre hátrányos következménnyel járhat. Ezért aztán csak óvatosan a „ma is volt egy őrült ügyfelem…” kezdetű beszámolók közzétételével…

dr. Kártyás Gábor blogbejegyzése az azujmunkatorvenykonyve.hu oldalon olvasható.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 3.

Profession.hu: beindult az alkalmi munkák szezonja

Beindult az alkalmi munkák szezonja, május második felétől látványosan nőttek az ilyen típusú megbízásokra toborzó álláshirdetések, amelyekben leggyakrabban egyebek mellett felszolgálót, pincért, sofőrt és futárt keresnek – közölte a Profession.hu kedden.

2024. július 3.

Képzési lehetőségekkel lehet megtartani a kifáradt munkavállalókat

A munkavállalók majdnem fele (45%) úgy érzi, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt a munkaterhelése, kétharmaduk (62%) pedig bizonytalannak érzi helyzetét a munkahelyi változások felgyorsulása miatt. Mindez a készségeik hosszú távú fejlesztésére ösztönzi őket, és 28% akár váltana is munkahelyet egy éven belül – derül ki a PwC Global Workforce Hopes & Fears felméréséből.