Minimálbér és garantált bérminimum 2024-ben: ezek a legfontosabb tudnivalók


A munkavállaló akkor is a megemelt minimálbérre, garantált bérminimumra jogosult, ha a felek munkaszerződésüket nem módosították. Cikkünkben kitérünk a teljesítménybérezés, a részmunkaidő és a minimálbér viszonyára is.

Releváns jogszabályok:

508/2023. (XI. 20.) Korm. rendelet a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról

2012. évi I. törvény a munka törvénykönyvéről

A Kormány döntése értelmében 2023. december 1-jétől a minimálbér 15%-kal, a garantált bérminimum pedig 10%-kal emelkedett, vagyis az eddig 232 000 forint összegű havi minimálbér 266 800 forintra, míg a korábban 296 000 forintos havi garantált bérminimum mértéke 326 000 forintra nő.

A minimálbér alatt az a legkisebb összegű munkabér értendő, amit egy teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállalónak mindenképpen meg kell kapnia munkavégzése ellenszolgáltatásaként a munkáltatótól. A munkaszerződés létrejöttéhez a feleknek kötelezően meg kell állapodniuk a munkavállaló alapbérében és munkakörében, az alapbér összegének pedig legalább a minimálbér vagy a garantált bérminimum összegét el kell érnie.

A kötelező legkisebb munkabértől meg kell különböztetni a garantált bérminimumot. A garantált bérminimum lényegét tekintve ugyanis egy magasabb összegű minimálbérként értelmezhető, amelyet a teljes munkaidő teljesítése esetén a legalább középfokú iskolai végzettséget vagy középfokú szakképzettséget igénylő munkakörben dolgozó, és a megkívánt végzettséggel, szakképzettséggel rendelkező munkavállaló számára kell megfizetnie a munkáltatónak. Így hiába bír egy adott munkavállaló középfokú – vagy akár felsőfokú – végzettséggel, ha a munkakör betöltéséhez nincs szükség középfokú végzettségre, nem jogosult garantált bérminimum megfizetésére (például egy pultos munkakörben dolgozó érettségivel rendelkező munkavállaló).

A Kormány minden évben rendeletben határoz a kötelező legkisebb munkabér és a garantált bérminimum összegéről. A legutóbbi ilyen jogszabály a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról szóló 508/2023. (XI. 20.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Minimálbér kormányrendelet), mely alapján az alábbiak szerint alakul a minimálbérre és a garantált bérminimumra vonatkozó, december 1-jétől hatályba lépett szabályozás.

A teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló részére megállapított minimálbér a teljes munkaidő teljesítése esetén havibér alkalmazásakor 266 800 forint, hetibér alkalmazásakor 61 340 forint, napibér alkalmazásakor 12 270 forint, órabér alkalmazásakor pedig 1534 forint [Minimálbér kormányrendelet 2. § (1) bek.].

Ettől eltérően a legalább középfokú iskolai végzettséget vagy középfokú szakképzettséget igénylő munkakörben foglalkoztatott munkavállaló részére alapbérként megállapított garantált bérminimum összege a teljes munkaidő teljesítése esetén havibér alkalmazása esetén 326 000 forint, hetibér alkalmazása esetén 74 950 forint, napibér alkalmazása esetén 14 990 forint, míg órabér alkalmazása esetén 1874 forint [Minimálbér kormányrendelet 2. § (2) bek.].

Teljesítménybérezésnél a teljesítménykövetelmények százszázalékos és a teljes munkaidő teljesítése esetén a teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló havi munkabérének kötelező legkisebb összege 266 800 forint, a garantált bérminimum összege pedig 326 000 forint [Minimálbér kormányrendelet 2. § (3) bek.].

A fentiekben meghatározott, a minimálbérre és a garantált bérminimumra vonatkozó összegek teljes munkaidőben történő munkavégzés esetén irányadók. Az Mt. 92. § (1) bekezdése szerint az általános teljes napi munkaidő nyolc óra, amitől azonban a felek megállapodásukkal eltérhetnek, kikötésre kerülhet nyolc óránál hosszabb és rövidebb teljes napi munkaidő is [Mt. 92. § (2) és (4) bek.]. Erre az esetre rendelkezik úgy a Minimálbér kormányrendelet, hogy a minimálbér és a garantált bérminimum kapcsán rögzített órabértételt, ha a teljes munkaidő napi nyolc óránál hosszabb, arányosan csökkentett mértékben, amennyiben pedig rövidebb, arányosan növelt mértékben kell figyelembe venni [Minimálbér kormányrendelet 2. § (4) bek.].

Az Mt. 92. § (5) bekezdése szerint a felek részmunkaidős foglalkoztatásról is megállapodhatnak egymással, ez esetben az adott munkakörre irányadó teljes napi munkaidőnél rövidebb napi munkaidő kerül kikötésre. A részmunkaidőben dolgozó munkavállaló esetében a havi, heti és napi bértételt a munkaidő eltérő mértékével arányosan csökkentve, míg az órabértételt a korábbiakban már ismertetett összeggel kell figyelembe venni [Minimálbér kormányrendelet 2. § (5) bek.]. Ezért például a napi négy órában, részmunkaidő keretében foglalkoztatott munkavállaló havi alapbérének legalább a 133 400 forintot el kell érnie. A rész- és teljes munkaidős munkavállalóra irányadó legkisebb órabérben viszont nincs különbség.

Összefoglalva, ha a munkavállaló napi 6 órás rövidebb teljes napi munkaidőben kerül foglalkoztatásra, havibér esetén ugyanúgy legalább 266 800 forintra jogosult, mint a nyolc órában dolgozók. Ezzel szemben azonban a napi 6 óra tartamú részmunkaidőben foglalkoztatott munkavállaló számára elég a havi minimálbér arányos részét, jelen példa kapcsán 200 100 Ft alapbért fizetni.

Gyakorlati kérdésként merülhet fel, hogy szükség van-e a munkaszerződés módosítására akkor, ha a felek korábban a szerződéskötéskori minimálbér összegét kötötték ki a munkavállaló alapbéreként. Tekintettel arra, hogy a minimálbér összegét jogszabály állapítja meg, a vonatkozó jogszabály tartalmi változásának hatására a munkaviszony a felek akaratától függetlenül, a törvény erejénél fogva változik meg. Ez azt jelenti, hogy a munkavállaló akkor is a megemelt minimálbérre, garantált bérminimumra jogosult, ha a felek munkaszerződésüket nem módosították. Ettől függetlenül a munkaviszonyban lévő felek kölcsönös jóhiszeműségének és tisztességének elvéből fakadóan, az esetlegesen felmerülő viták elkerülése és a szerződéses jó kapcsolat megőrzése érdekében javasolt azt a gyakorlatot követni, hogy a felek a munkaszerződés módosításával maguk is közbenjárnak a bekövetkezett változás érvényesülésében.

dr. Vincze Álmos


Kapcsolódó cikkek

2024. május 9.

Elkezdődött a visszaszámlálás, időben el kell kezdeni a felkészülést a bérszakadék megszüntetésére

Európai uniós szabályozás és gazdasági érdekek is indokolják, hogy a munkáltatók törekedjenek a nemek közötti bérkülönbségek felszámolására. Sok még a nyitott kérdés a szabályozás 2026-os hazai bevezetéséig, de a bérek átláthatóságára irányuló lépéseket már most el kell kezdeni, hiszen a munkáltatók számára így is csupán bő egy év áll rendelkezésre. Várhatóan komoly kihívást jelent majd a megfelelő, jogi és HR ismeretekkel egyaránt rendelkező szakember megtalálása, aki képes lesz menedzselni a vállalkozásoknál a bérszakadék megszűnéséhez vezető folyamatot, beleértve természetesen a dolgozói oldalon felmerülő kérdéseket, feszültségeket.

2024. május 9.

Kizárólag megváltozott munkaképességűeket foglalkoztató üzem Dabason a Prohuman cégcsoportnál

Jelentős tartalékot jelenthet a magyar munkaerőpiacon a megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatása. Ezért is nyitott a Prohuman cégcsoport Dabason kizárólag fogyatékosággal élőket foglalkoztató csomagolóüzemet, ahol már 55 kolléga végez értékteremtő munkát. Magyarország piacvezető HR szolgáltatója így immár irodái mellett öt telephelyen és egy call centerben dolgozik megváltozott képességű dolgozókkal országszerte.

2024. május 8.

Mindent felforgat a mesterséges intelligencia, de a hazai vállalkozók még a kanyarban sincsenek

A vezetői képzések aranykorukat élik, mind a fejlett piacokon, mind globálisan rekordnövekedést mutatva, a következő évtizedben duplázva a szektor bevételét. A BetterManager kutatása alapján minden vezetői képzésre költött dollár hétszeresen térül meg a cégnek, míg egy másik kutatás egy éven belüli 4,1-szeres megtérülést mutatott ki, tehát jelentős megtérülésű versenyképességi faktor a cégvezetők folyamatos tanulása.