Mit kell tudni a lakhatási támogatásról?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Másfél évig kaphat vissza nem térítendő lakhatási támogatást az a munkavállaló, aki a lakóhelyének a betöltendő munkahelytől való távolsága miatt kénytelen lakást, albérleti szállást bérelni. A támogatás a személyi jövedelemadóról szóló törvény 1. számú melléklete szerint adómentes.


A lakhatási támogatásra vonatkozó részletes jogszabályi előírásokat a munkába járással összefüggő terhek csökkentését célzó támogatásokról, valamint a munkaerő-toborzás támogatásáról szóló 39/1998. (III. 4.) Korm. rendelet tartalmazza.

Kik jogosultak a támogatásra?

A kormányrendelet jelenleg hatályos rendelkezése szerint annak az álláskeresőnek nyújtható lakhatási támogatás

  • akit legalább három hónapja álláskeresőként tartanak nyilván,
  • aki olyan legalább hat hónap időtartamra szóló és legalább heti 20 óra munkaidejű munkaviszonyt vagy közalkalmazotti jogviszonyt létesít, amely esetében az állandó lakóhelye és a munkavégzés helye legalább 100 km-re van egymástól, vagy a munkavégzés helye és az állandó lakóhelye közötti, naponta – tömegközlekedési eszközzel történő oda- és visszautazás ideje hat órát meghaladja,
  • aki nem rendelkezik saját tulajdonában vagy a vele együtt élő házastárssal közös tulajdonban lévő olyan lakás céljára szolgáló, beköltözésre alkalmas ingatlannal a munkavégzés helyén, valamint olyan településen, amelynek a munkavégzés helyétől való távolsága nem éri el a 100 km-t, vagy amelytől a munkavégzési helyéig, tömegközlekedési eszközzel történő oda- és visszautazás ideje nem éri el a hat órát,
  • akinek az utolsó munkahelye nem a munkavégzés helye szerinti településen, továbbá nem annál a foglalkoztatónál volt, amellyel munkaviszonyt, közalkalmazotti jogviszonyt létesít,
  • lakhatását a munkavégzés helyén, vagy annak közelében lévő településen bérleti jogviszony létesítésével kívánja megoldani, és
  • aki nem részesül a kérelem időpontjában más jogcímen lakhatási vagy közüzemi támogatásban.

Közeli településnek az tekinthető, amelynek a munkavégzés helyétől való távolsága nem éri el a 100 km-t, vagy amelytől a munkavégzési helyéig, tömegközlekedési eszközzel történő oda- és visszautazás ideje nem éri el a hat órát.

A csoportos létszámleépítéssel érintett munkavállalók esetében nem feltétel az álláskeresőként három hónapig tartó nyilvántartás. Csoportos létszámleépítéssel érintett munkavállalónak azt a munkavállalót kell tekinteni, akivel a munkaadó a csoportos létszámleépítés keretében a felmondást írásban közölte.

A lakhatási támogatás pályakezdő álláskeresőnek is nyújtható. Esetében szintén nem feltétel az álláskeresőként három hónapig tartó nyilvántartás, és nem kell vizsgálni azt sem, hogy az utolsó munkahelye a munkavégzés helye szerinti településen volt-e.

A pályakezdő álláskereső fogalmát a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény határozza meg. Eszerint ilyennek minősül a 25. életévét – felsőfokú végzettségű személy esetén 30. életévét – be nem töltött, a munkaviszony létesítéséhez szükséges feltételekkel rendelkező, az állami foglalkoztatási szerv által nyilvántartott álláskereső, feltéve, ha munkanélküli járadékra a tanulmányainak befejezését követően nem szerzett jogosultságot.

Nem tekinthető pályakezdő álláskeresőnek, aki terhességi-gyermekágyi segélyben, gyermekgondozási díjban, gyermekgondozási segélyben részesül, aki előzetes letartóztatásban van, aki szabadságvesztés, illetve elzárás büntetését tölti, aki sor- vagy tartalékos katonai szolgálatot, továbbá polgári szolgálatot teljesít. Ugyanakkor lehetőség van lakhatási támogatás nyújtására a Társadalmi Megújulás Operatív Program 1. prioritás 1.1.2. és az 1.14. konstrukció keretében megvalósításra kerülő kiemelt projektben is. Ennek keretében jogosult lehet a támogatásra az is, aki gyesben, gyedben, gyetben, ápolási díjban részesül, ha jogviszonya ezen ellátások folyósításának megkezdését megelőzően, vagy annak folyósítása alatt szűnt meg, és a programba történő bevonásakor nem folytat kereső tevékenységet, továbbá a kizárólag munkaerő-piaci szolgáltatások igénybevétele céljából álláskeresőként nem nyilvántartott 25. életévét be nem töltött fiatal is.

A jogosultság további feltétele, hogy a kérelmező számára a lakhatási támogatás segítségével létrejövő munkaviszonya vagy közalkalmazotti jogviszonya rendszeres, de a kötelező legkisebb munkabér 300 százalékát meg nem haladó jövedelmet biztosítson. Igazolnia kell továbbá

  • érvényes munkaszerződéssel vagy kinevezési okirattal a foglalkoztatás létrejöttét, a munkavégzés helyét,
  • bérleti szerződéssel a munkavégzés helyén, vagy az ahhoz közeli településen lévő lakóingatlanra bérlőként legalább a támogatás időtartamának felére létesített bérleti jogviszonya fennállását.

A lakhatási támogatás mértéke

A lakhatási támogatás folyósításának időtartama tizennyolc hónap, mértéke ugyanazon lakóingatlanra vonatkozóan a bérleti díj és a bérleményhez kapcsolódó víz- és csatornadíj, a villamos energia, a távfűtés, a gáz, a hulladékszállítás díja, valamint a közös költség együttes összegének megfelelő összeg, de legfeljebb

  • az első hat hónapban 100 ezer, a második hat hónapban a 60 ezer a harmadik hat hónapban a 40 ezer forint;
  • az első hat hónapban a 150 ezer, a második hat hónapban a 90 ezer, a harmadik hat hónapban a 60 ezer forint (személyenként egyenlő arányban megosztva), ha az ingatlant igénybe vevő közeli hozzátartozók közül legalább ketten megfelelnek a támogatás feltételeinek;
  • az első hat hónapban a 200 ezer, a második hat hónapban a 120 ezer, a harmadik hat hónapban a 80 ezer forint (személyenként egyenlő arányban megosztva), ha az ingatlant három vagy több olyan személy veszi igénybe, aki a támogatás feltételeinek megfelel.

Közeli hozzátartozónak minősül:

  • a házastárs, az élettárs,
  • a húszévesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkező; a huszonhárom évesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkező, nappali oktatás munkarendje szerint tanulmányokat folytató személy; a huszonöt évesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkező, felsőoktatási intézmény nappali tagozatán tanulmányokat folytató vér szerinti, örökbe fogadott, illetve nevelt gyermek,
  • korhatárra való tekintet nélkül a tartósan beteg, az autista, illetve a testi, érzékszervi, értelmi vagy beszédfogyatékos vér szerinti, örökbe fogadott, illetve nevelt gyermek, amennyiben ez az állapot a gyermek 25. életévének betöltését megelőzően is fennállt (a továbbiakban: fogyatékos gyermek),
  • a 18. életévét be nem töltött gyermek vonatkozásában a vér szerinti és az örökbe fogadó szülő, illetve a szülő házastársa vagy élettársa.

A támogatás időtartama alatt a munkavállaló részére egymást követően több ingatlanra kötött bérleti szerződés esetében is megállapítható a támogatás, de a költségek emelkedése a támogatás összegét nem befolyásolja. A folyósítási időtartam kimerítését követően újabb támogatás a támogatás lejártát követő 36 hónap elteltével állapítható meg.

Rodin munkaügyi rendezvények

2013.04.16. – Outplacement, self management

2013.04.18. – Bérmozaik 2013

2013.04.25. – Munkaviszony létesítése, és a bővülő atipikus foglalkoztatási formák

2013.05.14. – Munkajog bérszámfejtőknek: a munka díjazása – a távolléti díj új szabályai

2013.05.23. –A munkaidő és pihenőidő új szabályai – szabadság kiadása elszámolása a gyakorlatban

Mi a teendője a kérelmezőnek?

A támogatást a foglalkoztatás megkezdését megelőzően kell kérelmezni. A kérelmet az álláskeresőnek, illetve a Társadalmi Megújulás Operatív Program projektrésztvevőjének a fővárosi és megyei kormányhivatal járási (fővárosi kerületi) hivatalának a munkavállaló lakóhelye szerint illetékes foglalkoztatási, munkaerőpiaci feladatokat ellátó ágazati szakigazgatási szervéhez kell benyújtania a rendelkezésre bocsátott kérelem-nyomtatványon, és a megadott határidőig csatolnia kell a kérelem kötelező mellékleteit is.

A támogatás iránti kérelemnek tartalmaznia kell a kérelmező nevét, születési helyét és idejét, lakóhelyét, tartózkodási helyét, a munkáltató megnevezését, a foglalkoztatásának tervezett helyét, munkakörét, a létesítendő munkaviszonyban, közalkalmazotti jogviszonyban várható jövedelmét, lakhatás céljára tervezett ingatlan megjelölését, az utolsó munkavégzési helyének megnevezését, továbbá a támogatás feltételeire vonatkozó nyilatkozatait. A kérelemhez csatolni kell a munkaszerződést, amelynek a kötelező tartalmi elemeken kívül tartalmaznia kell a munkavégzés helyét és a foglalkoztatni kívánt álláskereső lakóhelyét és tartózkodási helyét. A tartózkodási helynek meg kell egyeznie a foglalkoztatás helyével vagy az ahhoz közeli településsel. Csatolni kell továbbá a lakásbérleti szerződést, valamint összeférhetetlenségi nyilatkozatot arról, hogy a kérelmezőnél nem áll fenn a jogosultságot kizáró ok.

A támogatásáról a kérelem beérkezését követő 30 napon belül dönt a munkaügyi központ. A támogatásról hatósági keretszerződést kell kötni. A támogatás mértékét hat hónaponként külön hatósági szerződésben kell meghatározni.

A szerződésben a támogatottnak vállalnia kell, hogy haladéktalanul, de legkésőbb a tudomásra jutástól számított nyolc napon belül bejelenti, ha a támogatást megalapozó körülményeiben, vagy a támogatás folyósításához előírt, vagy ahhoz szükséges körülményeiben változás következik be.

A folyósítás a felmerült költségeket igazoló bizonylatok alapján utólag történik. Ehhez a támogatott munkavállalónak a rendelkezésre bocsátott Elszámoló lapon a tárgyhót követő hónap utolsó munkanapjáig – havonta egy alkalommal, személyesen vagy postai úton – igénylést kell benyújtania a támogatást megállapító illetékes kirendeltségre. Az igényléshez csatolni kell a bérjegyzéknek a munkaadó cégszerű aláírásával hitelesített másolatát, a lakóingatlan bérleti díjáról (benne a közüzemi díjakról) szóló eredeti számlát és annak hiteles kifizetési bizonylatát.

Közüzemi díjként a bérleményhez kapcsolódó víz- és csatornadíj, a villamos energia, a távfűtés, a gáz, a hulladékszállítás díja, valamint társasházi lakás bérbeadása esetén a társasház takarításával és állagmegóvással, a bankszámlavezetéssel, postaköltséggel, biztosítással összefüggő költségek vehetők figyelembe (gázpalack, gáztartály, valamint szén, fa és egyéb energiahordozók költsége nem vehető figyelembe). A bérbeadó a bérleti díjba beépített rezsiköltséggel csökkentheti a bérbeadásból származó jövedelmét.

A támogatás folyósítása

Ha az elszámoláshoz szükséges dokumentumok hiánytalanok és hibátlanok a támogatás kiutalása 15 napon belül történik.
Lakhatási támogatás nem folyósítható azon időszakra, amelyre a lakóingatlan bérleti-díj fizetési kötelezettség nem terheli a támogatott személyt.

A lakhatási támogatás folyósítását meg kell szüntetni, ha a támogatásban részesülő személy

  • munkaviszonya, közalkalmazotti jogviszonya az adott munkaadónál a támogatás időtartama alatt megszűnik, és a megszűnést követő 30 napon belül nem létesít a támogatási feltételeknek megfelelő új munkaviszonyt;
  • bérleti jogviszonya megszűnik, és a támogatás időtartama alatt nem létesít újabb bérleti jogviszonyt;
  • havi bruttó jövedelme meghaladja a kötelező legkisebb munkabér 300 százalékát;
  • öregségi nyugdíjra, rehabilitációs ellátásra, vagy rokkantsági ellátásra válik jogosulttá;
  • saját, vagy a vele együtt élő házastárssal közös tulajdonában lévő olyan lakás céljára szolgáló, beköltözésre alkalmas ingatlant szerzett a munkavégzés helyén, valamint olyan településen, amelynek a munkavégzés helyétől való távolsága nem éri el a 100 km-t, vagy amelytől a munkavégzési helyéig, tömegközlekedési eszközzel történő oda- és visszautazás ideje nem éri el a hat órát;
  • elhalálozik.

A munkaügyi központ akkor is megszüntetheti a támogatás folyósítását

  • ha a támogatott adatszolgáltatási kötelezettségét határidőben nem teljesíti, avagy annak hiányosan tesz eleget,
  • ha a támogatott a munkaügyi központ ellenőrzését akadályozza,
  • egyéb szerződésszegés esetén, ha a szerződésszegés súlya ezt indokolja.

Amennyiben a támogatásban részesülőnek a NAV adatszolgáltatása alapján, a Kincstár vizsgálata szerint esedékessé vált és meg nem fizetett köztartozása keletkezik, a megítélt és folyósításra kerülő lakhatási támogatásból a Kincstár visszatartja és átutalja a köztartozás összegét a köztartozás jogosultjának, és erről értesíti a támogatottat és a munkaügyi központot. A visszatartás a támogatott szerződésben vállalt kötelezettségeit nem érinti.

Mérlegképes Kreditkártya

Szerezze meg Ön is kötelező kreditpontjait Kiadónk minőségi képzésein! További részletekért kattintson ide!

Rodin rendezvények – Transzferár szabályozás – 2013.04.18. További részletek itt.

A szerződés megszegésének következményei

Amennyiben a munkaügyi központ szerződésszegés miatt megszünteti a folyósítást a támogatást részben vagy egészben késedelmi pótlékkal növelt összegben visszaköveteli különösen, ha

  • megállapítást nyer, hogy a támogatott a támogatási kérelmében, illetve annak mellékleteiben, továbbá a támogatás elszámolása vonatkozásában valótlan adatot szolgáltatott (vagy a valós tényeket elhallgatta), és a valós adatszolgáltatás esetén a támogatás nem nyújtható, illetve ha hitelt érdemlően bebizonyosodik, hogy a támogatott a támogatási döntés tartalmát érdemben befolyásoló valótlan, hamis, vagy megtévesztő adatot szolgáltatott, vagy ilyen nyilatkozatot tett;
  • a támogatás – jogszabályban meghatározott feltételek hiányában – nem lett volna megállapítható;
  • a támogatott a hatósági szerződésben foglaltak ellenőrzését lehetetlenné teszi, vagy nagymértékben akadályozza;
  • ha egyéb okból jogalap nélküli kifizetés történt, és a támogatás felvétele teljes egészében jogalap nélküli volt;
  • megállapítást nyer, hogy a támogatott a támogató okirat kiadásának, vagy a támogatási szerződés megkötésének feltételeként meghatározott nyilatkozatokat nem tette meg, a dokumentumokat nem nyújtotta be, vagy a megtett nyilatkozatát visszavonta.

A munkaügyi központ a felvett támogatást arányosan, vagy az adott időszakra vonatkozóan követeli vissza, ha

  • a támogatott olyan időtartamra igényelt és kapott támogatást, amelyre lakóingatlan bérleti költségének fizetési kötelezettsége nem terheli, vagy a támogatás egy részét nem fizeti meg bérleti díjként, vagy az engedélyezett mértéket meghaladóan történt a támogatás kifizetése, utalása;
  • a támogatott olyan időtartamra igényelt és kapott támogatást, amely időtartam alatt foglalkoztatás vagy lakóingatlan bérlés nem történt;
  • egyéb okból jogalap nélküli kifizetés történt, de a támogatás felvétele nem teljes egészében jogalap nélküli.

Ha a munkaügyi központ a hatósági szerződésben vállalt kötelezettségeit nem teljesíti, a támogatott a teljesítésre irányuló felhívása eredménytelensége esetén – a szerződésszegés tudomására jutásától számított harminc napon belül – bírósághoz fordulhat.

Várható könnyítések

Kormányzati tájékoztatás szerint rövidesen módosul a kormányrendelet. A jövőben az utazási időkorlát öt órára csökken, és a támogatás iránti kérelem nem csak a foglalkoztatás megkezdését megelőzően, hanem annak megkezdését követő 30 napon belül is benyújtható lesz a munkaügyi kirendeltséghez.

További változás, hogy míg eddig csak utófinanszírozásra volt lehetőség, addig a jövőben előfinanszírozásra is lesz mód, így például egy albérlet kivételénél a pályázó könnyebben fizetheti meg az egy vagy kéthavi kauciót. Változik az is, hogy a közfoglalkoztatásban részt vevő pályázóknak nem kell megfelelniük annak a feltételnek, hogy legalább három hónapja nyilvántartott álláskeresők legyenek.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 3.

Profession.hu: beindult az alkalmi munkák szezonja

Beindult az alkalmi munkák szezonja, május második felétől látványosan nőttek az ilyen típusú megbízásokra toborzó álláshirdetések, amelyekben leggyakrabban egyebek mellett felszolgálót, pincért, sofőrt és futárt keresnek – közölte a Profession.hu kedden.

2024. július 3.

Képzési lehetőségekkel lehet megtartani a kifáradt munkavállalókat

A munkavállalók majdnem fele (45%) úgy érzi, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt a munkaterhelése, kétharmaduk (62%) pedig bizonytalannak érzi helyzetét a munkahelyi változások felgyorsulása miatt. Mindez a készségeik hosszú távú fejlesztésére ösztönzi őket, és 28% akár váltana is munkahelyet egy éven belül – derül ki a PwC Global Workforce Hopes & Fears felméréséből.