Nem javult a munkavállalók helyzete


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A valamivel több, mint 800 munkáltató 4300 munkavállalójára kiterjedő célellenőrzés előzetes adatai alapján a vállalkozások mintegy 85 százaléka, a dolgozóknak pedig közel kétharmada számíthat valamilyen szabálytalanság megállapítására.


A Nemzeti Munkaügyi Hivatal (NMH) Munkavédelmi és Munkaügyi Igazgatósága februárban tette közzé a tavaly októberi célellenőrzésének eredményeit. Ennek keretében azt vizsgálta, hogy a munkáltatók betartják-e a munkaidő és pihenőidő, a rendkívüli szabadság kiadására, valamint a munkaidő nyilvántartására vonatkozó törvényi előírásokat, de kiemelt figyelmet kaptak a jogszabályban meghatározott összegű munkabér kifizetésével, a munkabér védelmével kapcsolatos szabálytalanságok is. Az ellenőrzés célja a tisztességtelen versenyelőnnyel rendelkező vállalkozások jogsértő foglalkoztatási gyakorlatának felszámolása volt.

Az ellenőrzés fő területei

Az ellenőrzés-sorozatban az NMH felülvizsgálta a munkavállalók törvényes foglalkoztatását (főként a munkaszerződés, bejelentés nélküli, illetve színlelt szerződéssel foglalkoztatást, valamint részmunkaidős dolgozó teljes munkaidős foglalkoztatását) a munkavállalói alapjogok érvényesülését, valamint a foglalkoztatásra irányuló jogviszony megszűnésével, megszüntetésével összefüggő – munkavállalókat megillető – igazolások kiállítását és kiadását, valamint a munkaviszony megszüntetéséhez kapcsolódó elszámolásokat.

Az akcióban a plázák, élelmiszerboltok, áruházak, standok, pékségek, dohányboltok, benzinkutak és az ehhez kapcsolódó vagyonvédelmi vállalkozások, éttermek, szálláshely szolgáltatók és feldolgozóipari létesítmények, valamint az építési munkaterületeken munkát végző vállalkozások számíthattak a Hivatal munkatársainak megjelenésére. A teljesebb kép érdekében a munkaügyi felügyelők nemcsak munkaidőben, hanem hétvégenként és a hivatali munkaidőn túl is megjelentek ezeken a helyeken. Az eljárások egy része még folyamatban van, a jelentés megállapításait a már megismert adatokra alapozta a hatóság.

Az ellenőrzésekben más szervezetek is részt vettek. A rendőrséggel, a Közlekedési Hatósággal, a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hatósággal és a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal területi szerveivel közösen szervezett kiszállások zökkenőmentesen zajlottak, ám a legtöbb közös munkaügyi ellenőrzés azonban a kormányhivatalok munkavédelmi és munkaügyi szakigazgatási szerveinek munkavédelmi felügyelőségeivel együtt történt.

A vizsgálat általános tapasztalatai

A valamivel több, mint 800 munkáltató 4300 munkavállalójára kiterjedő célellenőrzés előzetes adatai alapján a vállalkozások mintegy 85%-a, a dolgozóknak pedig közel kétharmada számíthat valamilyen szabálytalanság megállapítására.

A feltárt – főként a munkáltatók által elkövetett – szabálytalanságok egy része olyan súlyos szabályszegésnek minősült, amelyek miatt összesen 170 alkalommal várható munkaügyi bírság kiszabása. A kisebb súlyú szabálytalanságokat elkövető munkáltatók közül 254 esetben a szabálytalanság megszüntetésére irányuló kötelezést, 263 esetben kötelezés nélküli – szabálytalanságot megállapító – határozatot, 21 esetben pedig figyelemfelhívást bocsát majd ki a hatóság.

Visszatérő szabálytalanságok

Jellemzően a munkaidő-nyilvántartással kapcsolatos szabályok megszegése; a munkaidő-beosztással kapcsolatos rendelkezések megsértése; a jogviszony bejelentésének elmulasztása, illetve munkaszerződés nélküli foglalkoztatás; a munkaidőkerettel kapcsolatos rendelkezések megsértése; a pótlékokra vonatkozó szabályok megszegése; a napi és heti munkaidővel kapcsolatos jogsértések, valamint a garantált bérminimumra, illetve minimálbérre vonatkozó rendelkezések megszegése miatt indított eljárást a munkáltatókkal szemben az NMH.

A legtöbb szabálysértés ezen kívül a munkaidő-beosztás során merült fel, az intézkedések közel egyötöde a munkaidőkerettel összefüggő jogsértésekkel, 10 %-a pedig a napi, illetve heti munkaidő megengedett legmagasabb mértékének túllépésével hozható kapcsolatba. A tapasztalatok szerint a pihenőidőre vonatkozó szabályok kisebb mértékben csorbultak.

A munkaügyi felügyelők sok esetben találkoztak hiányos, hamis nyilvántartásokkal, valamint nyilvántartás hiányával, de továbbra is jellemző a munkaviszony, egyszerűsített foglalkoztatási jogviszony bejelentésének elmulasztása, illetve a garantált bérminimumra és bérpótlékokra vonatkozó szabályok megszegése. Emellett a vizsgálat megállapításai szerint a foglalkoztatók több ízben megszegték a munkabér védelmére, valamint a foglalkoztatásra irányuló jogviszony megszűnésével, megszüntetésével összefüggő igazolások kiállítására és kiadására vonatkozó szabályokat.

A célellenőrzés eredményei azt mutatják, hogy a munkáltatók által elkövetett jogsértések tipikusak, azok a vállalkozási formától, illetve a munkavállalók létszámától teljesen függetlenek. A munkaidő és pihenőidő szabályainak megsértése természetszerűleg vonja maga után a munkabérrel kapcsolatos szabálytalanságoknak. A több munkavállalót foglalkoztató cégek általában visszatérő törvénysértéseket követnek el, a kisebb cégeknél ezzel szemben előfordul, hogy több, akár három, négy különböző, a munka- és pihenőidőt érintő jogsértést is megállapítható.

Harc a vagyonvédelmisekkel

A vizsgált ágazatok közül a kereskedelem és a vagyonvédelem kiemelt figyelmet kapott, ezeknél a munkáltatóknál gyakoribbak voltak az ellenőrzések.

A hatóság a kereskedelemmel foglalkozó vállalkozások esetében hozta a legtöbb határozatot, illetve szintén ebben az ágazatban fordult elő a legtöbb szabálytalansággal érintett munkavállaló is. Jellemzően nem a feketefoglalkoztatással, hanem éppen a munkaidőre és pihenőidőre vonatkozó jogszabályi rendelkezések megsértésével találkoztak a felügyelők.

A vagyonvédelmi ágazat cégei az eddig tapasztaltakhoz hűen többnyire passzívan fogadták az ellenőrzést, illetve számos esetben akadályozták a hivatal munkatársainak munkáját: megtagadták a nyilatkozattételt és semmiféle írásos dokumentumot sem bocsátottak a hatóság rendelkezésére. A hivatal szerint mindez előrevetíti azt, hogy ezek a munkáltatók a későbbiekben sem működnek együtt a felügyelettel, nem teljesítik a kötelezéseket, nem fizetik meg a kiszabott bírságot, és ami a legfontosabb, a munkavállalók jogviszonyát később sem rendezik (jelentik be). További tapasztalat, hogy az eljárás megkezdését követő rövid időn belül ugyanazon a helyen már más cég foglalkoztatja ugyanazon munkavállalókat, illetőleg ezekben az esetekben nem csak a munkavállalók, hanem a vezetők személye is azonos. Az utóellenőrzéssel érintett ügyek jelentős része így a vagyonvédelmi munkáltatókra terjed ki, ennek során hasonló magatartást tanúsítanak a munkáltatók.

A vagyonvédelemi vállalkozások többnyire munkaerő- kölcsönzés keretében, esetenként ún. konzorciumi megállapodások alapján, sokszor teljesen átláthatatlan és rendezetlen körülmények között foglalkoztatják a munkavállalóikat. Az ellenőrzéseket megnehezíti, hogy a munkavállalók tájékozatlanok, munkáltatójukra vonatkozó információkkal nem rendelkeznek, fővállalkozót vagy egy helyi szolgálatvezetőt tudnak csak megnevezni.

A hatósági jogérvényesítést lehetetlenné teszi az, hogy az eljárás során beidézett személyek nem jelennek meg, a munkáltató nem érhető el hivatalos címein, vagy nem reagál a megkeresésekre, iratanyagot egyáltalán nem bocsát rendelkezésre. Ezekben az esetekben megjelenési, adatszolgáltatási kötelezettség elmulasztása miatt eljárási bírságot szab ki az NMH – sokszor a rendőrség és az adóhatóság bevonásával – ám mivel lényegében a bizonyítási eljárást akadályozzák így az érintettek, emiatt jelentős jogsérelem érheti a munkavállalókat.

Az új Ptk.: amit egy munkajogásznak tudnia kell – szakmai előadássorozat

Az egyes előadásokra külön-külön is jelentkezhet! A teljes előadássorozat ára magában foglalja az áprilisban megjelenő új Kommentár a Munka törvénykönyvéhez című kiadványt.

Helyszín: Best Western Hotel Hungária, 1074 Budapest Rákóczi út 90.

Nem pihenhetnek eleget a dolgozók

A vizsgálat tapasztalatai szerint a munkáltatók legkevésbé a munkaidő-beosztás szabályait tartják be, több esetben is el előfordult, hogy a munkavállalók munkaideje meghaladta a napi és heti munkaidő megengedett legmagasabb mértékét, illetve a pihenőidő kiadása sem felelt meg sok esetben a jogszabályi követelményeknek. Ezzel sérül a munkavállalók pihenéshez való joga, megfosztják a foglalkoztatottakat a pihenés, regenerálódás lehetőségétől és bizonyos munkaköröknél a munkavállalók túlterheltsége akár közvetlen veszélyt is jelenthet a munkavégzés során.

A személy- és vagyonvédelmi ágazatban gyakori, hogy a munkavállalók napi teljes munkaideje automatikusan 12 órára emelkedik azzal, hogy a készenléti jellegű munkakört a munkaszerződésben kikötik. Ehhez a felek külön megállapodása is szükséges, amely azonban nem minden esetben került megkötésre, megegyezés hiányában azonban a munkáltató a napi 8 órát meghaladó rendkívüli munkaidő után bérpótlékot köteles fizetni. Ez utóbbi elmaradása miatt a hatóság számos alkalommal kényszerült különböző intézkedések megtételére.

Ami a munka- és pihenőidővel kapcsolatos nyilvántartásokat illeti, a felügyelet számos alkalommal bukkant hiányos, vagy hamis, illetve kettős nyilvántartásra. Látszólag csekély súlyú vétség az, ha a munkáltató nem rögzíti a nyilvántartáson a munkaidő kezdő és befejező időpontját, azonban legtöbbször ez leplezi a napi maximális munkaidő túllépését, illetve a rendkívüli munkavégzést.

Ungarische wirtschaft

A „feketemunka” ugyancsak gyakori jelenség a hazai foglalkoztatásban. A munkaszerződés írásba foglalása nélkül a munkáltató általában „elfelejti” bejelenteni a munkavállalót. Ez számos esetben az egyszerűsített foglalkoztatási jogviszonyt érintette, amely tekintetében az Mt. nem követel meg munkaszerződést, a bejelentés ügyfélkapu, vagy telefonos ügyfélszolgálat útján is megtehető. Bevett szokás, hogy a foglalkoztató a be nem jelentett munkaviszonyt még az ellenőrzés alatt, vagy az ellenőrzést követő órákban regisztrálja az adóhatóságnál.

Elterjed és visszatérő gyakorlat, hogy a részmunkaidőben bejelentett munkavállaló valójában teljes napi munkaidőben vagy magasabb heti munkaidőben végezte tevékenységét, illetve az elmúlt években a színlelt szerződések felszámolására irányuló erőfeszítések sem hoztak maradéktalan sikert.

Jellemző szabálytalanság továbbá – a legalább középfokú végzettséget igénylő munkakörökben – a garantált bérminimumra vonatkozó rendelkezések kijátszása, valamint a munkabér és a pótlékok (munkaszüneti napi munkavégzésért, rendkívüli munkavégzésért járó pótlék, műszakpótlék, éjszakai bérpótlék, stb.) megfizetésének elmaradása.

Egy alkalommal harmadik országbeli állampolgár szabálytalan foglalkoztatásával is találkoztak a munkaügyi hatóság képviselői.

Miért?

Az első és legfontosabb indok a hatóság szerint az, hogy a munkáltatók egy része egyszerűen nincs tisztában a foglalkoztatásra vonatkozó kötelezettségekkel, így a rájuk érvényes szabályok betartás kizárt. A második csoportba azok a munkáltatók tartoznak, amelyek bizonyos szabályok megszegését gazdasági szükséghelyzettel igazolják. Ilyen indok lehet például a szabadság ki nem adása a megnövekedett megrendelések száma miatt, vagy a munkabér ki nem fizetése a megrendelések elmaradása miatt bekövetkezendő fizetésképtelenség eredményeként. A harmadik jogsértési típus lehet a nyilvánvalóan szándékosan elkövetett jogsértés, a vonatkozó jogszabályok tudatos figyelmen kívül hagyása, az adó és járulékfizetési kötelezettség alóli mentesülés kísérlete.

A hazai helyzet jellemzője sajnálatos módon, hogy a munkavállalók nagy része egyáltalán nincs tisztában a rájuk vonatkozó jogokkal illetve kötelezettségekkel, ez a „tudatlanság” természetesen lehetőséget ad a munkáltatónak a helyzet kihasználására. Sok esetben bár a munkavállaló tisztában van az előírásokkal, de állását féltve nem lép fel érdekeiért.

A rendkívüli munkavégzés leplezését szolgálja az a gyakorlat, hogy a munkáltató egész egyszerűen nem közli írásban a munkaidő-beosztást. Így szinte lehetetlen kimutatni a túlmunkát, ami amellett, hogy anyagilag hátrányosan érinti a munkavállalót, nem biztosít elegendő időt sem a regenerálódásra. Szintén gyakori szabálytalanság a munkaidőkeret kezdő és befejező időpontjáról való tájékoztatás elmaradása, amely által szinte követhetetlen a rendes és rendkívüli munkaidő mértéke.

A munkaidőre vonatkozó adatok nyilvántartásának szabálytalanságai mögött legtöbbször a munkaidőre, pihenőidőre, munkabér összegére irányadó szabályok kikerülése áll, ám az egy-egy munkanapot érintő hiányosságok általában figyelmetlenségre, feledékenységre, a következetesség hiányára vezethető vissza. Tipikus munkáltatói fogás az, hogy a munkaidő-nyilvántartás nincs a munkavégzés helyén. Ez általában más jogsértést leplez.

Bár a jogszabály egyértelműen a munkáltató kötelezettségeként írja elő a nyilvántartás vezetési kötelezettséget, a munkáltatók a vizsgálat során általában a munkavállalók ezirányú mulasztásaira hivatkoztak.

A feketemunkánál mindenképpen vélelmezhető egyfajta munkáltatói tudatosság, hiszen az illetékes főfelügyelőségek beszámolói szerint a foglalkoztatáshoz kapcsolódó bejelentést számos munkáltató sok esetben percekkel az ellenőrzés megkezdését követően pótolja. Ez azt is jelenti, hogy ismeri a jogszabályi kötelezettséget, a bejelentés teljesítésének előírt módját, illetve a bejelentés megtételéhez szükséges munkavállalói adatokkal már a munka megkezdése előtt rendelkezik. Bízva azonban a hatósági ellenőrzés adott napokon, időszakban való elmaradásában az adatok a bejelentés megtételével megbízott könyvelőirodának csak abban az esetben adja meg, ha már elkerülhetetlen a bejelentés megtétele.

A feketefoglalkoztatás hátterében rendszerint a közterhek befizetésének elkerülésére, illetve az egyszerűsített foglalkoztatás időbeli korlátainak kijátszására irányuló szándék húzódik meg, melynek értelmében bár a munkáltató havi 15 napnál több alkalommal foglalkoztatja a munkavállalót, ám rendes munkaviszonyban történő bejelentés helyett a munkáltató az alkalmi munka havi korlátját meghaladó munkanapok bejelentését egyszerűen „megspórolja”.

A jogviszony megszűnésekor tapasztalt szabálytalanságok – a munkáltató az igazolásokat gyakran visszatartja, az elszámolást elmulasztja vagy a munkavállalót „nem jelenti ki” az illetékes adóhatóságnál – arra engednek következtetni, hogy a hátterében elszámolási vita, illetve adminisztrációs hiba áll.

Kiskönyvtár az áfáról 3. rész: Áfalevonás és áfa-visszaigénylés

Gyakorlati példákon keresztül bemutatjuk az adólevonási jog természetét, szabályait, az adólevonás általános és különös feltételeit, kitérve a speciális termék- és szolgáltatáskörökre. Ismertetjük az adólevonás tárgyi feltételeit, valamint az áfa-visszaigénylés jelenleg hatályos rendszerét.

Rendelje meg most! Ára mindössze 2990 Ft+ 5% áfa

Még mindig kedvezőtlen tapasztalatok

Az NMH értékelése szerint a célellenőrzés eredményei továbbra sem túl bíztatóak, a hazai munkavállalók helyzete, kiszolgáltatottsága, a rovásukra elkövetett jogsértések száma az elmúlt évek folyamán nem változott. A munkáltatók még mindig vállalják a lebukás kockázatát, melynek a vizsgálat megállapítása szerint egyik komoly következménye – a munkavállaló jelentős mértékű „túlfoglalkoztatása” mellett – az, hogy az új, legális (adózó) munkahelyek létesítésének társadalmi és kormányzati célkitűzése nem tud kellő hatékonysággal és ütemben megvalósulni.

A vizsgálat végső konklúziója, hogy „az ellenőrzések a korábbi évek tapasztalatainak megfelelően alátámasztották a célellenőrzés elrendelésének szükségességét, mivel a munka- és pihenőidővel kapcsolatos szabálytalanságok továbbra is – annak versenyt torzító, a szürke- és feketegazdaságot újratermelő, a munkavállalók hosszú távú érdekeivel ütköző hatásával együtt – jelen vannak a gazdaságban és a munka világában”.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 3.

Profession.hu: beindult az alkalmi munkák szezonja

Beindult az alkalmi munkák szezonja, május második felétől látványosan nőttek az ilyen típusú megbízásokra toborzó álláshirdetések, amelyekben leggyakrabban egyebek mellett felszolgálót, pincért, sofőrt és futárt keresnek – közölte a Profession.hu kedden.

2024. július 3.

Képzési lehetőségekkel lehet megtartani a kifáradt munkavállalókat

A munkavállalók majdnem fele (45%) úgy érzi, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt a munkaterhelése, kétharmaduk (62%) pedig bizonytalannak érzi helyzetét a munkahelyi változások felgyorsulása miatt. Mindez a készségeik hosszú távú fejlesztésére ösztönzi őket, és 28% akár váltana is munkahelyet egy éven belül – derül ki a PwC Global Workforce Hopes & Fears felméréséből.