Tömegközlekedéssel a munkahelyre, avagy mindig késésben


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A munkahelyre történő pontos beérkezés a reggeli csúcsforgalomban nem mindig könnyű; még nehezebb a munkavállaló helyzete, ha az utazáshoz a tömegközlekedést veszi igénybe. Annak ellenére, hogy a menetrend tartalmazza a megérkezés időpontját, nem egyszerű a menetidővel kalkulálni, több, a munkavállaló által nem befolyásolható körülmény merülhet fel a munkahelyre való megérkezést lassítva. A késésből pedig könnyen konfliktus keletkezhet a munkahelyen.

A távolsági járatok esetében gyakran előfordul, hogy baleset vagy műszaki meghibásodás miatt a vonat vagy a busz késik, olykor akár órákat is. Ezeken a járműveken azonban sok munkavállaló tartózkodik, akik így szembesülnek azzal a problémával, hogy nem tudnak a munkaviszonyukból fakadó kötelezettségüknek eleget tenni, azaz nem tudnak időben megjelenni munkahelyükön. Az ilyen helyzetekre jelent megoldást a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény 55. § (1) bekezdés j) pontja, amely alapján a munkavállaló mentesül rendelkezésre állási és munkavégzési kötelezettségének teljesítése alól az elháríthatatlan ok miatt indokolt távollét tartamára.

Amennyiben a munkavállaló a munkába történő utazáshoz tömegközlekedést vesz igénybe, úgy kell megválasztania a járatot, hogy azzal a munkahelyére az előírt időpontra beérjen, sőt, ekkor már készen kell állni a munkavégzéshez kapcsolódó előkészítő tevékenységek elvégzésére, ennek hiányában a munkavégzésre. Azon járművek esetén, amelyek a forgalomban részt vesznek, így például buszos utazás során, a menetidőbe bele kell kalkulálni a szokásos forgalmat, a reggeli dugót, akkor is, ha a menetrend azt nem tükrözi. Nem elháríthatatlan ok tehát, ha a munkavállaló a délelőtti műszakból rendszeresen tíz-húsz percet késik, csak azért, mert a reggeli csúcsforgalomban lassabban halad a busz. Szintén nem lehet mentség, ha a munkavállaló minden második reggel azért késik öt percet, mert éppen elment a metró, amit a vonatmenetrend maradéktalan teljesülése esetén el kellett volna érnie. Az időjárási viszonyokkal a legtöbb esetben ugyancsak előre lehet számolni: a havas, jeges úton természetes, hogy lassabban fog haladni a busz, ez nem ok arra, hogy egész januárban késve érkezzen a munkavállaló a munkahelyére. Az útfelújítások miatt általában a menetrend is módosításra kerül, ha mégsem, az ebből fakadó késéssel is számolni kell, úgyszintén a metrófelújítás ideje alatt azzal, hogy a metrópótló buszok jóval hosszabb idő alatt érik el a célt.

Természetesen figyelembe veendő a járatsűrűség is: nyilvánvalóan nem tolerálható a heti egy-kétszer bekövetkező ötperces késés, ha a busz egyébként tízpercenként jár, míg a másik oldalról az sem várható el a munkavállalótól, hogy a kétóránként járó busz esetén válasszon korábbi járatot, csak azért, mert havonta egyszer-kétszer az öt perc késéssel érkezik. A határok meghúzása nem könnyű, a felek együttműködése szükséges hozzá.

Olyan esetben viszont, ha a munkavállaló időben kiérkezik a vasútállomásra, ám ott a hangosbemondó közli, hogy a vonat műszaki okok miatt előreláthatólag egy órát késik, a munkavállalónak általában nincs más lehetősége, mint várni. Úgyszintén, ha a busz félúton lerobban, vagy egy nagyobb baleset miatt áll hosszabb ideig. Ezek olyan elháríthatatlan okok, amelyek a munkavállaló távollétét indokolják, így a késés nem minősül a rendelkezésre állási és munkavégzési kötelezettség megszegésének. Ilyen esetekben tehát, kötelezettségszegés hiányában, szankció nem alkalmazható, azaz sem figyelmeztetés, sem a munkaviszony megszüntetése nem lehet a késés következménye.

A távollét tartamát tekintve annak a lehető legrövidebb időre kell korlátozódnia. Amennyiben például a négy órát késő vonat helyett egy óra elteltével a vasúttársaság buszokat küld, a munkavállaló köteles azt igénybe venni, nem indokolt, hogy még három órát várjon a vonatra. Úgyszintén, ha a troli a megállóból nem tud elindulni, ám a munkavállaló munkahelye csak húsz perces gyalogútra van, a munkavállaló hamarabb eljut a munkahelyére ilyen módon, mintha megvárná a jármű megszerelését.

Az elháríthatatlan okot a munkáltató felé természetesen igazolni kell: a tömegközlekedési társaságok kérésre kötelesek a késés pontos időtartamáról igazolást adni. Más kérdés, hogy erre az igazolásra a munkavállaló sok esetben csak hosszadalmas sorban állás után, tehát további késéssel juthat hozzá. Amennyiben lehetőség van rá, ilyenkor érdemes a munkáltatóval egyeztetni, hogy az igazolás mellőzésével, mielőbb bejusson a munkavállaló a munkahelyére, a vasúttársaság igénybevétele esetén annak honlapján a késések is láthatóak, de szükség esetén később is kérhető arról igazolás.

Kiemelendő azonban, hogy az elháríthatatlan ok miatt bekövetkező távollétre a munkavállalót munkabér egyáltalán nem illeti meg. Így ha a vonat aznap két órát késett, a következő havi elszámolásnál a munkavállaló ennyivel kevesebb bérre lesz jogosult. Természetesen a munkáltató ettől eltérhet, és kifizetheti a kiesett időre is a bért, ám erre nem köteles. Arra is lehetőség van, hogy a felek megegyezzenek, hogy a munkavállaló a késés időtartamának megfelelően tovább marad bent a munkahelyén és végez munkát, így nem keletkezik kiesés a fizetésében.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 5.

Álláskeresés nyáron? – Itt az idő a nézelődésre!

Bár nem ebben az időszakban a legszélesebb a kínálat a munkáltatói oldalon és lassul a kiválasztás folyamata is, de jellemzően nem húzzák le a rolót a vállalkozások. Igenis van esély álláskeresőként, bár szükség van egy kicsit több türelemre.

2024. július 3.

Profession.hu: beindult az alkalmi munkák szezonja

Beindult az alkalmi munkák szezonja, május második felétől látványosan nőttek az ilyen típusú megbízásokra toborzó álláshirdetések, amelyekben leggyakrabban egyebek mellett felszolgálót, pincért, sofőrt és futárt keresnek – közölte a Profession.hu kedden.

2024. július 3.

Képzési lehetőségekkel lehet megtartani a kifáradt munkavállalókat

A munkavállalók majdnem fele (45%) úgy érzi, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt a munkaterhelése, kétharmaduk (62%) pedig bizonytalannak érzi helyzetét a munkahelyi változások felgyorsulása miatt. Mindez a készségeik hosszú távú fejlesztésére ösztönzi őket, és 28% akár váltana is munkahelyet egy éven belül – derül ki a PwC Global Workforce Hopes & Fears felméréséből.