Így kaphatunk jövőre adóigazolást


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

2013. január 1-jétől az elektronikus bevallásra kötelezett adózók az adóhatósági igazolást is csak elektronikusan kérhetik a NAV-tól. Cserébe egyszerűbb és gyorsabb ügyintézést ígér a hatóság.


Fontos változás, hogy 2013. január 1-jétől azelektronikus bevallásra kötelezett adózók az adóhatósági igazolás kiadással kapcsolatos kérelmeiket is csak elektronikus úton terjeszthetik elő – derül ki a NAV honlapján olvasható közleményből.

Ezzel párhuzamosan azonban új kényelmi funkciókat vezet be az adóhatóság és bővül szolgáltatások köre is:

  • az igazoláskiadási határidő az eddigi8 napról 6 napra rövidül,
  • az elektronikus úton kért igazolásokszemélyes átvételi helyét az adózó határozhatja meg azzal, hogy az IGAZOL nyomtatvány főlapján legördülő listából választhatja ki azt az ügyfélszolgálatot, amely a számára a legkönnyebben elérhető,
  • a személyes átvételű és postai kézbesítéssel kért igazolások elkészültéről, az átvétel módjáról és a kézbesítési helyrőlelektronikus üzenetet küld a NAV,
  • az esetleges hiányosságok pótlásról szóló közléseit (pótlás, megjegyzés…stb) az IGAZOL nyomtatvány „hiánypótlás teljesítése” lapjának kitöltésével és elektronikus megküldésével közvetlenül az ügyével foglalkozó ügyintézővel léphet kapcsolatba, ezáltal a felesleges sorban állás és a sikertelen telefonálgatás elkerülhető,
  • a köztartozásmentes adózói adatbázisban történő szereplés ténye általánosan elfogadhatóvá válik, azaz a felhasználó köteles elfogadnia nemleges adó-, illetve a nemleges együttes adóigazolások bemutatása helyett.

2013. január 1-jétől az adóhatósági igazolásokkal kapcsolatosügyek egyszerűbben, egy összesített nyomtatványon indíthatók meg.

Az új, IGAZOL elnevezésű nyomtatványelsősorban a számítógépen történő kitöltést támogatja és lehetővé teszi az elektronikus úton történő előterjesztést is. A nyomtatványgarnitúra tartalmazza az adó-, az együttes adó-, a jövedelem- és az illetőségigazolás

  • kiadásához szükséges kérelmeket,
  • a kérelmek mellékletét képző pótlapokat, nyilatkozatokat, hozzájárulást,
  • a hiánypótlásra felszólító levelekre megküldhető teljesítésigazolás lapot,
  • a kiadott döntésekkel (igazolás, határozat, végzés) kapcsolatos fellebbezés lapot.

Az Önkormányzatok, bankok, pályáztatók, azaz a felhasználók az IGAZOL nyomtatvány kitöltésével és az adózó hozzájárulásával (ez a nyomtatványgarnitúra része, amelyet az adózó képviseletre jogosult személy tölt ki) postai úton küldhetik meg az adóhatósági igazolási kérelmeket, amelyekre az elkészült igazolásokat kizárólag szintén a felhasználó felé, postai úton küldi meg a NAV.

Az elektronikus bevallásra nem kötelezett adózók a kérelmeiket változatlanul, akár kötetlen formában személyesen (előzetes időpontfoglalással, vagy ügyfélfogadási időben az ország bármely ügyfélfogadási irodájában megjelenve) illetve postai úton is előterjeszthetik. A személyesen megjelenők számára az ügyfélszolgálati irodákban egyszerűbb nyelvezetű kérelem nyomtatványt rendszeresített a hatóság.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.