Sok bizonytalan adóbevételt lát az ÁSZ


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A 2013-as büdzsétervben szereplő adóbevételek 30 százaléka nem megalapozott: ilyen például a pénzügyi tranzakciós illeték és az szja – írja az Állami Számvevőszék a büdzsétervről készített véleményében.


Jövőre tartható a 2,2 százalékos hiánycél a 2013. évi költségvetési törvényjavaslatban tervezett 1,6 százalékos gazdasági növekedés mellett – olvasható az Állami Számvevőszék (ÁSZ) jövő évi büdzsétervről szóló véleményében, amelyet pénteken tettek közzé.

Ezzel együtt a hivatal megjegyzi: a költségvetési törvényjavaslat benyújtási határidejének előrehozása rövidítette az egyeztetésekre rendelkezésre álló időt és „hiányossá tette a tervezés alátámasztottságát”. A büdzsétervben az adóbevételek tervezett előirányzatai nincsenek teljes körűen részletes számításokkal alátámasztva, egyes jogszabályok hiányoztak, illetve a törvényjavaslatok egy részét az Országgyűlés még nem fogadta el – áll az ÁSZ véleményében.

Bizonytalan az szja és a bankadó is

A költségvetés adóbevételeinek 58 százaléka megalapozott (azaz alátámasztott és teljesíthető), 12 százaléka részben megalapozott (teljesíthető, de csak részben alátámasztott), 30 százaléka pedig nem megalapozott (nem alátámasztott és becslésünk szerint az előirányzat összegében nem is teljesíthető) – írja jelentésben az ÁSZ.

Ellenőrzési tapasztalataink alapján megalapozottnak minősítettük a gazdálkodó szervezetek költségvetési befizetéseinek 30 százalékát, ezen belül a pénzügyi szervezetek különadóját, a bányajáradékot, az ökoadót, az energiaellátók jövedelemadóját, a rehabilitációs hozzájárulást és az egyes ágazatokat terhelő különadót. A fogyasztáshoz kapcsolt adók közel 91 százalékát értékeltük megalapozottnak (áfa, jövedéki adó).

Az adóbevételek közül nem megalapozott a gazdálkodó szervezetek befizetéseinek közel negyede (a hitelintézeti járadék, a cégautó adó és az eva). A fogyasztáshoz kapcsolt adókból nem megalapozott a regisztrációs adó, a pénzügyi tranzakciós illeték, a lakosság költségvetési befizetésein belül pedig az szja, a jogviszony megszűnéséhez kapcsolódó különadó, továbbá az elektronikus útdíj – írja a hatóság.

További kockázatok

Az ÁSZ szerint ezen túl kockázatot jelent többek között a jövő évi exportnövekedés üteme, az uniós források felhasználásának idei, időarányosan gyenge adata is.

Az állam által a helyhatóságoktól átvenni tervezett feladatok finanszírozása sem kockázatmentes: a feladatmegosztást alátámasztó háttérszámítások hiányosak, így nem átlátható, hogy a feladatellátás és a finanszírozás összhangja biztosított-e. Az önkormányzatoknál a feladatátrendezés és a forráskivonás kockázatokkal jár, ami a magasabb tartalékképzéssel együtt is veszélyezteti az önkormányzati rendszer működőképességét – írja véleményében az ÁSZ.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.