Viharos a reklámadó fogadtatása
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Legfeljebb tízmilliárdnyi bevétel várható a reklámadótól, amelyet a kabinet szerint uniós nyomásra kényszerülnek bevezetni. A nagy kereskedelmi tévék szerint az adó tönkreteszi az iparágat. A baloldali ellenzék a sajtószabadságot félti, a jobboldali szerint puha a szabályozás.
Meggyőzzük az EU-t az új adóval
„A túlzottdeficit-eljárás megszüntetése előtti utolsó pillanatokban járunk. A magyar kormánytól továbbra is intézkedéseket követel az Európai Unió. Mi nem vagyunk hajlandók megszorításokra” – mondta Rogán Antal, a Fidesz frakcióvezetője, miután a nemzetgazdasági tárca honlapján közzétette a reklámadó tervezetét. A politikus megjegyezte: a kabinet saját magán is spórol.
Ha mindazokat az intézkedéseket, amelyekről a kormány már korábban döntött, kiegészítjük ezzel a hozzájárulással, akkor Magyarországnak reális lehetősége van arra, hogy megszűnjön a túlzottdeficit-eljárás” – fogalmazott Rogán Antal.
A frakcióvezető közölte: a reklámadó a május 29-i, szerdai kormányülés napirendjén szerepel majd.
Ismerve a reklámpiac méretét, a reklámadó legfeljebb tízmilliárd forintos adóbevételt jelenthet – vélte a politikus.
Nemcsak egy évre kell meggyőzni az EU-t arról, hogy az államháztartás fenntartható pályán van – indokolta az új adó bevezetését Banai Péter Benő, a Nemzetgazdasági Minisztérium költségvetésért felelős helyettes államtitkára a Duna Tv Közbeszéd című műsorában.
* becslés, a lapkiadóknál – kivéve az ingyenes lapokat – az árbevétel felére becsültük a hirdetési bevételt, a többieknél a teljes árbevétel alapján számoltunk
** árbevétel éve: 2011
Forrás: Céginfo.hu, Napi Gazdaság-gyűjtés – részletesebb adatokat itt talál.
A nagy tévék tiltakoznak
A két legnagyobb kereskedelmi tévé, az RTL Klub és a TV2 tiltakozott a reklámadó tervezett bevezetése ellen. A sajtóban megjelentek szerint a magyar RTL Csoport megdöbbenéssel értesült az Európában példa nélküli új adófajta, a reklámadó tervéről. A kereskedelmi televízió szerint az adó egy teljes iparágat tesz tönkre, amely az elmúlt öt évben már így is bevételei felét elvesztette.
A TV2 szerint a reklámadó bevezetésével több száz ember munkahelye kerülne veszélybe, alapvető, a nézőket 15 éve szórakoztató és tájékoztató műsorok szűnhetnek meg, emellett nem lenne pénz tömegtájékoztatásra, közszolgálati feladatok teljesítésére.
Rákaptak a pártok a reklámadóra
Az Európai Unió követeli megszorítások bevezetését – mondta Selmeczi Gabriella. Az EU igazságtalanul bánik Magyarországgal, azt követeli a túlzottdeficit-eljárás megszüntetése érdekében, hogy megszorításokat vezessen be a magyar kabinet, a kormány és a Fidesz azonban nem hajlandó megszorításoknak kitenni a családokat, „ezért valahonnan pénzt kell előállítani, az Európai Unió kérésére” – közölte a Fidesz szóvivője.
A reklámadó bevezetésének – a költségvetési szempontból elenyésző bevétel miatt – semmilyen gazdaságpolitikai jelentősége nincs, a kormány célja csak az lehet, hogy azok a médiumok, amelyek eddig nem voltak 100 százalékig a Fidesz ellenőrzése alatt, „térdre kényszerüljenek – értékelt az új adó bevezetésének tervezetét Burány Sándor szocialista országgyűlési képviselő.
A Jobbik közleményben üdvözölte a kormány tervét, egyúttal sajnálkozva azon, hogy a kabinet csak az EU nyomására, nem pedig a párt korábbi javaslatára vezeti be a reklámadót. A magyar nemzet kulturális szabadságharcának része a kereskedelmi médiumok, főként a két nagy tévétársaság megregulázása – írja a párt, amely a két cég távozását kívánja a magyar piacról, és a társadalmilag hasznos világképet sugárzó hirdetéseket mentesítené az adófizetés alól.
Az Együtt-PM szövetség szerint a sávos adóztatás elsősorban a két nagy kereskedelmi televízióra, azaz olyan szabad médiumokra jelent „kormányzati fenyegetést”, amelyek „ma még elmondhatják az igazságot Orbán Viktor rezsimjéről”.
Sávos, négykulcsos
Mint arról az Adó Online is beszámolt, a Nemzetgazdasági Minisztérium pénteken tette közzé a reklámadó bevezetéséről szóló törvényjavaslat munkapéldányát. E szerint az adó alanya a reklám közzétevője, alapja pedig az ebből származó nettó árbevétel lenne. Az adó mértéke sávosan emelkedne: 1 milliárd forint alatt nem kellene fizetni, majd 1 százalékot, az 5 és 10 milliárd forint közötti részre 10, az ezt meghaladó részre pedig 20 százalékot.
(Forrás: Adó Online, MTI)