Az IFRS hazai esélyei


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Nemzetgazdasági Minisztérium 2013-ban elkezdte a nemzetközi pénzügyi beszámolási standardok (IFRS) magyarországi bevezetésének előkészítését.


Bár a bevezetés időpontja és módszere még nincs lefektetve, az NGM javasolt ütemterve szerint a hitelintézetek és a tőzsdén jegyzett vállalkozások számára 2017-től lenne kötelező az IFRS szerinti beszámolás bevezetése. Az IFRS szerint készített konszolidált pénzügyi kimutatásokba bevont vállalkozások anyavállalati döntés alapján 2016-tól, egyéb vállalkozások bizonyos nagyságrend fölött 2017-től választhatnák az IFRS-t (nem kötelezően). Az ezzel kapcsolatos kormányzati kommunikáció 2014 második felében várható.

Az IFRS bevezetése számos haszonnal járhat. Növeli az IFRS szerint jelentő társaságok átláthatóságát és teljesítményük nemzetközi összehasonlíthatóságát, illetve befektetési szempontból növeli az ország vonzerejét, mivel nemzetközileg elismert keretrendszer szerint történik a beszámolás.

Számvitel nagy kézikönyve csomag

A csomagban lévő kiadványok:

1. A számvitel nagy kézikönyve 2014
2. Kiskönyv az új Polgári Törvénykönyvről gazdasági szakembereknek
3. Adó határidőnapló

Most három kiadványt kap egy áráért! Bővebb információ és megrendelés itt!

Mindemellett érdemes felkészülni az átállással kapcsolatos többletterhekre is. Az IFRS beszámolók összeállításának jelentős erőforrásigénye van. Az IFRS standardrendszer komplex, alkalmazása új szakértelmet és tudást igényel. Az adózási szabályok átállítása az IFRS rendszerébe pedig új kompetenciákat követel meg a jogalkotótól is.

A jelenlegi tervek szerint az IFRS 1 alkalmazásával történne meg az átállás, ami megköveteli az összehasonlító adatok elkészítését, ami az effektív átállást egy évvel korábbra hozná. A jogalkotónak emellett van lehetősége arról dönteni, hogy 2016-ban egy speciális, egy év eredménykimutatását tartalmazó beszámolót fogad el, ezzel további egy évet adhat a felkészülésre.

A jelenlegi tervek szerint az IFRS szerint készített pénzügyi kimutatások szolgálhatnak az adózás alapjául. Két nagy kihívással kell a jogalkotónak megküzdenie: egyrészt gondoskodni kell arról, hogy az adózási jogszabályok harmonizációja időben, az átállás várható dátumára elkészüljön, másrészt egy olyan szabályrendszert kell kialakítani, amely biztosíthatja, hogy az átállás végrehajtása adósemleges, illetve versenysemleges maradjon.

Az IFRS lehetséges hazai bevezetéséről Németh Gergely cikkében olvashatnak, amely a Számviteli Tanácsadó 2014/05. számában jelent meg.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 25.

Számlázz.hu: itt a vállalkozások közti fizetési kérelem

Új korszak kezdődött a magyar bankszektorban: a fizetési kérelem általános bevezetése áprilistól lehetővé teszi a fogyasztók és a szolgáltatók részére is, hogy olcsón és egyszerűen intézhessék elektronikus fizetési tranzakcióikat – olvasható a Szamlazz.hu Adó Online-hoz eljuttatott közleményében.

2024. április 18.

Kapcsolt vállalkozások közötti ingyenes juttatások a társasági adóban

Az ellenérték nélkül adott támogatások, juttatások, térítés nélkül átadott (pénz)eszközök vonatkozásában a Tao-törvény különbséget tesz atekintetben, hogy az ingyenes átadás adománynak minősül-e, és ha nem, a támogató oldaláról vállalkozási tevékenység érdekében felmerült költségnek tekinthető-e. Elmerülünk a részletekben.