OBR – Tömegesen küldhető, digitális mérleg- és eredménykimutatások könyvelőirodák számára (x)

Szerző: Lengyel Tibor
Dátum: 2020. szeptember 10.
Címkék: , , ,
Rovat:
Az e-Cégkapu szolgáltatás Online Beszámoló Rendszerhez kapcsolódó, tömeges beküldést támogató moduljával lehetőség nyílik az éves mérleg- és eredménykimutatások egyidejű és mennyiségi kezelésére. A könyvelőirodák és cégcsoportok számára fejlesztett OBR modul célja, hogy az Igazságügyi Minisztériumnak beküldendő akár több száz beszámoló egy gombnyomásra váljon kezelhetővé és visszakereshetővé egy keretrendszeren belül. Ezen küldemények összeállításához nem szükséges ügyfélkapu (KAÜ azonosítás) használata, így az éves beszámolók az e-Jogsegéd központi alkalmazásán belül rendszerezetté és átláthatóvá válnak.

A gazdasági társaságok évente mérleg- és eredménykimutatást kötelesek készíteni és benyújtani az Igazságügyi Minisztérium Online Beszámoló és űrlapkitöltő Rendszer felületén. Egy társaság, még ha könyvelő cég szolgáltatását is veszi igénybe, beszámolóját .obr kiterjesztésű állományban kell feltölteni. A hivatalos háttérfolyamat során megtörténik a hatósági validáció, valamint a KR fájl konvertálása, ezeket követően pedig a beszámolók jóváhagyott formában, egyedileg megküldhetőek a társaság cégkapuján keresztül a Minisztérium részére.

Intelligens cégkapukezelés

„Intelligens megoldásokkal, valamint a legújabb fejlesztésekkel az e-Cégkapu lehetővé teszi az .obr állományok ütemezett, automatikus és tömeges konvertálását, valamint azok hivatalos beküldését” – nyilatkozta Lengyel Tibor, az e-Jogsegéd Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzátette, hogy a postai ügyintézést nem igénylő, digitális folyamatok segítségével a határidős beadások kezelése is nagyban megkönnyíthető. Az e-Jogsegéd hiteles elektronikus ügyintézési szolgáltatása, a magyar állam által biztosított cégkapura épül, amihez gépi interfészen keresztül csatlakozik. Az e-Cégkapu alkalmazás számos olyan előnyt és többletfunkciót is kínál, melyek messze túlmutatnak a hagyományos cégkapukezelés lehetőségein, biztosítva ezzel a gyors és gördülékeny hivatali kapcsolattartást.

A beküldés folyamata

A szakértő által bemutatott digitalizált folyamat egy SFTP mappa létrehozásával kezdődik, amibe az elkészített beszámolókat kell feltölteni. Az e-Cégkapu rendszere ezt az állományt automatikusan letölti, majd törli a megadott mappából. A feltöltött fájloknak mindenképpen tartalmazniuk kell a cég adószámát, mivel a céghez való hozzárendelés ez alapján történik meg, a letöltési folyamat pedig 15 percenként automatikusan lefut. Ezeket a dokumentumokat az ECK elküldi az Igazságügyi Minisztérium részére, ahol ellenőrzik az elkészített OBR fájlokat. Amennyiben azok formailag megfelelőek, az alkalmazás részére visszaküldik a hitelesített KR borítékokat. A tartalmi hiba esetén elvetésre került beszámolókat azon a felületen szükséges módosítani, ahol elkészültek, majd a javítást követően ezeket újra fel kell tölteni az SFTP mappába.

Kattintson a képre a teljes nézethez!

Ellenőrzés és jóváhagyás

Ha egy beadott OBR fájl hatóságilag elfogadható, az Igazságügyi Minisztérium visszaküld egy KR fájlt, ami az e-Cégkapu felületén jóváhagyható és beküldhető az Üzenetek/Online Beszámoló és űrlapkitöltő Rendszer (OBR) dokumentumok menüpontban. Itt van lehetőség a beszámolók tömeges beküldésére, az SFTP mappába való másolás után pedig már nincsen több tennivaló a dokumentumokkal. A jóváhagyást követően így akár több száz beszámoló is egy gombnyomásra beküldésre kerülhet.

„Az éves mérleg- és eredménykimutatások beadásának digitális folyamata során számos manuális lépés automatizálható” – vélekedik ifj. Lengyel. A vezető hozzátette, hogy a cégcsoportok, illetve sok ügyféllel rendelkező könyvelőirodák esetében kiemelten fontos, hogy a lezárt évi beszámolókat minél kevesebb idő- és munkaerő-ráfordítással be lehessen küldeni, még a beadási határidő előtti, jellemzően túlterhelt időszakban is. Az e-Cégkapu tömeges OBR küldés és kezelés kiegészítő szolgáltatásának fejlesztése, valamint az Igazságügyi Minisztériummal közösen elvégzett tesztelése szeptemberre befejeződött. Az éles rendszer használata VIP és könyvelő ügyfeleink számára már díjmentesen elérhető.

A cikk szerzője Lengyel Tibor, az e-Jogsegéd ügyvezető igazgatója.


Kapcsolódó cikkek:


NAV XML 3.0, avagy a papír alapú számla megszűnése?
2020. szeptember 25.

Ismét jelentős változások jönnek a NAV online számla jelentések terén, a 3.0 XML kapcsán 2021-től új elvárások és újabb lehetőségek nyílnak meg az adóalanyok és a szolgáltatók előtt - írja az RSM blogja.

Számla? Nyugta? Számviteli bizonylat? (I. rész)
2020. szeptember 23.

Az általános forgalmi adó alanyainak, ha terméket értékesítenek vagy szolgáltatást nyújtanak valaki másnak, az ügyletről bizonylatot kell kibocsátaniuk. Ez lehet számla, nyugta vagy (egyéb) számviteli bizonylat. De mikor melyiket kell kiállítani, és mely esetekben van választási lehetősége az adóalanynak?

Könyvelés vagy bérszámfejtés? – egy bérszámfejtő észrevételei
2020. szeptember 22.

Sokan azt gondolják, hogy minden, vállalkozással kapcsolatos feladatot a könyvelő lát el. A köztudatba (főképp vállalkozások vezetőinél) az épült be, hogy a könyvelő egyszemélyben mindent tud, például: a vállalkozás napi pénzügyeiről, a jövőbeli tervekkel kapcsolatos lehetőségekről és azok kivitelezéséről, a cég partnereiről és foglalkoztatottjairól, a nyugdíjszámításról, az egészségügyi ellátásokról, a munkaszerződések elkészítéséről, továbbá arról, hogy milyen foglalkoztatási formák vannak, és azon belül számukra mi az optimális. A felsorolt feladatok azonban minimum 4, de akár 6 szakterületet is érinthetnek.

Az osztalék előírásának és könyvelésének szabályai
2020. szeptember 18.

Az osztalék előírás és elszámolás szabályairól szerzett tudásunkat nem árt felfrissíteni beszámoló készítés idején. Fontos tisztában lenni azzal, milyen megkötések vonatkoznak az osztalék kifizetésére.