Forgalomnövelés adómentesen
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Manapság már nagyon sok vállalkozás felismeri, hogy akár egyedi termékválasztékukkal, versenytársaikhoz képest jobb szolgáltatásaikkal is nehéz vevőiket megtartani, új vásárlókat üzleteikbe csalogatni. Az egyre fokozódó verseny megköveteli, hogy időről-időre promóciós akciókat szervezzenek, valamilyen formában nyereményt, ajándékot juttassanak vevőiknek. Az UCMS Group Hungary írása az adómentes marketingakciók részleteit ismerteti.
Bizonyára sokak által köztudott, hogy egy ajándékozás, ingyenes juttatás után a juttatót, de akár az ajándékban részesülőt is terhelhet személyi jövedelemadó, egészségügyi hozzájárulás fizetési kötelezettség. Nem árt azonban tudni, hogy bizonyos esetekben szervezhetünk marketingakciót adómentesen is. Ennek részleteit kívánjuk bemutatni az alábbiakban.
Érdemes elsőként megemlíteni, hogy a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (továbbiakban: Szja tv.) 4.§(2) bekezdésében rögzíti, hogy bevételnek kell tekinteni a magánszemély által bármely jogcímen és formában, pénzben vagy nem pénzben megszerzett vagyoni értéket. A nem pénzben adott juttatások közül azonban az Szja tv. 1. számú mellékletének 8.14-es pontja nevesíti azokat a feltételeket, amikor egy juttatás adómentesnek minősül.
Mindez alapján egy adott juttatás akkor lehet adómentes:
Ha az akció vásárláshoz kötött, üzletpolitikai (reklám) célt valósít meg, a magánszemélyek széles körében nyilvánosan meghirdetett kampány keretében valósul meg. Fontos, hogy a juttatás árengedmény, visszatérítés vagy áru, szolgáltatás vásárlásához kapcsolódó más kedvezmény, akár árura vagy szolgáltatásra váltható érték legyen. Mindemellett az adott marketing akció nem lehet vetélkedő, verseny illetve a szerencsejátékok szervezéséről szóló törvény hatálya alá tartozó sorsolásos játék.
Nézzük meg részleteiben, hogy mit jelentenek az egyes feltételek, akkor nagyon könnyen körvonalazódik számunkra, mégis milyen játékot szervezhetünk adómentesen.
Nagyon fontos, hogy a juttatás áru, szolgáltatás vásárlásához kapcsolódjon. Ha egy rendezvényen a magánszemélyek között a termékeinket szétosztjuk, – és azok nem felelnek meg a szintén adómentességet biztosító áruminta kritériumának – nem kezelhetjük az ügyletet adómentesen. Fontos itt kiemelni, hogy áruminta kizárólag a képviselt termék olyan jellemző kisebb része vagy mennyisége lehet, amely kizárólag a képviselt termék bemutatására szolgál, tartós használatra és más cél elérésére nem alkalmas. Mindez azt jelenti, hogy egy könyv, dvd szétosztása magánszemélyek között, bármennyire is megfelel az adómentesség egyéb feltételeinek, vásárlás nélkül nem lehet üzletpolitikai célú adómentes juttatás.
Az üzletpolitikai cél egyébként a törvényben nincs külön definiálva. Értelemszerűen többek között azt tekinthetjük üzletpolitikai célúnak, amely a vállalkozási tevékenység egyik fő célját, az árbevétel növekedését segíti elő. Ha például négy liter üdítőhöz egy poharat csomagolunk, mindezt abban a reményben tesszük, hogy majd a fogyasztók többsége a garantált ajándék miatt a mi termékünket vásárolja meg. Miután egyértelmű, hogy a forgalmunk emelkedése a cél, ezért ez mindenképpen megfelel üzletpolitikai célnak.
A fentiek mellett nagyon fontos, hogy az akció szervezője gondoskodjon arról, hogy a promóció széles körben meghirdetett legyen, az nyilvános kampány keretében történjen. A nyilvánosság teljesül azzal például, ha a vállalkozás honlapján, vagy reklámújságban hirdeti az akciót, de akár azt is tekinthetjük nyilvánosnak, ha az üzlet bejáratnál hirdetik, hogy aznap minden tíz ezer forint felett vásárló egy ajándékot kap.
További feltétel, hogy nem lehet adómentes az a juttatás, amelyet vetélkedő, verseny, vagy sorsolásos játék kapcsán adunk a magánszemélynek, függetlenül attól, hogy az előzőekben nevesített feltételeket teljesítjük. Ha tehát a szerencsejátékok szervezéséről szóló törvény szerinti ajándéksorsolást bonyolítunk, az nem lehet adómentes.
Mindez azt jelenti, hogy ha olyan akciót hirdetünk, hogy a megvásárolt termék mellé elhelyezett – nevével és elérhetőségével kitöltött – szelvényt visszaküldő vásárló sorsoláson vesz részt, a nyertesnek adott nyeremény nem minősül adómentes juttatásnak.
Fenti összefoglalásunk is bizonyítja, hogy minden egyes marketing akció előtt érdemes áttekinteni annak körülményeit, hogy azt akár adómentesen is megszervezhessük.
A cikk szerzője Morvai Erika, az UCMS Group Hungary munkatársa.