Újjáéled a reklámadó


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Új alapokra helyezik reklámadót június 1-től, addig pedig mindent visszafizet a költségvetés, amit eddig befizettek az adózók.


Azoknak lett igazuk, akik kételkedtek abban, hogy a reklámadó-törvény örök álomba szenderül az Európai Bizottság 2016. év végén megfogalmazott kritikája miatt. Ugyanis március 28-án késő délután benyújtotta a kormány a reklámadó törvényt módosító javaslatát. Az indokolás értelmében a kormány nem ért egyet az EU határozatával és jogorvoslattal élt, azonban mivel az nem bír halasztó hatállyal, a vita rendezéséig a határozatnak megfelelően módosítják a törvényt.

Ennek megfelelően a kifogásolt pontokat az alábbiak szerint módosítja a jogszabály-tervezet.

A sávos adóterhelés miatti megkülönböztetés megszüntetéséről úgy rendelkezik a javaslat, hogy lépést tesz az egykulcsos általános adómérték felé. Mindezt azonban nem visszamenőlegesen, mivel nem cél az eddig mentességben részesült vállalkozásokat visszamenőleges hatállyal extra adóval terhelni. Hanem egy huszárvágással egyenesen túlfizetésnek minősíti a javaslat az adóalanyok által a 2017. május 31-ig lezárt (2014-2016 és 2017-ben kezdődő törtidőszaki) adóévekre bevallott és megfizetett adót és visszatérítésre ad lehetőséget az adózás rendjéről szóló törvény szerint. A törvényjavaslat azt is megfogalmazza, hogy a 2017. május 31-ig lezárt adóévekre bevallott, de meg nem fizetett adót nem kell megfizetni. Így tehát visszamenőlegesen úgy áll helyre a rend, hogy gyakorlatilag senkit nem terhel adófizetési kötelezettség tevékenységtől és bevételeinek mértékétől függetlenül.

Bérmozaik 2017

 Jöjjön el előadásunkra és felkészült előadóink segítségével megismerheti az szja, a járulékfizetés, a tb ellátások, és a munkaügyi szabályok változásait.

Időpont:  2017.04.20.

Részvételi díj: 9.990 Ft + áfa

További részletek >>

Szintén az indokolatlan előnyben részesítés megszüntetését célozza, hogy az elhatárolt veszteségek 2014. évi reklámadóalapból való levonásának lehetőségére vonatkozó, az Rtv. 10 §-ában foglalt korábbi rendelkezés is hatályát veszti.

Június 1-től új időszámítás kezdődik, ugyanis jelentősen emelkedik a mérték, 9 százalékra, de addig fenntartja a javaslat az „adómentességet” azzal, hogy május végéig 0 százalékban határozza meg az adóterhet. A jogalkotó azonban továbbra is ragaszkodik az alacsonyabb bevétellel rendelkező adóalanyok adó alóli mentesítéséhez, így a 100 millió forintos határt megtartja a tervezet. Ezt azonban az uniós állami támogatási szabályokkal összhangban de minimis támogatásnak minősíti és az arra vonatkozó határértékekkel vehető igénybe. Ez megfelel a korábbi brüsszeli kommunikációnak, amely az adó visszafizetését akkor engedné mellőzni, ha bizonyítja Magyarország, hogy az alsó sáv mentessége megfelel a de minimis rendeletnek.

A törvényjavaslat markáns változtatása és nagy könnyebbség a vállalkozásoknak, hogy a saját célú reklám közzététele nem lesz adóköteles, annak közvetlen költsége nem képez adóalapot. A bejelentés vagy nyilatkozatadás elmulasztása miatti extrém magas bírság-tételeket azonban a javaslat nem érinti, így azok továbbra is érvényben maradnak.

A törvényjavaslat még az Országgyűlés előtt van, a Magyar Közlönyben való kihirdetése után várhatóan május 25-én lép majd hatályba.
 

A cikk szerzője, Kertész Gábor az Accace Hungary adómenedzsere. Az Accace az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 25.

Kisokos a közvetített szolgáltatásokról

Közvetített szolgáltatás fogalmával több adónemet illetően is találkozunk. A fogalmak különbözőek, így számos kérdés felvetődhet az értelmezésükkel, használatukkal kapcsolatosan. Ha a köznyelvi meghatározásból indulunk ki, akkor közvetítés szó alatt a kapcsolat megteremtését kell érteni, a két fél összekapcsolása értendő alatta. Ismertetjük a részleteket és egy érdekes jogesetet.