A dolgozók megszerzését, megtartását szolgálja a biztosítás-cafeteria
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Egyre több cég kínál biztosítást cafeteria-elemként. Gondoskodom rólatok – ez az intézmény üzenete, amely különlegesen alkalmas a munkavállalók megszerzésére és megtartására. Fata László cafeteria-szakértővel beszélgettünk.
Kockázati biztosítás cafeteria-elemként és azon kívül is adható. Mikor milyen kedvezményre számíthatnak a munkaadók, és hogyan éri ez meg nekik leginkább?
Az Szja-törvény béren kívüli juttatások, adómentes juttatások esetén nem tesz különbséget az adózás mértékében attól függően, hogy cafeteriában választva vagy fix juttatásként adja ezt a munkáltató. Biztosításnál az az adózási szabály, hogy havonta a minimálbér 30 százalékáig adómentesen adhat a munkáltató kockázati biztosítást bármely dolgozójának. Ez nagy összegnek számít, ha a biztosítási díjakat nézzük – a biztosítások havi díja bele szokott férni a keretbe.
Mely biztosítási formák népszerűek?
Attól függ, mi a munkáltató célja. Elterjedt, csak kevéssé feltűnő, hogy a munkáltató csoportos kockázati biztosítást köt, ami klasszikus baleset- és életbiztosításokat jelent – tehát ha például eltöri a kezét a munkavállaló, akkor a biztosító fix összeget fizet. Azt szoktam javasolni, hogy ha van ilyen biztosításunk, akkor a cégvezetés részletesen és rendszeresen tájékoztassa a munkatársakat arról, hogy hány káreset volt, és a munkáltatói biztosítás mennyi segítséget nyújtott – enélkül a munkavállalók nem fogják használni a biztosítást, sőt el is felejtik azt.
Feltűnően népszerűek még a szolgáltatás-finanszírozó egészségbiztosítások; ezeknél a biztosító nem pénzt fizet, hanem a szerződés szerinti keretek között fedezi az egészségügyi szolgáltatás költségét – vagyis a megbetegedett dolgozó orvosi ellátást kap. Ezeket a munkavállalók jellemzően nagyobb gyakorisággal veszik igénybe, hiszen egy munkatársi csoportból évente jellemzően több biztosítási esemény fordul elő (néhány influenzás megbetegedés és/vagy baleset, egyéb betegség), és az érintettek ekkor magánorvosi ellátásban részesülnek, vagyis megvan az az élményük, hogy kiemelt szolgáltatást kapnak munkaadójuktól.
Mit szokott javasolni a munkaadóknak, miért jobb a kockázati biztosítás, mint más cafeteria-elem? Mi lehet az előnye például a készpénzzel szemben?
Mindig azt javaslom, hogy olyan juttatásokat kínáljanak, amelyek a munkáltatói céljaikhoz jól illeszkednek. Például a kedvező adózású készpénzjuttatással kevesebb pénzből több elkölthetőt kaphat a dolgozó – ez nem biztos, hogy alkalmas a munkavállaló megtartására. Vagy ha mégis annak tűnik, akkor is nagyon jól összehasonlítható egy másik munkaadó kínálatával. A biztosítás más üzenetet közvetít a munkavállalók felé, méghozzá azt: gondoskodom rólad. Ráadásul egy kiemelt szolgáltatást nyújtó biztosítás esetén a munkavállalók nem tudják számszerűen összehasonlítani ennek értékét egy pénzbeli ajánlattal; az a tapasztalat, hogy sokszor nagyobb értéknek tartják a kapott biztosítási szolgáltatást, mint amennyibe az a munkáltatónak került. Egy jól kiválasztott biztosítás magán-egészségügyi ellátásának első igénybevétele után rendkívül pozitív élményekkel térnek vissza a munkavállalók. Ennek az értékét pedig pénzben nehéz kifejezni. Nem is beszélve arról, hogy a biztosításhoz kapcsolódó szűrés feltárhat addig ismeretlen egészségügyi problémát, amire a megoldást, a gyógyulást is szállíthatja. A kockázati biztosításokkal jól meghatározott munkáltatói célokat lehet megvalósítani – ezek pedig a munkaerő megszerzése, megtartása.
Milyen népszerűek a kockázati biztosítások a cafeteria-piacon, és ez a népszerűség hogyan változott az elmúlt években?
A legfrissebb kutatásunk szerint a biztosítás a fix juttatások között egyre népszerűbb: míg 2015-ben a válaszadók 13 százaléka kínált biztosítást a választható juttatási rendszerében, ez az arány 2016-ban 18 százalékos volt, idén pedig 27 százalékra ugrott.
Adminisztratív szempontból a munkaadónak jelent-e pluszterhet bármi máshoz képest a kockázati biztosítás?
Szerencsére a biztosítások nyújtása nagyon kis adminisztrációt jelent, hiszen a dokumentáció alapja a biztosítási kötvény, ezen kívül a megfelelő ütemezés szerint kell fizetni a biztosítási díjakat – ez például kisebb adminisztrációt jelent, mint egy utalvány kezelése, különösen akkor, ha a biztosítás éves díjjal fut, amivel csak egyszer kell foglalkozni. Ráadásul semmiféle extra nyilatkozatra nincs szükség a munkavállalótól.