A dolgozók megszerzését, megtartását szolgálja a biztosítás-cafeteria


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Egyre több cég kínál biztosítást cafeteria-elemként. Gondoskodom rólatok – ez az intézmény üzenete, amely különlegesen alkalmas a munkavállalók megszerzésére és megtartására. Fata László cafeteria-szakértővel beszélgettünk.


Kockázati biztosítás cafeteria-elemként és azon kívül is adható. Mikor milyen kedvezményre számíthatnak a munkaadók, és hogyan éri ez meg nekik leginkább?

Az Szja-törvény béren kívüli juttatások, adómentes juttatások esetén nem tesz különbséget az adózás mértékében attól függően, hogy cafeteriában választva vagy fix juttatásként adja ezt a munkáltató. Biztosításnál az az adózási szabály, hogy havonta a minimálbér 30 százalékáig adómentesen adhat a munkáltató kockázati biztosítást bármely dolgozójának. Ez nagy összegnek számít, ha a biztosítási díjakat nézzük – a biztosítások havi díja bele szokott férni a keretbe.

Mely biztosítási formák népszerűek?

Attól függ, mi a munkáltató célja. Elterjedt, csak kevéssé feltűnő, hogy a munkáltató csoportos kockázati biztosítást köt, ami klasszikus baleset- és életbiztosításokat jelent – tehát ha például eltöri a kezét a munkavállaló, akkor a biztosító fix összeget fizet. Azt szoktam javasolni, hogy ha van ilyen biztosításunk, akkor a cégvezetés részletesen és rendszeresen tájékoztassa a munkatársakat arról, hogy hány káreset volt, és a munkáltatói biztosítás mennyi segítséget nyújtott – enélkül a munkavállalók nem fogják használni a biztosítást, sőt el is felejtik azt.

Feltűnően népszerűek még a szolgáltatás-finanszírozó egészségbiztosítások; ezeknél a biztosító nem pénzt fizet, hanem a szerződés szerinti keretek között fedezi az egészségügyi szolgáltatás költségét – vagyis a megbetegedett dolgozó orvosi ellátást kap. Ezeket a munkavállalók jellemzően nagyobb gyakorisággal veszik igénybe, hiszen egy munkatársi csoportból évente jellemzően több biztosítási esemény fordul elő (néhány influenzás megbetegedés és/vagy baleset, egyéb betegség), és az érintettek ekkor magánorvosi ellátásban részesülnek, vagyis megvan az az élményük, hogy kiemelt szolgáltatást kapnak munkaadójuktól.

Mit szokott javasolni a munkaadóknak, miért jobb a kockázati biztosítás, mint más cafeteria-elem? Mi lehet az előnye például a készpénzzel szemben?

Mindig azt javaslom, hogy olyan juttatásokat kínáljanak, amelyek a munkáltatói céljaikhoz jól illeszkednek. Például a kedvező adózású készpénzjuttatással kevesebb pénzből több elkölthetőt kaphat a dolgozó – ez nem biztos, hogy alkalmas a munkavállaló megtartására. Vagy ha mégis annak tűnik, akkor is nagyon jól összehasonlítható egy másik munkaadó kínálatával. A biztosítás más üzenetet közvetít a munkavállalók felé, méghozzá azt: gondoskodom rólad. Ráadásul egy kiemelt szolgáltatást nyújtó biztosítás esetén a munkavállalók nem tudják számszerűen összehasonlítani ennek értékét egy pénzbeli ajánlattal; az a tapasztalat, hogy sokszor nagyobb értéknek tartják a kapott biztosítási szolgáltatást, mint amennyibe az a munkáltatónak került. Egy jól kiválasztott biztosítás magán-egészségügyi ellátásának első igénybevétele után rendkívül pozitív élményekkel térnek vissza a munkavállalók. Ennek az értékét pedig pénzben nehéz kifejezni. Nem is beszélve arról, hogy a biztosításhoz kapcsolódó szűrés feltárhat addig ismeretlen egészségügyi problémát, amire a megoldást, a gyógyulást is szállíthatja. A kockázati biztosításokkal jól meghatározott munkáltatói célokat lehet megvalósítani – ezek pedig a munkaerő megszerzése, megtartása.

Milyen népszerűek a kockázati biztosítások a cafeteria-piacon, és ez a népszerűség hogyan változott az elmúlt években?

A legfrissebb kutatásunk szerint a biztosítás a fix juttatások között egyre népszerűbb: míg 2015-ben a válaszadók 13 százaléka kínált biztosítást a választható juttatási rendszerében, ez az arány 2016-ban 18 százalékos volt, idén pedig 27 százalékra ugrott.

Adminisztratív szempontból a munkaadónak jelent-e pluszterhet bármi máshoz képest a kockázati biztosítás?

Szerencsére a biztosítások nyújtása nagyon kis adminisztrációt jelent, hiszen a dokumentáció alapja a biztosítási kötvény, ezen kívül a megfelelő ütemezés szerint kell fizetni a biztosítási díjakat – ez például kisebb adminisztrációt jelent, mint egy utalvány kezelése, különösen akkor, ha a biztosítás éves díjjal fut, amivel csak egyszer kell foglalkozni. Ráadásul semmiféle extra nyilatkozatra nincs szükség a munkavállalótól.


Kapcsolódó cikkek

2024. október 14.

A figyelem középpontjában az ÁFA

A Niveus Consulting Group a NAV elmúlt 4 évének aktivitását vizsgálta meg. Az adatokból kiolvasható, hogy 2020-2023 között fokozatosan egyre több adót szedtek be, a legtöbbet vizsgált adónem minden egyes évben az ÁFA, valamint megállapították azt, hogy a feltárt jogsértések közül a legnagyobb arányban az iparjogvédelmi csalások fordultak elő – összegzi a Niveus Consulting Group a NAV adatai alapján.

2024. október 14.

Sokan még mindig nem ajánlják fel adójuk 1 százalékát

A NAV adatai szerint az elmúlt évhez képest az idén 60 ezerrel kevesebb adózó ajánlotta fel személyi jövedelemadója (SZJA) 1%-át valamely civil szervezet számára. Bár a korábbi évekhez képest még mindig viszonylag magas az adakozási kedv, a felmérések azt mutatják, hogy bőven van tartalék a rendszerben, de sokakhoz nem jut el az információ a lehetőségről.

2024. október 14.

Így szigorított a NAV 2024-ben: könnyebben minősíthetnek kockázatos adózónak

Idén sem tétlenkedett a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, ami a szabálymódosításokat illeti. Több olyan módosítás is életbe lépett 2024-ben, melyek szigorúbb feltételeket szabnak bizonyos vállalkozások működésére, ugyanakkor megnyíltak az adóoptimalizálást lehetővé tevő legális kiskapuk is. Csongár Gábor okleveles forgalmiadó-szakértő szerint egy cégnek mindig naprakésznek kell lennie az őt körülvevő adókörnyezettel, másként kellemetlen meglepetések is érhetik.