A hét adókérdése: hiteles számlamásolat kiadása


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Cégünk hiteles másolatot kért a partnerétől két számítástechnikai úton előállított papírra nyomtatott számláról, melyeket a partner a cégünknek teljesített termékértékesítések kapcsán kiállított, tekintettel arra, hogy a számlák az ügyletek teljesítését követően elvesztek. A partnertől azt a tájékoztatást kaptuk, hogy nem áll módjában a fenti számlákról hiteles másolatot kiadni. Kötelezhető a partner ezek kiadására, avagy sem?


Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (Áfa-tv.) 179. §-ának (1) bekezdése értelmében minden személy, szervezet, aki (amely) e törvényben szabályozott jogot gyakorol, illetőleg akire (amelyre) e törvény kötelezettséget állapít meg, köteles az adó-megállapítás hiánytalan és helyes volta ellenőrizhetőségének érdekében az általa vagy nevében kibocsátott okirat másodlati példányát, valamint a birtokában levő vagy egyéb módon rendelkezésére álló okirat eredeti példányát, vagy – ha azt e törvény nem zárja ki – eredeti példány hiányában annak hiteles másolatát legalább az adó megállapításához való jog elévüléséig megőrizni.

Ugyanezen § (3) bekezdése alapján törvény az (1) bekezdéstől eltérően az okirat megőrzésére hosszabb határidőt, illetőleg jogszabály az okirat megőrzésének feltételeire és módjára további rendelkezéseket is megállapíthat.

A számla, egyszerűsített számla és nyugta adóigazgatási azonosításáról, valamint a nyugta adását biztosító pénztárgép és taxaméter alkalmazásáról 24/1995. (XI. 22.) PM rendelet (továbbiakban: PM rendelet) 1/F. §-ának (2) bekezdése szerint a számítástechnikai eszköz útján előállított és papírra nyomtatott számla kibocsátónál maradó példánya – papírra nyomtatás helyett – elektronikus adatállományként is megőrizhető, feltéve, hogy a megőrzés a digitális archiválás szabályairól szóló 114/2007. (XII. 29.) GKM rendelet rendelkezései szerint, annak 3. § a) vagy b) pontjában meghatározott mód valamelyikeként történik.

Az Áfa-tv. és a PM rendelet hivatkozott rendelkezései értelmében a cég partnerének, mint áfa-alanynak az adó megállapításához való jog elévüléséig meg kell őriznie a számlák másodpéldányait.

Az általános polgári jogi elvek alapján a partnertől elvárható, hogy az Önök cégével együttműködve az adott ügylet kapcsán felmerülő adó- és számviteli kötelezettségek teljesítésében segítséget nyújtson, ugyanakkor sem az Áfa-tv., sem más hatályos jogszabály nem tartalmaz olyan előírást, amely alapján a partner kötelezhető lenne arra, hogy az általa kibocsátott számlák hiteles másolatait kiadja.

Az Ön cége a saját kötelezettsége teljesítéséhez elvárt számlamásolat kiadása kapcsán elősegítheti a partner együttműködését, ha az Áfa-tv. 180. §-ában foglaltaknak megfelelő adónyilvántartásából a számla azonosításához szükséges pontos információkat a rendelkezésére bocsátja.

Az elveszett számla pótlásáról bővebben itt olvashat.

A kérdést dr. Boda Péter válaszolta meg, az Áfa Kalauz 2012/1. számában


Kapcsolódó cikkek

2024. május 29.

NAV: 2025-től lesz teljes az eÁFA rendszer

Számos új funkció bevezetésén van már túl a Nemzeti Adó- és Vámhivatal eÁFA rendszere, melynek fejlesztése egészen 2025-ig el fog tartani. A könyvelőszoftverekre ezen a téren is egyre nagyobb szerep hárulhat, a hagyományos nyomtatványkitöltő rendszer, az ÁNYK kivezetése ugyanis már napirenden van – derült ki a Kulcs-Soft által szervezett kerekasztal-beszélgetésen.

2024. május 29.

Értesítést küld a NAV-Mobil a jogviszonyváltozásokról

A foglalkoztatási adatok bármikor ellenőrizhetők a NAV-Mobilban, májustól pedig már push üzenetet is küld az alkalmazás a biztosítotti jogviszony változásairól – közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) kedden.