A keresőoptimalizált és jól szerkesztett honlap hozza a megrendelőket


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Egy egészen kicsi és közepes kisvállalkozás is lehet sikeres a világhálónak köszönhetően, állítják IT-szakemberek. Ehhez egy honlap elkészítése és működtetése még messze nem elég. Bánfalvi Attila szerint nem az egyszerű, népszerűsítő weboldalak működtetése a siker titka. Már rögtön az elején egy jól struktúrált, informatív, az árakat igenis tartalmazó site-ra van szükség, ami keresőoptimalizált.

– A kis és középvállalkozók nem arról híresek, hogy a vállalkozásuk elindításakor azonnal honlapot készítenek. Ha idővel, később mégis belevágnak, az eredmény magáért beszél. Mi erről a véleménye?

– Valóban nem mindenkinek érdemes azonnal weboldalt készíteni és fontos, hogy ezt ne is kapkodja el. Én nemcsak honlapokat készítek, hanem terméket fejlesztek, aminek része a jól használható honlap, a webergonómia és a keresőoptimalizálálás.
Vannak olyan szakmák, ahol egyszerűen félnek az új ügyfélkörtől. Például a fodrászok, vagy a könyvelők hozzászoktak ahhoz, hogy a vendégeik, partnereik ajánlják őket a saját ismerőseiknek, így mindenki leinformálható. Ha már egy működő vállalkozásról van szó, a keresőoptimalizált honlap alapján jelentkező új ügyfélkört ki kell tudni megfelelő színvonalon szolgálni, és erre fel kell készülni. Ha nem így van, az a vállakozó szolgáltatásának minősége rovására mehet.
Nagyon sok vállalkozás működtet már egyszerű marketing eszköznek számító honlapot, ami nem igazán üzletszerzésre való. Ne feledjük, hogy a vevő, leendő üzleti partner első találkozása „velünk”, azaz a honlapunkkal „mindenteldöntő” lehet.
– Vagyis a magyar vállalkozók többsége még mindig nem tudja milyen egy jó honlap, hát mondjuk el nekik!
– Most általánosságokat mondok, de ezek igen fontos dolgok. Egy vállalkozó ma általában megnézi a konkurencia oldalait és a lehető legolcsóbban, gyorsan elkészítteti a saját weboldalát. A lényeg a minőségen van, amihez idő kell. A jó honlap titka, hogy nagyon informatív, jól struktúrált és részletesen tartalmazza a szolgáltatások, termékek árait. Igen, ezeket szeretik titkolni, pedig csak egy telefonba kerül és percek alatt, úgyis kiderül: mi, mennyibe kerül. Akkor nem egyszerűbb azonnal kitenni az információt a honlapra? Ez nemcsak gyors, de egyben bizalomnövelő is, és a partner időt és pénzt takarít meg azzal, hogy nem telefonálgat.
Ezek után már csak az a legfontosabb, hogy az oldalt keresőoptimalizáljuk. Azaz a tevékenységünkre legjellemzőbb kulcsszavakat kigyűjtve, azokat szakemberrel beállíttassuk a világhálón, hogy potenciális ügyfeleink, vásárlóink a lehető leggyorsabban a mi honlapunkat találják meg.

– A magyar vállalkozásokra jellemző, hogy még a könyvelőre is sajnálják a pénz. Tisztelet a kivételnek. Nézzük a költségeket, mi mennyibe kerül?

– Mielőtt honlapkészítésbe fognánk, domain-nevet kell választani, azaz döntenünk kell arról: milyen honlapcímet szeretnénk. Ilyenkor érdemes összeírni az elképzeléseinket és utánanézni annak, melyik foglalt már. A www.domain.hu/kereses oldalon, tájékozódhatunk. S ha sikerült kiválasztani a domain-nevet, akkor meg is rendelhetjük, például a www.wwh.hu oldalon és utólag kifizethetjük az árát, ami kb. 3000 forint+áfa. A második költség az úgynevezett tárhely-bérléskor merül fel, ez a kettő szervesen összetartozik. Ha beírjuk a domain-nevet, az még semmit nem jelent, mert nincs rajta tartalom.. Ezt követően meg kell tölteni és ezért éves bérleti díjat kell fizetni. Érdemes a kettőt együtt intézni, így lehetnek kedvezmények is. A vállalkozók saját maguknak is vásárolhatnak szervert, de ez nagyságrendekkel drágább dolog. A kis- és középvállalkozások számára egyébként a tárhely bérlése 300-2000 forint+áfa havonta, vagyis az éves díj akár 10.000 forintból is kijöhet.
Ezen kívül vannak olyan szolgáltatók, akik ingyen biztosítanak tárhelyet és a saját domain-nevük elé beillesztik a még ott sem lefoglalt valamilyen nevet. Ilyen szolgáltató a www.freeweb.hu, ami ingyenes tárhelyet ajánl, az itt képzett saját domain-név például úgy néz ki, hogy pannonhegyikatalin.freeweb.hu. Lehet persze így spórolni, de én ezt nem ajánlom. Ugyanis ha ezt észreveszi a látogató, azonnal levonja a következtetést: – hát ez még pénzt sem hajlandó áldozni saját honlapra. Ezeket az oldalakon még idegen, nem releváns reklámfelület is zavarhatja, befolyásolja a tájékozódást.

– Ezek voltak az alapköltségek, most jön, gondolom a honlap tervezés és készítés. Mi van akkor, ha nincs ismeretségünk, hol találunk megfelelő szakembert?

– Ilyenkor érdemes megnézni a konkurencia oldalát, vagy más, hasonló tevékenységgel foglalkozó honlapot. Ott az impresszumban, vagy a láblécben megtalálható a fejlesztő neve, elérhetősége, akihez lehet fordulni. Érdemes e-mailben további referenciát, és ha ezzel elnyeri a tetszésünket, akkor árajánlatot kérni tőle. Ebbe össze kell gyűjtenünk, hogy mivel foglalkozik a cég, milyen nagy, kiket szeretnénk elérni, akár kereskedő-, akár szolgáltató cégről, vállalkozóról van szó.
Vannak nagy honlapkészítő cégek, vannak magánzó szakemberek és hobbi szinten dolgozó diákok, akik ezzel a munkával szeretnének zsebpénzre szert tenni. Ennek megfelelően az első a legdrágább, az utolsó a legolcsóbb. Meg kell találnunk a számunkra megfelelő fejlesztőt, aki abban is segít, mi kerüljön fel az oldalra. Minél több információt töltenek fel, annál többe kerül ez a honlap megrendelőjének. Érdemes jó minőségű képeket készíteni, hogy a fejlesztő ebből is tájékozódhasson. A fejlesztő a megadott adatok, kívánságok alapján tud árat mondani, amiben részletezi a designtervezés, honlap-készítés és programozás árát.

– Többféle honlap van, kinek mit ajánl ezek közül és melyiknek mennyibe kerül a fejlesztése?

– A honlapok alapvetően három kategóriába sorolhatók. Vannak a statikus, azaz html oldalak. Akkor ajánlom, ha a tartalom nem fog változni, vagy csak nagyon ritkán. Ha azonban mégis változtatni szeretne a megrendelő, a fejlesztő tud csak segíteni, amiért ha minimálisan is, de külön fizetni kell. A második kategóriába tartoznak a dinamikus oldalak, melyek egyik típusa a php. Itt a fejlesztés során olyan felület is készül, amelyet a megrendelő tud csak elérni, és ezen az admin-felületen keresztül bármikor egyedül tudja frissítheti a tartalmat. A harmadik típusba tartoznak az úgynevezett flash-es oldalak. Itt az egész villog és vibrál, vannak rajta bannerek, hirdetések. Szép és igen drága, és a legkevésbé keresőoptimalizálható. Ha új fejlesztésre van szükség, szintén meg kell keresni a megbízót és a legmagasabb díjat kifizetni, minden szempontból ez a legdrágább kategória.
Az árakra térve én a fejlesztő cégek árszintjét említem, nyilván a diákok ennél sokkal olcsóban dolgoznak. Az első kategóriában a honlap méretétől, tartalmától függően a fejlesztés díja 60.000 és 200.000 forint között mozog. A karbantartási díj pár ezer forintos költséget jelent ilyen oldalaknál. A második kategória esetén az egyszerűbb weboldal ára akár 100.000 forint is lehet, de 800.000 forintért is készítettünk már ilyen oldalt. Az olyan dinamikus oldalak költsége, amit maguk a megbízók kezelnek, a terjedelem és fejlesztendő funkciók mennyiségétől függően körülbelül 150-400.000 forint körül mozog. A flash-es honlapok ára 50.000 forinttól kezdődik, és a határ a csillagos ég. Ezt nem a vállalkozóknak ajánlom.

– Mi a helyzet a webáruházakkal?

– Ha árul is valaki az oldalon, akkor dinamikus oldalt kell működtetnie, aminek költsége 50-100.000 forinttal több, azaz 200.000 forinttól már elérhető. Léteznek úgynevezett doboz webáruházak is, vagy ha úgy tetszik: sablon webshopok, ahol a felületet mindenki megtanulja maga kezelni és maga cseréli rajta a tartalmat. Ezeket már 20.000 forintos áron rásózzák a gyanútlan megrendelőkre. Szerintem aki komolyan veszi ezt, több pénzt szán rá. Egy nagy webáruház, példaul a www.polc.hu,, több milliós tétel.

– Annyit emlegettük már a keresést és keresőoptimalizálást. Mi ez és mire jó egy vállalkozónak?

– Ha már van egy jó, tartalmas és esztétikus honlapunk, akkor már csak az a cél, hogy minél egyszerűbben megtalálják azt a potenciális ügyfelek a világhálón. Ezért van szükség a keresőoptimalizálásra. A megtalálásnak több iránya lehet. Kezdem a hirdetésekkel és a végén a keresőoptimalizálás lényegével. Az egyik legismertebb lehetőség az úgynevezett gyűjtőoldalon való megjelenés, ez a mindenki által ismert www.lap.hu-n, vagy más linkgyűjtő oldalakon való megjelenést jelenti. A másik, a közvetlen látogatók szerzése: ha valaki beírja a böngészőbe az domain- nevet az nem olyan hatékony, kevés látogató lesz. Úgy is mondhatnám, hogy majdnem nulla a valószínűsége, hogy látogatót generáljon, ha a működtető nem hirdeti hagyományos marketing eszközökkel (hirdetőtábla, újság, egyéb reklámok) az oldalát. Esetleg előfordul, hogy valaki megjegyzi ezt a nevet és máskor is visszalátogat az oldalra.

– Mindegy, milyen a domain nevünk és hogy milyen szóra vagy kifejezésre keresünk rá? Frappánsnak kell lenni, rövidnek, célratörőnek, amikor ezeket kiválasztjuk és beállíttatjuk?

– Ez már nem igaz. Csak akkor, ha hagyományos marketingeszközökkel hirdeti magát valaki. Minden jó, vagy gyakran használt domain-név többnyire már elkelt. A legnagyobb probléma sokaknál, hogy túlbonyolítják az oldalt, a tartalmat. Pedig a tartalomfejlesztés gyakorlatilag a kis- és középvállalkozások egyik leghatásosabb eszköze a vevő, vagy megrendelő megszerzésére.
Tehát első lehetőség, ami több látogatót generálhat, hogy más oldalakon kell elhelyezni a fejlesztett oldal linkjét (viszontlinkelés, vagy linkgyűjtemények). Ha a megrendelő ért hozzá, akkor csinálhatja maga is, nem kell fejlesztőt fizetnie. Akinek ez a szakmája, az jól tudja, hogy hol érdemes és hol lehet ezt megvalósítani. Ha releváns az oldal, illetve annak tartalma, ingyen felkerülhet a linkünk. Például ha valakinek könyvesboltja van, akkor honlapjának linkje a konyv.lap.hu-ra ingyen felkerülhet. Továbbá megteheti, hogy más városban lévő könyvesboltosokat keres és velük cserél linket, stb.
Pénzért is lehet hirdetni a világhálón, például banner-hirdetést megjelentetni kampány formájában. Ez nagyon drága, és nem is a leghatékonyabb vevőgeneráló. Ára 100.000 forinttól több millióig terjedhet. Az egyik leghatékonyabb vevő/megrendelő csalogató a www.google.com/adwords. Itt regisztrálni kell és végigcsinálni a szükséges folyamatot, majd előre befizetni a hirdetési költséget. A hatékonysága abból ered, hogy sokkal több helyen jelenik meg a hirdetés, mint az előbb említett lehetőségeknél. A Google találati listájának jobb oldalán (néha a találati lista fölött és számtalan oldalon, ahol Google hirdetés fut). Biztosan mindenki látott már olyan oldalakat, ahol a Google-hirdetések vannak kirakva. A hirdető vállalkozónak kimondottan a kattintásért, a látogatószerzésért kell fizetni, így már kisebb összeggel is lehet csodákat művelni. Már havi 50.000 forintból, témától függően elérhető az 5-15.000 látogatást, azaz ennyien jönnek az oldalra, kattintásonként pedig 2 forinttól kell fizetni..

– A hirdetések után beszéljünk a legizgalmasabb dologról, a keresőoptimalizálásról!

-Ha van a vállalkozónak egy jó weboldala, ezekhez meg lehet fogalmazni egyértelműen olyan releváns kulcsszavakat, amelyekre majd a vevők az Interneten keresztül találnak, és „harapni fognak”, mint a halak a csalira. Például egy fodrászat esetén, ha valaki beírja a keresőbe, hogy fodrászat, vagy férfi fodrászat, budapesti fodrászat, vagy VI. kerületi fodrászat, akkor a cél, hogy a mi weboldalunkra jusson el legelőször. Az oldal tartalma alapján meg lehet határozni azt a kulcsszó-halmazt, amelyre a tartalom releváns és a leendő vevők kereshetnek. Egy honlapra kb. 15-20 kulcsszót és kifejezést kell összegyűjteni. Többet (kevéssé vagy egyáltalán nem kapcsolódó kifejezéseket) nincs értelme kiválasztani, ráadásul a honlap tartalma is határt szab a kulcsszavak mennyiségének. A kulcsszó-halmaz nagyságát arányosítani kell a honlap nagyságával. A cél a halmazból a lehető legtöbb kulcsszóra, a lehető legjobb eredményt elérni a találati listában. A keresőoptimalizált honlap tehát jóval több pénz hoz a konyhára, mint a hagyományos, egyszerű weboldal.

– Hogyan érhető-e ez el?

– Ez szakmai titok, ez a keresőoptimalizálással foglalkozó szakemberek titka. Ez nem egzakt tudomány, maguktól és egymástól tanulják a szakmai fogásokat. Ha megvannak a kulcsszavak, akkor a fejlesztő dolga feltornászni az oldalt a Google találati listájába. A legjobb eredmény, ha a találati listáján az első helyre kerül valaki. A másik kategória, ha valaki az első 3-ba bekerülni, de jó eredménynek számít az első 5-be vagy az első 10-be bekerülni egy-egy keresett kulcsszóra. Ha az első helyen van valaki, akkor nagyjából 100 százalék, hogy rákattintanak az oldalára. Az első három hely esetén kb. 85 százalékos a látogatás lehetősége, az első öt helyen kb. 60 százalék az esély, az eslő tíz helyen kb. 30 százalék, ezt köbvetően pedig kb. 10 százalék az esély, hogy látogatót generál.

– Mennyibe kerül a keresőoptimalizálás a megrendelőnek?

– Ilyenkor a Google-nak nem kell fizetni, csak a fejlesztőnek. Szerencsés ugyanazzal a fejlesztővel készíttetni a honlapunkat és a keresőoptimalizálást is elvégeztetni, mert a két dolog szorosan összekapcsolódik, és kevesebb pénzbe is kerül a „beruházás”. Fontos, hogy erre időt kell szánni. Kb. egy hónap, míg elkészül a honlap, majd kb. ennyi idő kell a jó helyezések eléréséhez is. Számít a domain-név, de fontos, hogy milyen a honlap forráskódja, hogyan van felépítve az oldal, milyen a struktúrája, és mennyi link mutat rá. A tapasztalat az, hogy a honlap „kilövésétől”, vagy élessé válásától kb. 1-1,5 hónapnak kell eltelnie, hogy legalább a kulcsszavak egyik részére jó helyezést érjünk el. Ha 3 hónap múlva nem „dübörög” a jó oldal a sok látogatótól, akkor ott valami baj van a keresőoptimalizálással.
Az én üzleti konstrukcióm, ha kisvállalkozóval dolgozok, hogy egyszeri díjat kérek a honlap készítéséért, amelyben benne van a keresőoptimalizálás alapdíja is. Az határozza meg az árat, hogy milyen forgalomnövekedés várható a keresőoptimalizálás hatására. Nagy a tapasztalatom ezen a téren. Mindaddig nem kell a keresőoptimalizálásért fizetnie a vevőnek, míg neki nem hozott hasznot, forgalomnövekedést. Azután pedig én a forgalom-, vagy bevétel-növekedés kb. 5-10%-át, ez az én üzleti konstrukcióm lényege. Tehát az első két hónapban nem kérek semmit, azután pedig megnézzük, milyen eredmények vannak. Ha én látom a látogatottság növekedést, a megrendelő pedig a bevétel-növekedést, akkor számszerűsítjük az összeget. Ebben van egy bizalmi faktor is. Két-három hónap után állapodunk meg a havidíjról, ha úgy tetszik – sikerdíjról. És persze ez az összeg a honlap karbantartási díját is magába foglalja, azért külön összeget nem kérek. A keresőoptimalizálás díjára is mondok példát. Egy szépségszalon esetén havonta kb. 20-60.000 forintot kell erre fordítani, de ha jó a fejlesztő, akkor ez megtérül.
Vannak, akiknél kulcsszavanként és azok helyezése után kell fizetni, ami havonta 30.000 forint is lehet kulcsszavanként.

– Hogyan lehet mérni az eredményeket?

Elsősorban az üzleti forgalomnövekedésből és a honlap látogatottságából lehet lemérni az eredményeket Előzőt a honlap tulajdonosa mérheti, utóbbit a honlap fejlesztője. A honlap látogatottságát különböző eszközökkel mérhetjük, egyik legjobb eszköz a Google Analytics. Ez az eszköz a látogatottság mellett azt is megmutatja, hogy mely oldalakról érkeztek a felhasználók, illetve a keresőkből mely kulcsszavak alapján találtak az oldalra. Az adatokat a fejlesztő mellett a megrendelő is elérheti. Egyébként a mérés ingyenes.
A keresőoptimalizálás eredményét a honlap tulajdonosa úgy is mérheti, hogy a meghatározott kulcsszavakra keresve megnézi, hogy a Google találati listájában hányadik az oldala Tényleg minden ellenőrizhető.

– Léteznek más üzleti konstrukciók?

Természetesen. Vannak olyan fejlesztők, akik nem növekedési sikerdíjat kérnek, hanem egy meghatározott éves díjat, és garanciát ígérnek a növekedésre. Számtalan üzleti konstrukcióban dolgoznak a honlap-készítéssel, keresőoptimalizálással foglalkozó informatikusok. Így az árak is többfélék.

Monár Ildikó

Forrás: Adóparadicsom Magazin


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.