A magyar vállalatok túl hamar kezdték az elbocsátásokat


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A magyarországi vállalatok túl hamar kezdték elbocsátani a dolgozóikat – véli a Közép-Európai Egyetem Üzleti Karának vezető oktatója. Juszaf Akbar az InfoRádiónak azt mondta: az informatikai szektor, a turizmus és az oktatás lehet a globális gazdasági válság nagy nyertese.

A tőkeerős óriáscégek szerintem jobban kihasználhatták volna a válságot, és főként azok a vállalatok, amelyek nem érintettek a válság sújtotta szektorokban – például az ingatlan- és az építőiparban – növelhették volna befolyásukat az elmúlt 1-2 évben, mivel jóval a piaci ár alatt juthattak volna más cégekhez.

Az elmúlt 1-2 évben mégis el kellett bocsátani Magyarországon több tízezer embert. Nem kezdték ezt meg túl hamar a cégek?

De, abszolút így van. A tipikus hozzáállás minél jobban csökkenteni a költségeket, pedig ez nagyon rossz megoldás. Számtalan stratégia létezik arra, hogy egy vállalat megtartsa a munkavállalóit és hatékonyabban is dolgozzon. Vegyük példának a szolgáltató szektort: a menedzsereket le kell vinni, hogy dolgozzanak, elvégezzenek bármit, amihez értenek. Az, hogy a cégvezetők nem felelősségteljesek, véleményem szerint abból fakad, hogy ebben a régióban most érzékelnek először ekkora válságot, és nem nagyon tudják, hogyan birkózzanak meg vele.

Mi most a helyes stratégia, és mi az, amit nagyon elrontottunk?

Megfordítanám a kérdést: mi az, amit jól tudna csinálni a régió? A legfontosabb a hosszabb távú gondolkodás, és a megújulás szükségességének érzékelése. Újra kell gondolni a piac működését. Vegyük példaként a légiközlekedést. Az egyik fapados cég nagyon ügyesen csinált mindent: tele van ex-Malév vezetőkkel, ex-Malév pilótákkal, átalakította a légiközlekedési piacot, és most, a válság közepén Ukrajna felé terjeszkedik. Ezeknek a stratégiáknak van értelme.

Hogy látja, a cégek többsége rájött már arra, hogy hosszabb távon kell gondolkozni, és változtatni kell?

Nagyon vegyes a kép. Azok a vállalatok, amelyeket közvetlenül érintett a válság, és most lejtmenetben vannak, nyilván taktikáznak, és nem stratégiában gondolkoznak. Másoknak már van erre energiájuk. Egyelőre nem látni tiszta, világos képet arról, hogy a cégek hogyan is reagálnak.

Ki lehet a nagy győztese a válságnak?

Az informatikai cégek, amelyek olcsóbb beszállítókat keresnek, és találnak; a turizmus, ami – mivel kevesebbet költenek nyaralásra az emberek – új célpontokat kényszerül felfedezni. És mindenképpen az oktatás is, ami a gyenge forint miatt tömegeket vonzhat Magyarországra.

Forrás: inforadio.hu


Kapcsolódó cikkek

2024. április 25.

Kisokos a közvetített szolgáltatásokról

Közvetített szolgáltatás fogalmával több adónemet illetően is találkozunk. A fogalmak különbözőek, így számos kérdés felvetődhet az értelmezésükkel, használatukkal kapcsolatosan. Ha a köznyelvi meghatározásból indulunk ki, akkor közvetítés szó alatt a kapcsolat megteremtését kell érteni, a két fél összekapcsolása értendő alatta. Ismertetjük a részleteket és egy érdekes jogesetet.