A reklámadó többeket érinthet, mint gondolnánk


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az eddigiekkel ellentétben azoknak is fontos dolguk lehet a reklámmadóval, akiknek csak csekély mértékű reklámbevételük volt – hívta fel a figyelmet a MAZARS. Nekik 100 millió forintos bevétel alatt adót ugyan továbbra sem kell fizetniük, de az adóhatóság honlapján megjelent nyomtatványt ki kell tölteniük és be kell benyújtaniuk május végéig. Ellenkező esetben akár el is veszíthetik adómentességüket.


Mindenkinek, aki 2017-ben reklámot tett közzé, fontos feladata van a reklámadóval, még akkor is, ha ebből 100 millió forintnál kisebb bevétele volt – írja közleményében a MAZARS. Eddig semmiféle dolga nem volt azoknak, aki 100 millió forintnál kevesebb reklámbevételt számol el, mostantól viszont adminisztrációs kötelezettségük biztosan lesz.

„Ennek oka, hogy a reklámadó eddig sávos elosztású volt, és 100 millió forintos reklámbevétel alatt 0% volt az adókulcs. Ezt azonban az Európai Bizottság kifogásolta, mivel úgy gondolták, hogy a progresszív adó valójában egy állami támogatást takar. A kormány épp ezért visszamenőleg eltörölte az eredeti rendszert, és egysávossá tette az adót: minden bevételre 7,5%-os kulcs vonatkozik. Az alacsony reklámbevételt realizáló közzétevőknek ugyan továbbra sem kell adót fizetniük, ám a kormány jogilag máshogy oldotta ezt meg. A tavalyi évtől a kis reklámbevétellel rendelkezők csekély összegű (de minimális) támogatást kapnak, amely összhangban van az EU-s szabályozással” – mondta H. Nagy Dániel adóigazgató.

Ennek a támogatásnak az igénybevételéhez azonban szükség van arra, hogy az adózó jelentse, hogy ilyen bevétele volt. Az kiosztott támogatásokról ráadásul az államnak is nyilvántartást kell vezetnie. Ezért kell kitöltenie a REKNYIL adatlapot a csekély reklámbevételt elérő vállalkozásoknak is.

„Erre az adminisztrációs kötelezettségre azonban sokan valószínűleg nem számítottak, vagy egyáltalán nem is tudnak róla. Még nagyobb probléma lehet, hogy a közzétevők jó eséllyel pontos nyilvántartást sem vezetnek arról, hogy mikor és milyen hirdetést tettek közzé, és milyen összegben. A REKNYIL-en ugyanis elviekben még a legapróbb hirdetés bevételét is közzé kell tenni. Ilyen lehet például egy lakásszövetkezet épületén található épületháló-, egy pizzafutár robogóján lévő reklám-, de webáruházban történő külön kiemelés fejében kapott bevétel is. A legtöbben nem számoltak azzal, hogy az ilyen egyszerű hirdetésekkel adminisztrációs teendőjük lesz” – mondta H. Nagy Dániel.

[htmlbox art_tukor]

 

Azt egyelőre még nem tudni, hogy milyen szankciók érhetik az adózót, ha a NAV tudomására jut, hogy nem teljesítette adminisztrációs kötelezettségét. Alapesetben ez jogszerűtlenné teheti az állami támogatás igénybe vételét. Az adózó így drasztikus esetben az adózó akár el is veszítheti adómentességét, és kötelezhető lesz a 7,5%-os adó befizetésére.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.