A szálláshely-szolgáltatások áfája


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A közteherviselés rendszerét átalakító törvénymódosítások szerint a kereskedelmi szálláshely-szolgáltatásra vonatkozó 18 százalékos áfakulcs a július 9-étől teljesített szolgáltatásokra alkalmazandó. Tekintve azonban, hogy a szálláshely-szolgáltatáshoz jellemzően egyéb kiegészítő szolgáltatások is kapcsolódnak, kérdésként merül fel ez utóbbiak áfatörvénybeli megítélése. Erre ad választ a 2009/54. Adózási kérdés.

Elsőként a szálláshely-szolgáltatáshoz kapcsolódó önálló értékkel nem bíró szolgáltatások kérdéskörével foglalkozik az APEH tájékoztató. Eszerint az olyan csomag esetén, amelynél kisebb értékű és kevesebb tartalmú szolgáltatáscsomag az adott szolgáltatónál nem vehető igénybe (alapcsomag), az adóalap megállapítása szempontjából az Áfa törvény 70. § (1) bekezdés b) pontja szerint kezelendő. Általánosságban elmondható, hogy az önálló értékkel nem bíró szolgáltatások – mivel azok a szoba áráért vehetők igénybe – a szálláshely-szolgáltatás járulékos költségének minősülnek. Ilyen lehet például a szoba árában foglalt kötelező reggeli, az üdvözlő ital, a délutáni kávé, a fürdőköpeny használat, a szálláshely saját fürdőmedencéjének, szaunájának használata. Ez természetesen csak abban az esetben igaz, ha a vendég akkor is a meghirdetett árat fizeti a szobáért, ha ezeket a járulékos szolgáltatásokat nem kívánja igénybe venni, ezzel a lehetőséggel nem él.

Más a helyzet az önálló értékkel bíró szolgáltatásokkal. Az alapcsomagon túl rendelhető szolgáltatások ugyanis megtartják önálló jellegüket és a rájuk vonatkozó adómértékkel adóznak. Ezeket a szolgáltatásokat a számlában tételesen fel kell tüntetni a vonatkozó adómértékkel együtt. Ilyen lehet pl. a fogyasztás a minibárból, a telefonhasználat, a külön rendelhető éttermi vendéglátás, a frissítő masszázs, színházlátogatás stb., amelyek után 25 százalékos áfát kell felszámítani.

A gyógyászati szolgáltatások a szálláshely-szolgáltatástól ugyancsak elkülönült szolgáltatásnak tekintendők, amelynek önálló ellenértéke is meghatározható. A számlában a szálláshely-szolgáltatás ellenértékét elkülönítetten 18 százalékos, a gyógyszolgáltatás ellenértékét – amennyiben az megfelel az Áfa törvény 85. §-ában foglalt valamely pontnak – adómentes, ellenkező esetben 25 százalékos adómértékkel kell feltüntetni.

Konferenciaszervezés esetében, ha a szálloda csak a konferencia megtartására szolgáló termet adja bérbe – egyéb szervező tevékenységet nem fejt ki – és emellett biztosítja a konferencia tényleges szervezőjének megrendelése alapján a résztvevők szállását is, úgy a terembérlet a szállástól elkülönült, önálló értékkel bíró szolgáltatásként a rá vonatkozó adómértékkel (adómentesen, vagy az adóalany választása alapján 25 százalékos adókulccsal) adózik, míg a szálláshely-szolgáltatás 18 százalékos adókulcs alá esik. A konferencia időtartama alatt biztosított egyéb szolgáltatások adóügyi megítélése a továbbiakban attól függ, hogy azok önálló értékkel bíró szolgáltatások-e, vagy nem.

Fontos kiemelni, hogy az adóhatóság álláspontja szerint a fentiek értelmében régi Áfa törvény előírásainak az alkalmazásához készült 2006/74. APEH iránymutatás előírásai már nem alkalmazhatóak.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.