A SZÉP kártya problémái


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Évről-évre azt tapasztaljuk, hogy a munkáltatók által a SZÉP kártyára utalt összegek nemhogy nem kerülnek a dolgozók által felhasználásra, de elég nagy részük megmarad. Vajon mi lehet ennek az oka?


A Széchenyi Pihenőkártya-rendszer működtetésének célja

  • az egészségmegőrzéshez, az egészséges életmódhoz és általában az életminőség javításához kapcsolódó szolgáltatások elérhetőségének megkönnyítése,

  • valamint a belföldi turizmus szerepének erősítése,

  • és a gazdasági növekedés hazai forrásainak bővítése.

Mindezek támogatandó célkitűzések, de évről-évre azt tapasztaljuk, hogy a munkáltatók által a SZÉP kártyára utalt összegek nemhogy nem kerülnek a dolgozók által felhasználásra, de elég nagy részük megmarad. Vajon mi lehet ennek az oka?

Sajnos a mai gazdasági helyzetben, a bevételek csökkenésének és a minimálbér emelésének hatására egyre kevesebb cégnek futja a munkabéren felül adott juttatásokra. Megduplázódott azoknak a munkáltatóknak a száma, akik nem adnak béren kívüli juttatást, s akik adnak, azok is a korábbinál kevesebbet szánnak erre a célra. Egyszerűen nem tudnak mást tenni a kisvállalkozások, mert a béreket tényleg emelni szükséges. Legfeljebb a munkaviszonyban foglalkoztatott ügyvezető kap SZÉP kártyát, ami etikailag megkérdőjelezhető. A dolgozók egy részének amúgy is az a véleménye, hogy meg kell fizetni a dolgozókat, aztán majd ők eldöntik, hogy mire költenek és hol.

Adó Jogtár Plusz Ingyenes próbalehetőség

Adó, tb és számvitel témák joganyagai, szakértői magyarázatok, számítási példák, gyorskereső, cégeditor, változásmutató – most egy hónapig ingyenesen!

Regisztráljon és próbálja ki >>

Béren kívüli juttatásnak minősül az adóévben Széchenyi Pihenő Kártya

a) szálláshely alszámlájára utalt, kormányrendeletben meghatározott szálláshely-szolgáltatásra felhasználható – több juttatótól származóan együttvéve – legfeljebb 225 ezer forint támogatás;

b) vendéglátás alszámlájára utalt, melegkonyhás vendéglátóhelyeken (ideértve a munkahelyi étkeztetést is) kormányrendeletben meghatározott étkezési szolgáltatásra felhasználható – több juttatótól származóan együttvéve – legfeljebb 150 ezer forint támogatás;

c) szabadidő alszámlájára utalt, a szabadidő-eltöltést, a rekreációt, az egészségmegőrzést szolgáló, kormányrendeletben meghatározott szolgáltatásra felhasználható – több juttatótól származóan együttvéve – legfeljebb 75 ezer forint támogatás.

Mivel a vendéglátás alszámla a hétköznapokban is használható, nem jellemző, hogy a munkavállalók tartalékolnák ezt az összeget egy esetleges nyaralásra. Sokkal népszerűbb megoldás az ebédszünetben erről fizetni az ételt. Az évi 150.000 forint amúgy is csak havi 12.500 forintot jelent. Ezáltal viszont egy üdülés esetén mind az útiköltséget, mind az étkezést a dolgozónak saját magának kell finanszíroznia. Ehhez azonban nincs elegendő félretett pénze. Ezért inkább nem megy nyaralni a gyerekeivel. Ebből viszont nem származik a belföldi idegenforgalom növelése. A szálláshely alszámlán lévő összeg nem kerül felhasználásra.

A számvitel nagy kézikönyve 2015

Részletezi az év közbeni és év végi számviteli teendőket; tippeket ad a jogszabályok kreatív alkalmazásához, egy-egy feladat alternatív megoldásához; számos ábrát, példát, összefoglaló táblázatot tartalmaz

A könyv áráért most megkapja az 57 számviteli eset megoldása c. kiadványt

Megrendelés >>

A Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkárának nyilatkozata szerint 910.000.000 forint lejárt (fel nem használt) összeg maradt a SZÉP kártyákon 2015. május 31-én. Az előző év tavaszán a fel nem használt összegek állománya mintegy 1.360.000.000 forint volt. Túlmenően a megmaradt összeg nagyságán, – mely arra utal, hogy változtatni kellene a szabályozáson, – bennem kétséget kelt a számok pontosságával kapcsolatban, hogy május 26-án az Infotér Egyesület honlapján még 1,8 milliárd megmaradó összegről beszélnek. Vajon ez utóbbi mikori adat? Négy nap alatt 900 millió forint eltűnt?

Lehet, hogy népszerűbbnek látják a SZÉP kártyát és növekszik az ezt alkalmazó munkáltatók száma, de ebben nagy szerepet játszik az a tény, hogy a nagyobb cégek külföldre kiszervezett HR-adminisztrációja nem is teszi lehetővé más – nyilatkozatokhoz és igazolásokhoz kötött – cafetéria elem alkalmazását. Lengyelországból, Romániából, Indiából nem tudják biztosítani a cafetéria-elemek feltételeit, elszámolását és ellenőrzését. Az Európa-szerte csökkenő gazdasági lehetőségek a kiszervezés előtérbe kerülését okozták.

Hiába írják a szakértők, hogy a cégek számára a cafetéria olcsó, mert adminisztratív létszámot nem fognak bővíteni miatta. Ez utóbbi jóval drágább a cégek számára.

Kedvezőbb lenne mindenki számára, ha a kisvállalkozásoknak lenne lehetőségük a dolgozóik számára béren kívüli juttatások adására, de anyagi fedezetük az árbevétel folyamatos csökkenése miatt nincs. Egyébként náluk is gondot okozhat az ezzel kapcsolatos többlet-adminisztráció. A könyvelőirodának fizessenek többet, vagy saját dolgozót biztosítsanak a cafetériával kapcsolatos ügyintézésre? Ismerek olyan néhány fős betéti társaságot, ahol ősszel minden dolgozó az iskolakezdési támogatás szabályainak betartásával, lepapírozásával, számláival foglalkozik három napig, mert mindenkit érint és ennek a fedezetét kiszorítják. Más juttatást nem tudnak biztosítani.

Kiskönyvtár az áfáról sorozat két új kötete + Vacsora-kódex

– Számlakiállítás és elektronikus számlázás a gyakorlatban

– Különös adózási módok az áfa rendszerében és a

– Vacsora-kódex

Rendelje meg most >>


Kapcsolódó cikkek

2024. május 27.

NAV-Figyelő 21. hét: Változott a jegybanki alapkamat, adó-amnesztia, üzemanyagárak

A NAV útmutatót adott ki az utólagos részesedésbejelentéssel kapcsolatban, amelyben a leggyakrabban felmerülő kérdésekre kívánt válaszolni az adóamnesztia kapcsán. Továbbá változott a jegybanki alapkamat és az adóhatóság meghatározta a júniusi üzemanyagárakat is – derül ki a NAV-Figyelő eheti számából.

2024. május 27.

Év végi záráshoz, év eleji nyitáshoz kapcsolódó teendők a társasági adóban

A számviteli beszámoló és az annak adatain alapuló társaságiadó-bevallás elkészítése az egyik legfontosabb olyan feladat, amely egy üzleti év zárásához kapcsolódik. A társaságiadó-kötelezettség szempontjából az üzleti év utolsó napjának több szempontból is relevanciája van: gondoljunk csak azokra az adóalap-korrekciókra, amelyek olyan számviteli tételekhez kapcsolódnak, amelyeket év végén számol el egy gazdálkodó. Emellett az év vége egyben lehetőségeket is nyújt az adózás tervezéséhez, egy esetleges adózási-módváltás megfontolásához. Nem utolsósorban az év vége sok szempontból olyan határidőt is jelent, amelyre indokolt kiemelt figyelmet fordítani. A zárás mellett természetesen a nyitás során, a következő év kezdeti időszakában is számos feladat jelentkezhet, különösen a mérlegkészítés, illetve a társaságiadó-bevallás benyújtása határidejéig bezárólag. Ezek a feladatok adózótól függően rendkívül változatosak, így kimerítő listát lehetetlen adni. Az Adó szaklap írása azokat a jellemzően előforduló, megfontolásra érdemes szabályokat, teendőket emeli ki, amelyek az adózók széles rétegét érinthetik.

2024. május 24.

Az Európai Tanács új szabályokról állapodott meg a forrásadó-eljárásokra vonatkozóan

A Tanács megállapodásra jutott a kettős adóztatás alóli mentességre irányuló gyorsabb és biztonságosabb eljárásokról, amelyek hozzá fognak járulni a határokon átnyúló befektetések fellendítéséhez és az adóvisszaélések elleni küzdelemhez. Az úgynevezett FASTER-kezdeményezés célja, hogy a forrásadó-eljárásokat biztonságosabbá és hatékonyabbá tegye az EU-ban a határokon átnyúlóan működő befektetők, a nemzeti adóhatóságok és a pénzügyi közvetítők, például a […]