A tagállamok többsége nem támogatja a Tobin-adót


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Európai Unió 27 tagállama közül jelenleg csak 3 támogatja egyértelműen az uniós szintű pénzügyi tranzakciós adó (Tobin-adó) bevezetését, és 3 határozottan ellenzi azt, míg a további 21 tagállam a támogatás, ellenzés és a határozatlanság különböző fokain áll – derül ki a KPMG felméréséből. Magyarország a támogatók közé sorolható.

Az Európai Bizottság által javasolt uniós szintű pénzügyi tranzakciós adó (Tobin-adó) rengeteg nyilvános és politikai vitát váltott ki, mióta 2011. szeptember 28-án nyilvánosságra hozták. Nicolas Sarkozy francia elnök nemrég mutatta be a francia Tobin-adóra vonatkozó javaslatokat, mely a tervek szerint 2012 júliusától lépne érvénybe. A témával a legtöbb uniós tagállam kormánya is foglalkozott, a britek a javaslat miatt a válság kezelésére hivatott alapvető EU-reformokat is megvétózták.

A Bizottság által hivatkozott lehetséges gazdasági előnyök ellenére a javaslatot sok kritika érte, különösen annak tekintetében, hogy a kezdeményezés valóban elérné-e gazdasági céljait és nem hatna-e negatívan az uniós tagállamok pénzügyi szektorára és GDP-jére.
„Amikor az 1980-as években Svédországban bevezették az adót, az ottani pénzpiacok bedőltek – ez a tapasztalat az, amelyre az ellenzők közül sokan hivatkoznak, attól tartva, hogy az uniós pénzpiacok is így járhatnak, ha uniós szinten bevezetnék a Tobin-adót. Ebben a bonyolult gazdasági időszakban a kormányok minden olyan kezdeményezést kritikusan bírálnak, amely elviheti országukból az üzletet, vagy csökkenti a GDP-t” – tette hozzá László Csaba, a KPMG adópartnere.

Általánosságban elmondható, hogy a magyar kormány támogatja az uniós szintű Tobin-adó bevezetését, ezt a nemzetgazdasági miniszter is megerősítette. A jelenlegi banki különadó jövője ugyanakkor nagy hatást gyakorolhat a kormány álláspontjára. A bevezetés ütemezése kritikus lehet. A banki különadó 2013-tól teljesen megszűnhet, vagy mértéke csökkenhet, ezért a Tobin-adó bevezetése Magyarországnak 2013-tól könnyebb lenne, például az új Tobin-adó nem hatna negatívan a költségvetésre, nem lenne szükség arra, hogy a bankok a különadó egy kis részét a Tobin-adóval ellensúlyozzák. A Bankszövetség semleges a Tobin-adóval kapcsolatban, az ő állásfoglalásuk a banki különadó jövőjétől függ. Ha ezáltal az általános adóteher csökken, ők is támogathatják az uniós szintű pénzügyi tranzakciós adót.

Forrás: KPMG


Kapcsolódó cikkek

2024. április 19.

A vélelmezett értékesítőkre vonatkozó szabályok alkalmazása – forgatókönyvek (8. rész)

A vélelmezett értékesítők minősége szinte kimeríthetetlen tárházát jelenti a témával foglalkozó cikkeknek. A következőkben olyan konkrét forgatókönyvekkel fogunk foglalkozni, amelyek a vélelmezett értékesítőkre vonatkozó rendelkezések alkalmazására vonatkoznak. Ezek a forgatókönyvek sematikusan mutatják be, hogy a vélelmezett értékesítővé váló elektronikus felületekre az áfa, és adott esetben a vám tekintetében milyen feladatok hárulnak.

2024. április 18.

A személyi jövedelemadójuk 1+1 százalékát felajánlók milliárdokról dönthetnek

Legtöbben személyi jövedelemadójuk 1+1 százalékát gyermekek gyógyítására és állatmenhelyekre szánják, a támogatott szervezeteknek óriási segítséget jelentenek az adóforintok, a felajánlók évről évre milliárdok sorsáról dönthetnek – hívta fel a figyelmet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) csütörtökön az közleményben.

2024. április 18.

A közhatalmi tevékenység és az áfa

Az általános forgalmi adó elveit és rendszerét vizsgálva, mindig meg kell állapítani, hogy az ügyletben résztvevő felek adóalanynak minősülnek-e, illetve tevékenységük gazdasági tevékenységnek minősül-e, ugyanis, csak ebben az esetben merülhet fel áfafizetési kötelezettség.