A transzferár esete az adóhatósággal


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az adóhatóság kiemelt ellenőrzési területe a kapcsolt vállalkozások egymás közötti ügyleteinek vizsgálata. Az utóbbi időben egyre többször esik szó a témáról. Az, hogy egy társaság milyen indok alapján kerül kiválasztásra, ellenőrzésre az adóhatóság által, többféle lehet. Kiemelt vizsgálati terület a kapcsolt vállalkozások között alkalmazott módszerek vizsgálata, a piaci árhoz történő viszonyítása, a transzferár-nyilvántartási kötelezettség teljesítése, a társaságiadóalap-korrekciós kötelezettség teljesítése.

Az adózók sokszor formális kötelezettségnek tekintik a transzferár-nyilvántartás elkészítését. Van, amikor az adózó helytelenül állapítja meg a szokásos piaci árat, ártartományt, így a helyes szokásos piaci ár, ártartomány meghatározásának kötelezettsége az adóhatóságra „száll át”, mellyel szemben az adózónak ellenbizonyítási lehetősége van. Az ellenbizonyítás azonban kizárólag a vitatott, adóhatóság által el nem fogadott kérdések tekintetében van, ellenkező esetben a transzferár-nyilvántartási kötelezettség előírása valóban formális, adminisztratív teendővé válna.

A Legfelsőbb Bíróság a Kfv.V.35.418/2009/4. számú ítéletében a formális kötelezettséget elvetette, valamint rámutatott arra, hogy a nyilvántartások hiánya vagy nem megfelelő tartalma a költségvetési, adózási érdekeket különösen sértő mulasztásnak minősül, és ez alátámasztja a kiszabható bírság felső határának az egyéb mulasztáshoz képest különösen magas összegben történő meghatározását is. A transzferár-nyilvántartást a társaságiadó-bevallás napjáig el kell készíteni, azonban az adózók ezzel gyakran adósok maradnak. Ha pl. ellenőrzés alá kerül egy kapcsolt v…


Tisztelt Látogatónk! Ez a tartalom vagy funkció csak előfizetőink számára érhető el!

Ha rendelkezik érvényes előfizetéssel, kérjük lépjen be felhasználói nevével és jelszavával.
A tartalom azonnali eléréséhez kérjük, válasszon előfizetést a Wolters Kluwer Hungary Kft. webáruházában.


Kapcsolódó cikkek

2024. június 20.

Mi történhet még idén a forinttal és a magyar kamattal?

Az adózók sokszor formális kötelezettségnek tekintik a transzferár-nyilvántartás elkészítését. Van, amikor az adózó helytelenül állapítja meg a szokásos piaci árat, ártartományt, így a helyes szokásos piaci ár, ártartomány meghatározásának kötelezettsége az adóhatóságra „száll át”, mellyel szemben az adózónak ellenbizonyítási lehetősége van. Az ellenbizonyítás azonban kizárólag a vitatott, adóhatóság által el nem fogadott kérdések tekintetében van, ellenkező esetben a transzferár-nyilvántartási kötelezettség előírása valóban formális, adminisztratív teendővé válna.

A Legfelsőbb Bíróság a Kfv.V.35.418/2009/4. számú ítéletében a formális kötelezettséget elvetette, valamint rámutatott arra, hogy a nyilvántartások hiánya vagy nem megfelelő tartalma a költségvetési, adózási érdekeket különösen sértő mulasztásnak minősül, és ez alátámasztja a kiszabható bírság felső határának az egyéb mulasztáshoz képest különösen magas összegben történő meghatározását is. A transzferár-nyilvántartást a társaságiadó-bevallás napjáig el kell készíteni, azonban az adózók ezzel gyakran adósok maradnak. Ha pl. ellenőrzés alá kerül egy kapcsolt v…

2024. június 20.

Illeték: cserét pótló vétel

Az adózók sokszor formális kötelezettségnek tekintik a transzferár-nyilvántartás elkészítését. Van, amikor az adózó helytelenül állapítja meg a szokásos piaci árat, ártartományt, így a helyes szokásos piaci ár, ártartomány meghatározásának kötelezettsége az adóhatóságra „száll át”, mellyel szemben az adózónak ellenbizonyítási lehetősége van. Az ellenbizonyítás azonban kizárólag a vitatott, adóhatóság által el nem fogadott kérdések tekintetében van, ellenkező esetben a transzferár-nyilvántartási kötelezettség előírása valóban formális, adminisztratív teendővé válna.

A Legfelsőbb Bíróság a Kfv.V.35.418/2009/4. számú ítéletében a formális kötelezettséget elvetette, valamint rámutatott arra, hogy a nyilvántartások hiánya vagy nem megfelelő tartalma a költségvetési, adózási érdekeket különösen sértő mulasztásnak minősül, és ez alátámasztja a kiszabható bírság felső határának az egyéb mulasztáshoz képest különösen magas összegben történő meghatározását is. A transzferár-nyilvántartást a társaságiadó-bevallás napjáig el kell készíteni, azonban az adózók ezzel gyakran adósok maradnak. Ha pl. ellenőrzés alá kerül egy kapcsolt v…

2024. június 19.

Varga Mihály: Magyarország élen jár a gazdaságfehérítésben az uniós országok között

Az adózók sokszor formális kötelezettségnek tekintik a transzferár-nyilvántartás elkészítését. Van, amikor az adózó helytelenül állapítja meg a szokásos piaci árat, ártartományt, így a helyes szokásos piaci ár, ártartomány meghatározásának kötelezettsége az adóhatóságra „száll át”, mellyel szemben az adózónak ellenbizonyítási lehetősége van. Az ellenbizonyítás azonban kizárólag a vitatott, adóhatóság által el nem fogadott kérdések tekintetében van, ellenkező esetben a transzferár-nyilvántartási kötelezettség előírása valóban formális, adminisztratív teendővé válna.

A Legfelsőbb Bíróság a Kfv.V.35.418/2009/4. számú ítéletében a formális kötelezettséget elvetette, valamint rámutatott arra, hogy a nyilvántartások hiánya vagy nem megfelelő tartalma a költségvetési, adózási érdekeket különösen sértő mulasztásnak minősül, és ez alátámasztja a kiszabható bírság felső határának az egyéb mulasztáshoz képest különösen magas összegben történő meghatározását is. A transzferár-nyilvántartást a társaságiadó-bevallás napjáig el kell készíteni, azonban az adózók ezzel gyakran adósok maradnak. Ha pl. ellenőrzés alá kerül egy kapcsolt v…