Transzferárazás 2024-ben – tendenciák és várakozások
Cikkünkben nagy vonalakban tekintjük át az elmúlt időszak legjelentősebb volumenű jogszabályváltozásának legfontosabb hatásait az adózók, az adótanácsadók és az adóellenőrzés szemszögéből.
Cikkünkben nagy vonalakban tekintjük át az elmúlt időszak legjelentősebb volumenű jogszabályváltozásának legfontosabb hatásait az adózók, az adótanácsadók és az adóellenőrzés szemszögéből.
2023. szeptember 12-én az Európai Bizottság két, adózási szempontból jelentős irányelvet tett közzé: a BEFIT-irányelvet és a Transzferár („TP”)-irányelvet. Ha a javaslatot elfogadják eredeti formájukban, az új szabályok 2026. január 1-jétől lépnek hatályba. Cikkünkben részletezzük, mire is számíthatunk.
2023. január 1-től az átalányadózó egyéni vállalkozóknak saját személyükre vonatkozóan negyedévente, első ízben tehát 2023. április 12-ig kell adó- és járulékbevallást benyújtaniuk a NAV-hoz. A bevallásban a szociális hozzájárulási adó és járulékkötelezettséget havi bontásban kell majd feltüntetni. A bevallás módjáról, a PM transzferárazási tájékoztatójáról, valamint a külföldön befizetett áfa visszaigényléséről olvashatnak az eheti NAV-Figyelőben.
Nagyon jelentős változásokat hoznak a transzferárazást érintő legfrissebb módosítások. Az új szabályok könnyebbé teszik az adóhatósági kockázatelemzést, az ellenőrzésre való kiválasztást, hatékonyabbá és sokkal drágábbá az ellenőrzéseket is – figyelmeztetnek a LeitnerLeitner szakértői, Jancsa-Pék Judit és Fotiadi Ágnes, olvasható a Adó Online-hoz eljuttatott közleményben.
A vállalatcsoportokon belüli központi támogató jellegű szolgáltatások (továbbiakban: menedzsmentszolgáltatások) örökzöld témát jelentenek a transzferárazás világában. Tapasztalatunk szerint ez szintén népszerű terület az adóhatósági vizsgálatok során.
A világjárvány által okozott gazdasági változások számos ágazatban csökkentették a jövedelmezőséget, melynek helyes, a szokásos piaci ár elve alapján történő megosztása kulcsfontosságú kérdéssé vált a csoporton belüli tranzakciókat bonyolító multinacionális vállalatok számára. Mindeközben a transzferárazás – és az azzal járó jövedelemoptimalizálás – a magyar adóhatóság figyelmét is felkeltette – olvasható az RSM Blogon.
A kapcsolt felek közötti ármeghatározás, azaz a transzferárazás már eleve magában rejti a káros nemzetközi jövedelemoptimalizálás veszélyét, de a kísértést ennek kihasználására a járvány tovább erősíti – derül ki a LeitnerLeitner közleményéből.
A kapcsolt vállalkozások között alkalmazott elszámoló árak vizsgálata továbbra is az adóellenőrzések egyik kiemelt területe és az adóhatóság folyamatosan fejleszti a transzferárakkal kapcsolatos ellenőrzési gyakorlatát. A háromrészes cikksorozat keretében a szerző azt járja körül, hogy jelenleg mire számíthatnak az adózók egy esetleges ellenőrzés során, amennyiben kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak a vizsgált időszakban.
A kapcsolt vállalkozások között alkalmazott elszámoló árak vizsgálata továbbra is az adóellenőrzések egyik kiemelt területe és az adóhatóság folyamatosan fejleszti a transzferárakkal kapcsolatos ellenőrzési gyakorlatát. A háromrészes cikksorozat keretében a szerző azt járja körül, hogy jelenleg mire számíthatnak az adózók egy esetleges ellenőrzés során, amennyiben kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak a vizsgált időszakban.
A kapcsolt vállalkozások között alkalmazott elszámoló árak vizsgálata továbbra is az adóellenőrzések egyik kiemelt területe és az adóhatóság folyamatosan fejleszti a transzferárakkal kapcsolatos ellenőrzési gyakorlatát. A háromrészes cikksorozat keretében a szerző azt járja körül, hogy jelenleg mire számíthatnak az adózók egy esetleges ellenőrzés során, amennyiben kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak a vizsgált időszakban.
Az üzleti év zárásához közeledve még inkább aktuálissá válnak a transzferárazási, azon belül is a benchmark elemzésekhez kapcsolódó teendők. Át kell gondolni egyrészt a 2021. évre vonatkozó – lehetséges – transzferár-kiigazítás mértékét, másrészt hozzá lehet fogni a 2021. évet vizsgáló transzferár-nyilvántartásaik készítéséhez is.
A transzferár nyilvántartás részeként az adóhatóság felé beadandó országonkénti jelentési (CBC riport) kötelezettségnek naptári éves pénzügyi év esetén 2021. december 31. napjáig kell eleget tenni – írja az RSM Blog.
Az OECD által közzétett, a COVID-19 vírushelyzet transzferárakra gyakorolt hatásaival foglalkozó útmutatója iránymutatást ad az adózóknak és az adóhatóságnak transzferár kérdésekben.
Az elmúlt fél év során magasabb fordulatszámra kapcsolt a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), így a korábbiaknál több adóellenőrzés zajlik Magyarországon – hangzott el az EY adószakmai online rendezvényén.
Idén legkésőbb május végéig kell eleget tenniük a transzferár dokumentáció készítési kötelezettségüknek azoknak a vállalatoknak, akik a naptári évvel megegyező üzleti évvel rendelkeznek.
Az adóhatóság már nem csak a transzferár dokumentáció meglétét, hanem annak tartalmát is egyre alaposabban vizsgálja. Ezért a vállalatoknak is érdemes hangsúlyt helyezniük arra, hogy felülvizsgálják transzferárazási gyakorlataikat, amelyben a transzferárhoz kapcsolódó kúria ítéletek és NAV iránymutatások is segítséget jelenthetnek.
Ugyan a 2020-as transzferár dokumentációk elkészítéséig még közel fél év van hátra, de egyáltalán nem korai ezzel foglalkozni, hiszen a koronavírus járvány hatására megváltozott a piaci környezet, és a jövedelmezőség, a transzferárak újragondolását teszi szükségessé. Mivel ez a helyzet számos buktatót is rejt magában, az üzleti döntésekhez is mélyebb elemzés szükséges, de fontos az ezeket alátámasztó dokumentumok gyűjtése is. „Továbbá óva intünk mindenkit attól, hogy járványt mesterséges jövedelem átcsoportosításra használja fel, mert erre várhatóan minden érintett adóhatóság nagyon fog figyelni” – figyelmeztetett Fotiadi Ágnes, a LeitnerLeitner Transzferár Üzletág vezetője a cég Adó Online-hoz eljuttatott közleményében.
A transzferár nyilvántartás részeként az adóhatóság felé beadandó országonkénti CbC jelentés benyújtási kötelezettségnek naptári éves pénzügyi év esetén 2020. december 31. napjáig kell eleget tenni – írja az RSM blogja.
Az adóhatóság egyik kiemelt ellenőrzési területe a kapcsolt vállalkozások egymás közötti ügyleteinek vizsgálata. Az utóbbi időben egyre többször találkozunk a témával. Az, hogy egy társaság milyen indok alapján kerül kiválasztásra, ellenőrzésre az adóhatóság által, többféle lehet. Kiemelt vizsgálati terület a kapcsolt vállalkozások között alkalmazott módszerek vizsgálata, a piaci árhoz történő viszonyítása, a transzferár-nyilvántartási kötelezettség teljesítése, a társaságiadóalap-korrekciós kötelezettség teljesítése. A következőkben a témában született Kúria által hozott friss ítéletet mutatunk be.
Az adóhatóság kiemelt ellenőrzési területe a kapcsolt vállalkozások egymás közötti ügyleteinek vizsgálata. Az utóbbi időben egyre többször esik szó a témáról. Az, hogy egy társaság milyen indok alapján kerül kiválasztásra, ellenőrzésre az adóhatóság által, többféle lehet. Kiemelt vizsgálati terület a kapcsolt vállalkozások között alkalmazott módszerek vizsgálata, a piaci árhoz történő viszonyítása, a transzferár-nyilvántartási kötelezettség teljesítése, a társaságiadóalap-korrekciós kötelezettség teljesítése.