Adókedvezménnyel vetetnék le a szlovák rendszámokat


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Első körben izomból akarta megakadályozni Rogán Antal, hogy az országban szlovák rendszámmal fussanak autók. Legalábbis erre lehetett következtetni azokból a nyilatkozatokból, amelyek úgy szigorítottak volna, hogy magyarországi lakóhellyel rendelkezők csak magyar rendszámmal közlekedhetnek. A célok nem változtak, a módszer azonban igen.

Kedden a parlamentnek benyújtott javaslat inkább jobb belátásra akarná bírni az autósokat. Ennek egyik elemeként a nagy teljesítményű autók regisztrációs adóját csökkentenék, másik elemként pedig a külföldi rendszámukat magyarra cserélők jelentős adókedvezményt kapnának.

Az adócsökkentés nem lesz általános, sőt szinte minden kategóriában tapasztalható lesz emelés − azzal együtt, hogy a mostani négyféle környezetvédelmi osztályba sorolás helyett ötféle lesz. A tervezet szerint megszűnne a mostani legnagyobb kategória − vagyis 2500 köbcentis hengerűrtartalom felett egyféle adót kell fizetni.

Most a legnagyobb teljesítményű autókra vonatkozó adó 3000 köbcenti felett van meghatározva, itt 3,2 millió forint és 9,6 millió forint közötti az adómérték. Csökkentés − egy-két kerekítést ide nem számítva − csak ebben a kategóriában lesz: az adómérték kétmillió és nyolcmillió forint között mozog majd. A többi kategóriánál azonban ezt a mérséklést kompenzálná a javaslat, egy 2000−2500 köbcentis autónál például a legrosszabb környezetvédelmi besorolású autó után a mostani 4,7 millió forint helyett hatmilliót kell majd fizetni. A legalacsonyabb teher − 1100 köbcenti alatt, legkorszerűbb motorral − 250 ezer forint, ez nem változik. Jelentős emelés lesz viszont a legrosszabb besorolású járműveknél, ennek mértéke 250 ezer és 1,3 millió forint között változik. Ennek az indoklás szerint az az oka, hogy az avultatási kulcs kedvezőbbé válik, ezt kompenzálja az emelés.

A már külföldi rendszámmal futó autók tulajdonosait azzal csábítaná a magyar rendszám felcsavarozására a javaslat, hogy ha áttérnek, az adó felét kell csak megfizetniük. Ez akkor lehetséges, ha az autó a törvény kihirdetését megelőzően lett forgalomba helyezve, s az új, magyar rendszám még az idén felkerül a régi helyére.

Forrás: Napi Gazdaság


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.