Áfacsalás: évente több mint 1000 milliárd tűnik el


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az EU GDP-jének másfél százalékának megfelelő, mintegy 193 milliárd euró, azaz mintegy 57,9 trillió forint adóbevételtől esnek el a tagállamok a be nem szedett forgalmi adó miatt; ez az összeg Magyarországon elérheti a GDP 3,7 százalékát – közölte az Európai Bizottság.


A bizottság az Eurostat adataira hivatkozva országonkénti bontásban is közölte, hogy 2011-ben, illetve a 2000 és 2011 közötti időszakban átlagosan melyik tagállam mekkora áfabevételtől esett el.

Magyarország az adatok szerint 2011-ben 8,5 milliárd euró (2550 milliárd forint) áfabevételhez jutott, miközben elméletileg 12,2 milliárd euró (3660 milliárd forint) áfabevételre lett volna jogosult. A kettő közötti különbség 1110 milliárd forintnak megfelelő 3,7 milliárd euró, a magyar GDP 3,7 százaléka. Az adatok tanúsága szerint Magyarország 2000 és 2011 között ilyen módon minden évben a GDP 3 százalékának megfelelő forgalmiadó-bevételtől esett el.

A visegrádi országok közül Lengyelország ezen a téren kimagaslóan teljesít, a GDP 1,1-1,5 százaléka esett ki a büdzsé bevételei közül. Szlovákiában 2011-ben a GDP 4 százaléka volt az elmaradt áfabevétel, 2000 és 2011 átlagában pedig a bruttó hazai termék 2,9 százaléka. Csehországban ugyanezek a számok 2,7-2,1 százalékon állnak.

Általánosságban megállapítható, hogy a nyugat-európai országok GDP-arányosan 2 százalék alatti áfabevétel-kiesést mutatnak. Svédországban a leghatékonyabb az áfabeszedés, Stockholm az elvileg beszedhető forgalmi adó 98 százalékát szedte be ténylegesen 2011-ben, az elmaradt bevétel mindössze a GDP 0,2 százaléka. A skála ellenpontja a válság sújtotta Görögország, amely 2011-ben lehetséges áfabevételeinek 39 százalékát nem szedte be, a GDP 4,7 százalékától fosztva meg ezáltal a görög büdzsét. A számokból az látszik tehát, hogy a görög államháztartás helyzetén egyedül az áfabeszedések hatékonyságának növelése is óriási mértékben javítana.

„Elfogadhatatlan, hogy ilyen mennyiségű forgalmi adó csússzon ki a réseken, főleg annak fényében, hogy milyen pozitív hatással lehetnének ezek a bevételek a közpénzek mérlegére” – jelentette ki Algirdas Semeta, az Európai Bizottság adóügyekért felelős litván tagja.

Az áfabevételek nem csak csalás miatt maradhatnak el – mutat rá a brüsszeli testület, amely szerint fizetésképtelenség, csőd, statisztikai hiba, késedelmes fizetés vagy az adószabályok törvényes kijátszása, kiskapuk is vezethetnek az adóbevételek csökkenéséhez. Az adatokkal az Európai Bizottság az adóelkerülés és adócsalás elleni mielőbbi és minél határozottabb fellépésre igyekszik rábírni az unió tagállamait.

Ugyanakkor Brüsszel a tagállamok forgalmiadó-rendszereinek egyszerűsítése mellett is síkra száll, mert úgy véli: minél egyszerűbb az áfaszabályozás, annál egyszerűbb az adófizetőknek teljesíteniük fizetési kötelezettségeiket.

A bizottság szerint az adóalanyok körét bővíteni kell, és minél több kivételt, engedményt és kedvezményes áfakulcsot kellene felszámolni. Ebben az esetben az általános áfakulcs is csökkenthető lenne bevételkiesés nélkül – véli az EU vezető testülete.

(Forrás: MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.