Alkotmányossá tehető az elvárt adó?

Szerző: Adó Online
Dátum: 2007. március 2.
Rovat:

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Ha alkotmányossá tehető az elvárt adó konkrét szabályozási módja, „megmenthető” ez az adónem – a lapunk által megkérdezett szakértők mellett ebben egyetértenek a koalíció politikusai is. Az Alkotmánybíróság ugyanis nem abban foglalt állást, hogy a vállalkozási tevékenységből származó bevétel adóztatása alkotmányos-e, vagy sem, hanem a konkrét szabályozási mód alkotmányellenességét állapította meg.

Jövő kedden, a gazdasági kabinet ülésén derülhet ki, hogy a pénzügyi és az igazságügyi tárca milyen megoldást javasol. Egyelőre megoszlanak a vélemények a koalícióban a teendőkről: az egyik oldal szerint az elvárt adóval megcélzott kört az igazságosság jegyében meg kell adóztatni, a másik oldal viszont elutasítja az újabb sarcot. Szerintük az APEH szigorúbb ellenőrzése, az alultervezett adóbevételek, illetve a költségvetési tartalékok (összesen 225 milliárd forint) pótolnák az idei kiesést.

A jogalkotóra bízta a döntést az AB: beszedi-e az elmúlt két hónapra az elvárt adót, vagy sem. Ez nem lenne kérdés, ha a testület visszamenőlegesen hozta volna meg a rendelkezést. Ám a főszabály szerint az AB a kihirdetés napjával semmisíti a kifogásolt passzusokat; az ügyek kilencven százalékában így jár el, ahogy az elvárt adó esetében is. Ha a kormány a beszedés mellett dönt, törvényben kell szabályoznia ennek részleteit.
A Gyurcsány-csomag megtámadott rendelkezései közül az AB eddig 11 ügyben hozott határozatot: hatot talált alkotmányosnak, egyet (a házipénztáradót) teljesen megsemmisített, négyszer egy-egy szabályt semmisített meg. Lapunknak az igazságügyi tárca azt mondta: azon passzusok véreztek el, amelyekkel a kormány az adómegkerülést kívánta visszaszorítani, akár azon az áron is, hogy vállalja, a megoldás „nem bombabiztos” alkotmányossági szempontból.

Forrás: Világgazdaság


Kapcsolódó cikkek:


Dióhéjban a december 3-án elfogadott adócsomagról
2019. december 6.

Dióhéjban a december 3-án elfogadott adócsomagról

Bővül az online számla kötelezettség, a családi vállalatok generációváltását segítik szja-változások is, a NAV az adókijátszás visszaszorítását erősítő úgynevezett „holland levelének” szabályozása is változik – írja az RSM blogja.

Az adóreform és az azóta eltelt időszak – személyi jövedelemadó 2.
2019. december 6.

A személyi jövedelemadózás 1988. évi bevezetésekor rendkívül szűkre szabták az adóalapból vagy adóból érvényesíthető kedvezmények körét. Az elmúlt három évtized alatt új kedvezmények jelentek meg, egyes kedvezmények erodálódtak, majd eltűntek. A jelentős társadalmi-gazdasági változásokat, illetve az aktuális politikai mainstream elvárásait mindig követte a kedvezményrendszer változása is.

Többletadókat töröltek el Romániában
2019. december 4.

A román parlament szerdán módosította az adótörvénykönyvet és eltörölte január 1-jei hatállyal az üzemanyagra kivetett többletadót, valamint a részmunkaidős dolgozókra kivetett többlet társadalombiztosítási járulékot.

Egyszerűbb és egységesebb lesz az áfakezelés az EU-ban
2019. december 4.

Egyszerűbb és egységesebb lesz az áfakezelés az EU-ban

2020. január 1-től az EU-tagországok körében négy területen egységessé válik a szabályozás az egyszerűbb és egységes áfakezelés érdekében. A változások részben a nyári adócsomag keretében kerültek be a magyar áfatörvénybe, míg egyes szabályok az EU közvetlenül alkalmazható rendeleteiben keresendők. Ezek az egyszerűsítések azt célozzák, hogy egységes és egyszerűbb áfaszabályok biztosítsák az áruk értékesítését az EU határain belül.