APEH-méltányosság: magánszemélyeknek az adót is elengedhetik


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Figyelniük kell a 2007. január 1-je előtt illetéktartozásukra részletfizetési kedvezményt nyert adózóknak, ugyanis június 30-át követően a korábbi évek rutinja szerinti törlesztés már nem lesz megfelelő. Az adótartozás fizetési könnyítésével kapcsolatos szabályok továbbra is változatlanul maradnak. Kivételes esetben, ha a körülmények indokolják, az adótartozást el is engedheti az APEH.

Így könnyíthet az adódon az APEH

Az adóhatóság kérelemre, fizetési nehézség esetén adhat fizetési könnyítést – fizetési halasztást vagy részletfizetést – az adózóknak. Az adózás rendjéről szóló törvény szerint az APEH-nek ilyen esetekben azt kell vizsgálnia, hogy az adózó fizetési nehézsége átmeneti jellegű-e, vagyis valószínűsíthető az adó későbbi megfizetése. Továbbá azt, hogy a fizetési nehézség a kérelmezőnek nem róható-e fel, illetve a fizetési nehézség elkerülése érdekében a tőle elvárható módon járt-e el.

Magánszemély halasztási vagy részletfizetési kérelme esetén, a fizetési nehézség felróhatóságát abban az esetben nem kell vizsgálnia az APEH-nek, ha a kérelmező igazolja vagy valószínűsíti, hogy az adó egyösszegű megfizetése családi, jövedelmi, vagyoni és szociális körülményeire is tekintettel aránytalanul súlyos megterhelést jelent. A részletfizetés vagy halasztás időtartamával kapcsolatban a törvény nem határoz meg maximális futamidőt. Az adózó kérelmében megjelölhet egy általa kívánatosnak tartott futamidőt, azonban ettől az APEH határozatában lefele eltérhet. Amennyiben az adózó nem jelöl meg futamidőt, abban az esetben a hivatal a rendelkezésre álló adatok alapján határozza meg a részletfizetés vagy halasztás futamidejét.

Méltányossági kérelemre magánszemélyeknél akár adótartozást is mérsékelhet vagy elengedhet az adóhatóság, ha az adó megfizetése az adózó és a vele együtt élő közeli hozzátartozók megélhetését súlyosan veszélyezteti. Vállalakozások esetén kivételes méltányosságból az APEH csak pótlék- és bírságtartozást mérsékelhet, ha ezek megfizetése az adózó gazdálkodási tevékenységének ellehetetlenülésével járna.

Kiknek és mire kell figyelniük?

A volt illetékhivatalok feladatainak az ellátását 2007. január l-jétől az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) regionális igazgatóságai vették át és végzik. A megszűnt illetékhivatalok által 2007. január l-jét megelőzően részletfizetési kedvezményben, és/vagy fizetési halasztásban részesülő adózók a befizetéseket a fővárosi, megyei önkormányzatok illetékbeszedési számláira teljesíthették. Azon adózók esetében, akiknek a fizetési kötelezettségük áthúzódott 2007. január l-je utáni időszakra, az APEH biztosította, hogy a régi csekkeken befizetett összegek beérkezzenek az állami adóhatóságnak a Magyar Államkincstárnál vezetett utódszámláira – írja az APEH tájékoztatója.

Tekintettel arra, hogy 2010. június 30-át követően már csak néhány adózó érintett a megszűnt illetékhivatalok által biztosított részletfizetéssel/fizetési halasztással, a pénzintézet az ezen időpontot követően régi csekkeken történő befizetéseket nem fogadja be, az ilyen módon befizetett összegeket visszautalja a befizetők részére. A változás összesen 97 adózót érint, akiknek túlnyomó többsége vagyonszerzési illetékkel kapcsolatosan kapott fizetési könnyítést.

Mivel az adózás rendjéről szóló törvény értelmében az illetéket az állami adóhatóság számlájára kell megfizetni, az adózók nem hivatkozhatnak arra, hogy a részletfizetési kötelezettségüknek 2010. június 30-át követően a megszűnt illetékhivatalok által kiadott régi csekkeken történő befizetéssel tettek eleget. Az állami adóhatóság az érintett adózókat a változásokról értesítette, valamint a 2010. június 30-át követően is fennálló részletfizetési kötelezettségnek a 2007. január 1-jét megelőzően megküldött részletfizetési határozatban foglalt határidőben történő teljesítése érdekében részükre az új megszemélyesített készpénz átutalási megbízásokat is megküldte.

Forrás: Pénzcentrum


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.