Az APEH arra törkeszik, hogy mindenkit megtaláljon


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Igen nehezen kezdődött az év az APEH-nél. Ennek a fő oka az adóhatóság elnöke szerint az volt, hogy csak január 2-án jutottak be az illetékhivatalokba, amelyeket nem lehetett kapásból beilleszteni a rendszerbe – nyilatkozta Szikora János a Népszabadságnak.

A napilapban a nyögvenyelős évkezdésről ezt mondta: ˝Informatikai rendszereik megyénként eltérőek, ráadásul meglehetősen elavultak. A mai világban már alig alkalmazott programozási nyelveket használnak, így eleve nehéz konvertálni az adatokat. Az APEH az adóazonosító, illetve adószám alapján vezeti a nyilvántartást, ami az illetékhivatalokban nem volt kötelező. A folyamatban lévő mintegy egymillió illetékügyben újra azonosítani kellett az alanyokat az adószámok szerint. Egyelőre ezért párhuzamosan végezzük a munkát az illetékhivatalok és az APEH rendszereiben. Az új informatikai rendszer ősszel indulhat el.˝

A napilap azt is felvetette, hogy eddig még nem sokat lehetett hallani az új, központosított ellenőrzéseket végző szakterületről, így ennek indulása sem lehetett könnyű kezdet. Ezzel kapcsolatban Szikora kifejtette: ˝Ez félig igaz. Elég nehéz volt itt feltölteni a helyeket, mivel nem vihettük el az összes kiemelkedő revizort a közép-magyarországi igazgatóságtól. Egy idő után kívülről is kerestünk munkatársakat: pályakezdőket vettünk fel, de jöttek a céges világból, más állami szervezettől is, például a Nemzeti Nyomozóirodától. Ráadásul sokan elmentek nyugdíjba, és őket is pótolni kellett. Ez a fővárosban okozott gondot. Úgy látszik, itt nem elég vonzóak az APEH-jövedelmek, illetve azokhoz képest túl hálátlannak tűnik a feladat. Pedig a közigazgatásban szokásos kereseteknél a jutalomkeret miatt évente átlagosan 3,5-4 havi fizetéssel többet tudunk adni.˝

Arra a kérdésre, hogy eddig hány központosított ellenőrzés kezdődött, az elnök közölte, hogy itt ügycsoportokról van szó, ezekhez több vizsgálat is tartozik, mert egy-egy ügyben több cég több vonatkozásban is érintett lehet. Most 13 ügycsoport van előkészítés alatt, húsznál pedig elkezdődtek az ellenőrzések. Mindez 251 vizsgálatot jelent, van olyan ügycsoport, ahol húsz vizsgálatot kell elvégezni. Eddig ilyen nem volt. ˝Óriási dolog, hogy egyszerre tudunk az egy ügyhöz tartozó vizsgálatokkal foglalkozni˝ – mondta Szikora János.

A Népszabadság arra is kíváncsi volt, hogy változott-e annak a valószínűsége, hogy egy kis- vagy mikrovállalkozást, egy egyéni vállalkozót megtalál az APEH. ˝Törekszünk rá. Korábban az egyéni vállalkozókkal és a magánszemélyekkel egy osztályon belül foglalkoztak a megyei igazgatóságok, így a magánszemélyek személyi jövedelemadójának ellenőrzése a munkaidő java részét lekötötte. A két adózói kört külön kell választani, most már az egyéni vállalkozókat is nagyobb számban ellenőrizzük. A kisvállalkozásokra az ellenőrzési kapacitás ötöde jutott az első négy hónapban, és innen származik az összes megállapított adókülönbözet 11 százaléka. Azt pedig egy egész év tapasztalata alapján lehet majd megmondani, hogy érdemes-e nagyobb kapacitást fordítani erre a körre.˝ – mondta az APEH elnöke.

Forrás: Világgazdaság



Kapcsolódó cikkek

2022. június 30.

Nem titkolózhatnak sokáig a multik az adóparadicsomokról

Az EU végül kihirdette azon irányelvet, amely alapján a 750 millió eurónál nagyobb éves árbevétellel rendelkező multinacionális cégcsoportok számára adatszolgáltatást írnak elő – derül ki a Niveus közleményéből.

2022. június 30.

Ellenőrzési határidők és a mulasztási bírság kapcsolata

A mulasztási bírságok sokfélék, de vannak közös szabályaik. Ilyen a bírság kiszabásakor alkalmazandó mérlegelés, vagy különféle adózók esetében irányadó kedvezőbb, vagy hátrányosabb rendelkezések alkalmazása megbízható, vagy kockázatos adózók esetében. Érdekes jogesetet mutatunk be.