Az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról szóló törvény szabályrendszere


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Jelen cikkben az egyszerűsített közteherviseléssel kapcsolatos, a gyakorlatban felmerülő azon kérdésekre próbálunk választ adni, amelyek a vonatkozó jogszabály értelmezésekor a legtöbb problémát okozzák. Az Adó szaklap írása.

1. Bevezető gondolatok

Az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról szóló 2005. évi CXX. törvény (a továbbiakban: Ekho tv.) lényege, hogy a jellemzően művészeti, szellemi szabadfoglalkozás körébe tartozó tevékenységet folytató magánszemélyek, sporttevékenységet folytatók vagy abban közreműködők az általános adó- és járulékszabályok alkalmazása helyett – választásuktól függően – kedvező közteherviselési módszer szerint teljesíthetik adó- és járulékkötelezettségüket.

A szabályok ismertetése annak apropóján is időszerű, miszerint a jogalkotó csökkenti a kifizetői terheket az egyes egyszerűsített közteherviselést lehetővé tévő rendelkezések alkalmazásáról szóló 297/2022. (VIII. 9.) Korm. rendelet (a továbbiakban: 297/2022. Korm. rendelet) 1. §-a alapján és lehetőséget biztosít a korábban katás magánszemélyeknek arra, hogy az Ekho tv. szabályozásától eltérően 2022-ben az ekho szerinti adózást válasszák.

2. A törvény hatálya

Amennyiben a magánszemély – ideértve az EGT-államban biztosított személyt is – az Ekho tv.-ben felsorolt tevékenységét munkaviszonyban vagy vállalkozási, megbízási szerződés alapján folytatja, e tevékenysége ellenértékét képező bevételére a kifizető (munkáltató) felé a feltételek megléte esetén nyilatkozhat arról, hogy az Ekho tv. rendelkezései szerint teljesíti adókötelezettségét.

3. Az ekho választásának feltételei

3.1. Meghatározott foglalkozások

Az Ekho tv. meghatározza, hogy melyek azok a foglalkozások, amelyekből származó bevételre a speciális adózási szabályok vonatkozhatnak:

FEOR-szám* Foglalkozás
2123 Telekommunikációs mérnök foglalkozásból
– Akusztikus mérnök
– Audiotechnikai mérnök
– Hangmérnök
– Televíziós műszaki adásrendező
2136 Grafikus és multimédia-tervező
2627 Nyelvész, fordító, tolmács foglalkozásból
– Filmszövegfordító
– Lírai művek fordítója
– Műfordító
– Prózai és drámai művek fordítója
2714 Kulturális szervező foglalkozásból
– Producer (kulturális)
– Produkciós menedzser (szórakoztatóipar)
2715 Könyv- és lapkiadó szerkesztője
2716 Újságíró, rádióműsor-, televízióműsor-szerkesztő
2719 Egyéb kulturális és sportfoglalkozású (felsőfokú képzettséghez kapcsolódó) foglalkozásból
– Művészeti tanácsadó
– Zenei konzulens, tanácsadó
2721 Író (újságíró nélkül)
2722 Képzőművész
2723 Iparművész, gyártmány- és ruhatervező
2724 Zeneszerző, zenész, énekes
2725 Rendező, operatőr
2726 Színész, bábművész
2727 Táncművész, koreográfus
2728 Cirkuszi és hasonló előadóművész
2729 Egyéb alkotó- és előadóművészi foglalkozású (felsőfokú végzettséghez kapcsolódó)
3122 Villamosipari technikus (elektronikai technikus) foglalkozásból
– Koncertfénytechnikus
– Koncert-színpadtechnikus
3145 Műsorszóró és audiovizuális technikus foglalkozásból
– Filmstúdió-technikus
– Hangmester
– Hangrestaurációs technikus
– Hangstúdió-technikus
– Hangtechnikus
– Képtechnikus
– Rögzítéstechnikai technikus
– Stúdiótechnikus
– Videótechnikus
– Zenei technikus
3711 Segédszínész, statiszta
3712 Segédrendező
3714 Díszletező, díszítő
3715 Kiegészítő filmgyártási és színházi foglalkozású
3719 Egyéb művészeti és kulturális foglalkozású
5211 Fodrász foglalkozásból
– Színházi fodrász
– Színházi parókakészítő
5212 Kozmetikus foglalkozásból
– Maszkmester
– Sminkes
– Sminkmester
– Színházi kikészítő
7212 Szabó, varró foglalkozásból
– Jelmez- és alkalmiruha-készítő
– Színházi varró
7213 Kalapos, kesztyűs foglalkozásból
– Színházi fejdíszkészítő
7217 Cipész, cipőkészítő, -javító foglalkozásból
– Színházi cipész

* FEOR-számmal azonosított foglalkozás: a Foglalkozások Egységes Osztályozási Rendszeréről (a továbbiakban: FEOR-08) szóló 7/2010. (IV. 23.) KSH közlemény (a továbbiakban: 7/2010. KSH közlemény) alapján meghatározott foglalkozás, azzal, hogy az Ekho tv. alkalmazásában a FEOR-08 2011. december 31-én hatályos besorolási rendjét és osztályozási szempontjait kell irányadónak tekinteni.

Az Ekho tv. 3. § (3a) bekezdése szerint elnevezésétől függetlenül is az ekho választására jogosít az a tevékenység, amely a FEOR-08 osztályozási szempontjai szerint tartalma alapján megfelel a (3) bekezdés szerinti foglalkozásoknak, munkaköröknek. A jogszabály ezzel a rendelkezéssel annak a lehetőségét teremti meg, hogy azon tevékenység is ekhóra jogosító tevékenységnek minősüljön, amelynek ugyan az elnevezése nem, viszont annak tartalma megfelel az Ekho tv. 3. § (3) bekezdésében meghatározott foglalkozásoknak, munkaköröknek.

A magánszemély – munkakörének elnevezésétől függetlenül – akkor választhatja az ekhót, ha tevékenysége alapján a mű elkészítésének folyamatában alkotó jelleggel vesz részt.

A táblázatban szereplőkön túl az ekho alkalmazására jogosult a 2717-es FEOR-szám alá tartozó szakképzett edző, sportszervező, -irányító, ha rendelkezik a sport területén képesítéshez kötött tevékenységek gyakorlásához szükséges képesítések jegyzékéről szóló jogszabályban1 meghatározott képesítéssel, szakképzettséggel.

Mindezeken túl ekhóra jogosító foglalkozásúnak kell tekinteni

– a hivatásos sportolót;

– a sportmunkatársat, valamint a sportszakembert, feltéve, hogy sportszervezettel vagy a sportszövetséggel fennálló jogviszonya keretében sporttevékenységgel kapcsolatban közvetlenül vagy közvetetten feladatot lát el és a sportszövetség szabályzata szerint sportszakembernek minősül; vagy

– ha a magánszemély egy adott sportszövetség vagy a sportszervezet főállású munkavállalója.

A sport területén képesítéshez kötött tevékenységek gyakorlásához szükséges képesítések jegyzékéről szóló jogszabályban meghatározott tevékenységek esetén feltétel, hogy a sportmunkatárs, sportszakember rendelkezzen a jegyzékben meghatározott képesítéssel, szakképzettséggel.

A sportról szóló 2004. évi I. törvény (a továbbiakban: Sport tv.) 11/A. § (1) bekezdése alapján a sportszakember – a Sport tv. 77. § p) pontjára figyelemmel – az a természetes személy, aki a sportoló felkészítésével és versenyeztetésével vagy egyébként a sportoló sporttevékenysége gyakorlásának biztosításával kapcsolatban – közvetlenül vagy közvetett módon – munkaviszony vagy munkavégzésre irányuló jogviszony alapján sportszakmai tevékenységet végez.

A Sport tv. 77. § p) pontja értelmében sportszakember: az a természetes személy, aki a 7/2010. KSH közlemény szerinti sportfoglalkozást folytat vagy a sportszervezettel, sportszövetséggel munkaviszonyban vagy polgári jogi jogviszonyban sporttevékenységgel kapcsolatban közvetlenül vagy közvetetten feladatot lát el; sportszakembernek minősül továbbá a sportszervezet és a sportszövetség ügyintéző és képviseleti szervének vezetője. Sportszakember különösen a versenyző felkészítését végző vagy azzal kapcsolatba hozható edző, csapatvezető, mérkőzésvezető, a versenybíró, a sportegészségügyi szakember (pl. sportorvos, sportpszichológus, gyúró, masszőr) és a játékosügynök. A sportszövetség szabályzatában határozza meg, hogy az adott sportágban kik minősülnek további sportszakembernek.

A Sport tv. 15. § (1) bekezdése szerint sportszervezetnek a sportegyesületek, a sportvállalkozások, a sportiskolák, valamint az utánpótlás-nevelés fejlesztését végző alapítványok minősülnek.

Az Ekho tv. és a Sport tv. együttes értelmezéséből megállapítható, hogy a képesítési rendeletben meghatározott képesítések fennállását csak azon sportmunkatársak, sportszakemberek esetében kell vizsgálni, amely személyi kör a rendelet hatálya alá tartozik. Nincs kizárva azonban az Ekho tv. szerinti adózás választásának lehetőségéből az ezen a körön kívül eső, de a sportszervezet, sportszövetség alkalmazásában álló, a sportot legalább közvetett módon segítő, a szövetségi szabályzatban felsorolt személyi kör sem.

Ekho szerinti adózási módot választhat az a magánszemély is, aki egy adott sportszövetség vagy a sportszervezet főállású munkavállalója. Azon munkakörök szerinti tevékenységeknél, amelyek nem tartoznak a képesítési rendelet hatálya alá, a képesítési feltétel nem bír relevanciával. Így például, ha a főtitkár, irodavezető, recepciós, IT-szakértő munkakörökben foglalkoztatottak a sportszövetségek, sportszervezetek főállású munkavállalóiként látják el tevékenységüket, alkalmazhatják az ekho szerinti adózást, feltéve, ha megfelelnek a következő pontban részletezett feltételeknek.

3.2. Egyéb feltételek

További feltételként az ekho szerinti adózási módot a 3.1. pontban említett magánszemélyek abban az esetben választhatják, ha az adóévben bármely tevékenységgel összefüggésben

– munkaviszonyból származó,

– egyéni vállalkozóként vállalkozói kivét címén,

– társas vállalkozás tagjaként személyes közreműködés ellenértéke címén,

– vállalkozási, megbízási szerződés alapján a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban: Szja tv.) szerint egyéni vállalkozónak nem minősülő magánszemélyként olyan jövedelmet szereznek, amely után a közteherviselési kötelezettségek (EGT-államban biztosított személy esetében az szja-fizetési kötelezettség) teljesítése az általános szabályok szerint történik.Nincs ez a 3.2. pont szerinti feltétel (a közterhek általános szabályok szerinti megfizetése) ugyanakkor a nyugdíjasok esetében, mivel ők járulékfizetésre már nem kötelezettek.

Ha a magánszemély munkaviszonyban folytat ekho választására jogosító tevékenységet, az ellenértéket kifizető munkáltató a tevékenység adott havi ellenértékeként kifizetett összegnek a hónap első napján érvényes havi minimálbért meghaladó részére veszi figyelembe a magánszemély ekho választására vonatkozó nyilatkozatát.

Nem kell e rendelkezést alkalmazni, ha

– a magánszemély nyugdíjas;

– a magánszemélynek a munkáltatóval fennálló más jogviszonyában legalább a hónap első napján érvényes havi minimálbér alapulvételével a közteherviselési kötelezettség teljesítése az általános szabályok szerint megtörténik;

a magánszemély igazolja, hogy az Ekho tv. 3. § (1) bekezdés a) pontjában említett címen az adott hónapban legalább a havi minimálbérnek megfelelő olyan jövedelmet szerzett, amely után a közteherviselési kötelezettség teljesítése az általános szabályok szerint történik.

4. A közterhek általános szabályok szerinti teljesítése

Az Ekho tv. nem határozza meg, hogy mit kell a közteherviselési kötelezettségek általános szabályok szerint való teljesítése alatt érteni. Ennek a rendelkezésnek valóban azt kell jelentenie, hogy az adott jövedelem adójának és járulékainak megfizetése az szja-törvény, a társadalombiztosítás ellátásaira jogosultakról, valamint ezen ellátások fedezetéről szóló 2019. évi CXXII. törvény (a továbbiakban: Tbj.), illetve a szociális hozzájárulási adóról szóló 2018. évi LII. törvény (a továbbiakban: Szocho tv.) vonatkozó rendelkezéseinek általános szabályai szerint történik.

5. Az ekho és a kata egyidejű alkalmazásának kizárása

Az Ekho tv. 3. § (2a) bekezdése alapján nem alkalmazható a közterhek e törvény szerinti megfizetése az egyéni vállalkozó tevékenységi körében szereplő, egyébként az ekho választására jogosító foglalkozás szerinti tevékenységre, ha az egyéni vállalkozó az adóévben a kisadózó vállalkozások (vállalkozók2) tételes adója szerinti adózást választotta. A 297/2022. Korm. rendelet 1. § (1) bekezdése alapján ezt a kizáró feltételt a jelenlegi adóévben nem kell alkalmazni, azaz 2022-ben akkor is választható az ekho szerinti adózási mód, ha a magánszemély korábban katás volt. Ezzel a jogalkotó szélesíti az áttérési lehetőségek palettáját azon korábbi katások számára, akik nem tartozhatnak a KATA tv. hatálya alá. Természetesen az új katások az ekho szerinti adózást párhuzamosan nem választhatják, hiszen az ekho csak kifizetőtől származó jövedelem vonatkozásában alkalmazható adózási mód.

6. A gyed és az ekho

Gyakori kérdés az, hogy a gyermekgondozási díj tekinthető-e az Ekho tv. 3. § (1) bekezdés a) pont aa) alpontja vonatkozásában olyan jövedelemnek, amely után a közteherviselési kötelezettségek teljesítése az általános szabályok szerint valósul meg. Azaz, ha a magánszemély munkaviszonyára tekintettel a minimálbér összegét meghaladó összegben gyermekgondozási díjban részesül és a munkaviszonya mellett fennálló megbízási jogviszonyból származó jövedelme után kívánja a közteherfizetési kötelezettségét az ekho-törvény szabályai szerint teljesíteni, megteheti-e azt?

A gyermekgondozási díj mint adóköteles társadalombiztosítási ellátás az Szja tv. 3. § 21. pont b) alpontja alapján bérnek minősül ugyan, azonban a Tbj. 23. § (1) bekezdés a) pontja alapján a társadalombiztosítási járuléknak nem képezi alapját: a Tbj. 37. § (1) bekezdése alapján a magánszemélynek kell a gyermekgondozási díj összege után nyugdíjjárulékot fizetnie.

Mivel a gyermekgondozási díj után nem az általános szabályok szerint történik a közteherviselési kötelezettség teljesítése, így, ha a magánszemély kizárólag gyedben részesül, az e mellett fennálló megbízási jogviszonyából származó jövedelmére nem választhatja az ekho-törvény szerinti adózási módot.

Az ekho főszabályként pénzben, mégpedig forintban kifizetett (folyósított) bevételre alkalmazható, azaz például devizában (valutában), értékpapírban vagy természetben megszerzett vagyoni értékre nem. Egy kivétel van: a nemzetközi sportszövetség munkavállalója a külföldi pénznemben megszerzett bevételére is alkalmazhatja az ekho szerinti adózást, ha tevékenységét nem kizárólag belföldön látja el.

7. Az ekho választására irányuló nyilatkozat szabályai

A munkavállaló, valamint a tartós megbízási jogviszonyban álló az ekho választására, mértékére irányuló nyilatkozatát az adóév során bármikor megteheti, azzal, hogy a kifizető a nyilatkozatot a még nem számfejtett összegre veszi figyelembe. Az írásban megtett nyilatkozat kifizetőnek tehető, így, ha a megrendelő magánszemély vagy külföldi személy, az ekho nem alkalmazható. A kifizető mindaddig a nyilatkozat szerint jár el, amíg azt a magánszemély vissza nem vonja. A nyilatkozat formájáról a törvény külön nem rendelkezik, annak értelemszerűen tartalmaznia kell, hogy a magánszemély mely bevétele után kíván az ekho szabályai szerint adózni. Amennyiben a havi munkaviszonyból származó bevételének csak egy részére választja az ekho-t, akkor a nyilatkozatnak ezt is tartalmaznia kell.

A magánszemélynek a számfejtést megelőzően az adóévben esedékes további kifizetésekre vissza kell vonnia az ekho választására tett nyilatkozatát, ha az esedékes bevételére vagy annak egy részére a bevétel nagysága alapján a továbbiakban az ekho már nem alkalmazható az adóévben.

Nem tehet az adóévben az ekho választására vonatkozó nyilatkozatot a magánszemély azt követően, hogy a foglalkozásának megfelelő bevételi határt már elérte. A kifizető a magánszemély nyilatkozata ellenére, vagy annak visszavonása hiányában sem alkalmazhatja a továbbiakban az ekho-t, ha a magánszemély tőle származó olyan bevétele, amely után ekho-t fizetett, az adóévben a bevételi értékhatárt meghaladja.

A vállalkozási szerződés vagy eseti megbízási szerződés alapján végzett tevékenység esetén a magánszemélynek az őt megillető bevétel kifizetése előtt kell nyilatkoznia.

A törvény nem zárja ki, hogy a munkavállalót a munkáltatója a munkakörébe nem tartozó más tevékenységgel is megbízza. Amennyiben az említett megbízás az ekho-törvényben meghatározott FEOR-szám szerinti foglalkozás, akkor az ekho erre is választható.

8. Adóalap-kedvezmények érvényesíthetősége az általános szabályok szerinti jövedelem esetén

Függetlenül attól, hogy a munkavállaló elegendő jövedelem hiányában például családi járulékkedvezményt is érvényesít, tehát egyéni járulékot nem fizet, nincs akadálya az ekho választásának. Így választható az ekho szerinti adózási mód akkor is, ha a magánszemély az általános szabályok szerint adózó jövedelme után adóalapot csökkentő kedvezményt érvényesít.

Az ekho alapja, mértéke és megállapítása

Az ekho alapja az Ekho tv. 3. § (2) bekezdésének rendelkezésében meghatározott bevétel; ha a magánszemély általános forgalmi adó fizetésére kötelezett, akkor az áfa nélküli bevételt kell érteni alatta.

A magánszemély az ekho-alap összegéből 15 százalék ekhót fizet. Ettől eltérően, ha a magánszemély az adóév 183 napját meghaladóan saját jogú nyugdíjasnak minősül, az ekho mértéke 9,5 százalék, amelyről a kifizetést megelőzően kell nyilatkoznia.

A kifizetőnek az ekho-alap összege után 2022. január 1-jétől augusztus 31-éig 13 százalék ekhót kellett fizetnie. A 2022. szeptember 1-jén hatályba lépő 297/2022. Korm. rendelet 1. § (2) bekezdése szerint – figyelemmel a 297/2022. Korm. rendelet időbeli hatályára – az Ekho tv. 4. § (3) bekezdésének rendelkezésétől eltérően a kifizető nem fizet egyszerűsített közteherviselési hozzájárulást a közteherfizetési kötelezettségét az ekho-törvény szerint teljesítő magánszemély részére a foglalkozása ellenértékeként juttatott bevétel után. Mindez egy munkaviszonyban álló magánszemély esetén – akinél a munkáltató a minimálbér után megfizeti az általános szabályok szerint a közterheket, míg a felettes részre a magánszemély nyilatkozata alapján az ekho szerint teljesíti az adókötelezettséget – azt jelenti, hogy az augusztus hónapra számfejtett, szeptemberben kifizetett jövedelem tekintetében a munkáltatónak még meg kell fizetnie az ekhót, vagyis a kifizetői ekho-mentességet a munkáltatók először a szeptember hónapra elszámolt jövedelmek tekintetében alkalmazhatják.

Abban az esetben viszont, ha például megbízási szerződés keretében szeptember 1-je után kerül sor a megbízási díj kifizetésére, a kifizetői ekhót már nem kell megfizetni, függetlenül attól, hogy milyen időszakra történik a kifizetés.

A magánszemélyt terhelő ekhót a kifizetőnek levonással kell megállapítania, kivéve, ha a magánszemély a kifizetőt, valamint az őt terhelő ekho megállapítását, bevallását és megfizetését átvállalja a kifizetőtől. Ha átvállalásról nyilatkozik a magánszemély, akkor a megállapított ekhót negyedévente, a negyedévet követő hó 12. napjáig kell megfizetnie, azonban évente kell bevallania negyedéves bontásban.

Ebben az esetben a kifizető igazolása csak a bevétel összegét és azt a tényt tartalmazza, hogy a magánszemély átvállalta az ekho megfizetését. A kifizetőt adatszolgáltatási kötelezettség terheli – a ’K91 jelű nyomtatványon – az adóévet követő január 31-éig, amennyiben a magánszemély a részére juttatott, ekho-alapot képező bevételről úgy nyilatkozott, hogy a kifizetőt terhelő ekhót átvállalja.

Az EGT-államban biztosított személy esetében a kifizető ekhót nem fizet, a magánszemélynek juttatott ekho-alapul szolgáló bevételből 9,5 százalék ekhót kell megállapítania és levonnia.

Az Ekho tv. 4. § (6) bekezdése alapján a kifizető nem fizet ekhót a hivatásos sportoló részére az e foglalkozása ellenértékeként juttatott bevétel után.

A kifizetőnek nem kell ekhót fizetnie a hivatásos sportoló, a nemzetközi sportszövetség munkavállalója és a saját jogú nyugdíjas részére az e foglalkozása ellenértékeként juttatott bevétel után.

Az ekho mértékét az alábbi táblázat szemlélteti:

Magánszemélytől levonandó Kifizető által fizetendő
Főszabály szerint 15 százalék 13 százalék, de 2022. szeptember 1-jétől a 297/2022. Korm. rendelet alapján nincs
Hivatásos sportoló, nemzetközi sportszövetség munkavállalója 15 százalék
Saját jogú nyugdíjasok esetében 9,5 százalék
EGT államban biztosított személy 9,5 százalék

Sütő Zsuzsanna cikkéből, amely az Adó szaklap 2022/11-es számában jelent meg minden egyéb részletet is megtudhat az ekhóról, így például a munkáltató által érvényesíthető kedvezményekről, az ekho alkalmazásáról felhasználási szerződések esetén.

1 A sport területén képesítéshez kötött tevékenységek gyakorlásához szükséges képesítések jegyzékéről szóló 157/2004. (V. 28.) Korm. rendelet.

2 A kisadózó vállalkozók tételes adójáról szóló 2022. évi XIII. törvénnyel (a továbbiakban: KATA tv.) módosított szöveg.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 15.

Akkor is tud róla a NAV, ha külföldről származik a bevétel

Sokan azt hiszik, hogy a tőkepiaci ügyletekből és kriptovalutákból származó jövedelem, különösen, ha külföldről származik, könnyen elrejthető az adóhatóság elől. Érdemes azonban tudni, hogy a külföldi bankoknál és befektetési szolgáltatóknál vezetett értékpapírszámláról és pénzforgalmi számláról több mint 100 országból kap a NAV tájékoztatást információcsere keretében. Szintén érdemes mérlegelni, hogy az ellenőrzött tőkepiaci ügyletekből, és kriptovalutából jövedelmet szerzők a NAV ellenőrzések célkeresztjében vannak a NAV 2024-es ellenőrzési terve szerint – foglalja össze a Niveus Consulting Group.

2024. május 15.

Speciális szakkérdések adóeljárásnál

Az adóigazgatási eljárásról szóló törvény szerint szakvéleményt kell kérni, ha az ügyben jelentős tény vagy egyéb körülmény megállapításához különleges szakértelem szükséges. Ismertetjük a szabályozást és bemutatunk egy érdekes példát a transzferárazás világából.