Az elektronikus piacterekre vonatkozó áfaszabályok (1. rész)


Egyre jobban digitalizálódó világunkban a termékek áramlásának jelentős része elektronikus piacterek közreműködésével történik. Ennek is köszönhető, hogy amikor az uniós döntéshozók az e-kereskedelem szabályozását megváltoztatták, akkor ebben az elektronikus piactereknek megújult szerepet kaptak. Most elmerülünk a megújult szabályozásban.

Mielőtt a megújult szabályokat részleteznénk, érdemes két fogalmat tisztázni: az egyik, hogy a jogalkotó mit ért az elektronikus felület fogalma alatt, illetve mit jelent a vélelmezett értékesítő.

Elektronikus felületként olyan tág fogalmat kell értelmezni, amely lehetővé teszi két független rendszer vagy egy rendszer és a végfelhasználó számára, hogy valamely eszköz vagy program segítségével kommunikáljon egymással. Az elektronikus felület magában foglalhat weboldalt, portált, átjárót, piacteret, alkalmazási program interfészt (API) stb.

A vélelmezett értékesítő pedig az az adóalany, aki úgy tekintendő, mint aki a termékeket az elsődleges értékesítőtől átveszi, és a végső fogyasztó számára értékesíti. Így a vélelmezett értékesítőt az áfa szempontjából ugyanazok a jogok és kötelezettségek illetik meg, mint az értékesítőt. Különös hangsúlya van a „tekintendő” szónak, ugyanis a valóságban nem az elektronikus piactér az, aki beszerez, majd értékesít. Azonban az áfa esetén megszokhattuk, hogy a jogalkotó bizonyos fikciókat állít fel, a vélelmezett értékesítői státusz is ilyen, a felület szerepe az, hogy elősegítse az ügylete(ke)t, de az áfa mégis értékesítői rangra emeli a piacteret.

Az előbbiek tisztázása azért volt fontos, mert így már definiálhatjuk azt a két ügylettípust, amelyek esetén külön rendelkezéseket tartalmaz az Áfa-direktíva a vélelmezett értékesítőkre. Így a termékértékesítést elektronikus felület használata révén elősegítő adóalany akkor tekintendő vélelmezett értékesítőnek, amennyiben harmadik területről vagy harmadik országból 150 eurót meg nem haladó valós értékű küldeményt importál, vagy ha a Közösségen belül egy ott nem letelepedett adóalany által nem adóalany részére végez termékértékesítést. Ez utóbbi egyaránt vonatkozik a termékek belföldi értékesítésére és Közösségen belüli távértékesítésre.

A könnyebb megértést segíti elő, ha az előbbi megállapítást a másik irányból is mefogalmazzuk, magyarán akkor nem válik vélelmezett értékesítővé a termékértékesítést elősegítő elektronikus felület, ha az unióba importált termékek küldeményenkénti valós értéke a 150 eurót meghaladja, függetlenül attól, hogy az elsődleges értékesítő/eladó hol telepedett le. Szintén nem válik vélelmezett értékesítővé, ha az elsődleges értékesítő/eladó az Európai Unióban letelepedett, és a Közösségen belül már szabad forgalomba bocsátott áruk, valamint a Közösségben található és a Közösségen belüli vevőknek szállított áruk, értéküktől függetlenül.

A szerző, Molnár Péter független adótanácsadó.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 3.

Áfacsalókra csapott le a NAV

Kriptovalutában, kábítószerben és készpénzben tartotta a vagyonát egy hazai bűnszervezet, amely több, mint félmilliárd forintnyi áfa befizetését csalta el. Az elkövetők a bűncselekmény elkövetéséből származó hasznot kriptovalutában, készpénzben, ingatlanban, illetve lőfegyver-gyűjteményben halmozták fel. A nagyszabású akció során egyszerre 30 helyszínen csaptak le a Nyugat-dunántúli Bűnügyi Igazgatóság nyomozói, a MERKUR kommandósai és Bevetési Igazgatóság járőrei. A gyanúsítottak elfogása mellett a bűnös úton szerzett vagyontárgyakat is lefoglalták, továbbá 450 millió forint értékben zároltak ingatlant.

2024. május 2.

Svédország – kis nép, nagy teljesítmény

A svédek büszkék hazájukra és erre minden okuk megvan. Az ország versenyképes, a gazdaság nemcsak a hagyományos ágazatokban, hanem a high-tech szektorban is nagyon jó teljesítményt nyújt, a jóléti társadalom stabilitást, biztonságérzetet ad minden polgárnak. Svédország közismerten magas adózású országnak számít, a magas színvonalú jóléti szolgáltatások és biztonsági háló alapja a magas adójövedelem.