Az elektronikus piacterekre vonatkozó szabályok (9. rész)


Egyre jobban digitalizálódó világunkban a termékek áramlásának jelentős része elektronikus piacterek közreműködésével történik. Ennek is köszönhető, hogy amikor az uniós döntéshozók az e-kereskedelem szabályozását megváltoztatták, akkor ebben az elektronikus piactereknek megújult szerepet kaptak. Most elmerülünk a megújult szabályozásban.

Az elektronikus felületek áfa szempontból való működését már számos aspektusból vizsgáltuk (a sorozat előző részeit itt találja). Amiről eddig nem esett szó, az elektronikus felületekre vonatkozó nyilvántartási kötelezettségek. Erről fog szólni a sorozat utolsó két cikke.

Amint azt már korábban kifejtettük, a vélelmezett értékesítőkre vonatkozó rendelkezés értelmében az értékesítést elektronikus felület használata révén elősegítő adóalanyt az áfa szempontjából a termékek tényleges értékesítőjének kell tekinteni. Ennek következtében az elsődleges értékesítő áfával kapcsolatos jogai és kötelezettségei a vevő részére teljesített termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás tekintetében az elektronikus felületre szállnak át. Ugyanez vonatkozik arra az esetre, amikor az adóalany olyan elektronikus úton nyújtott szolgáltatásban vesz részt, amelynek keretében a saját nevében jár el. A vélelmezett értékesítőt ezért a többi értékesítőhöz hasonlóan nyilvántartási kötelezettség terheli. Kétféle nyilvántartási kötelezettség jöhet szóba, attól függően, hogy az adóalany alkalmazza-e a különös szabályozás valamelyikét, vagy sem. Különös szabályozások címszó alatt a nem uniós szabályozást (OSS), az uniós szabályozást (OSS) vagy a behozatali szabályozást (IOSS) értjük. A nyilvántartási kötelezettségek tovább bonthatóak két további alkategóriára a különös szabályozást alkalmazó adóalanyok körében, az egyik típus az uniós és nem uniós szabályozást veszi egy csoportba, míg a másik csoportba a behozatali szabályozást alkalmazó adóalanyok nyilvántartási kötelezettségei fognak tartozni.

Ennek megfelelően az uniós és nem uniós szabályozást alkalmazó vélelmezett értékesítőknek a nyilvántartásaikban a következő információkat kell vezetniük: fogyasztás szerinti tagállam, amelynek területén a terméket értékesítik, illetve a szolgáltatást nyújtják (1), a szolgáltatások típusa vagy az értékesített termékek mennyisége és meghatározása (2), a termékértékesítés, illetve szolgáltatásnyújtás teljesítésének időpontja (3), az adóalap, a pénznem megadásával (4), az adóalap esetleges későbbi növekedése vagy csökkenése (5), az alkalmazott áfamérték (6), a fizetendő áfa összege, a pénznem megadásával (7), a kapott fizetések összege és időpontja (8), a termékértékesítés vagy szolgáltatásnyújtás teljesítése előtt kapott előlegek (9), amennyiben számlakibocsátásra kerül sor, a számlán szereplő információk (10), szolgáltatások esetében az igénybevevő letelepedési helyének, illetve állandó lakóhelyének vagy szokásos tartózkodási helyének meghatározására szolgáló információ, termékek esetében a vevő részére feladott vagy elfuvarozott termék kiindulási és érkezési helyének meghatározására szolgáló információ (11), valamint a termék lehetséges visszaküldésének bizonyítéka, ideértve az adóalapot és az alkalmazott áfamértéket (12).

A behozatali szabályozást alkalmazó vélelmezett értékesítők nyilvántartási kötelezettsége az alábbiakat foglalja magában: a fogyasztás szerinti tagállam, amelynek területén a terméket értékesítik (1), az értékesített termékek mennyisége és meghatározása (2), a termékértékesítés teljesítésének időpontja (3), az adóalap, a pénznem megadásával (4), az adóalap esetleges későbbi növekedése vagy csökkenése (5), az alkalmazott áfamérték (6), a fizetendő áfa összege, a pénznem megadásával (7), a kapott fizetések összege és időpontja (8), amennyiben számlakibocsátásra kerül sor, a számlán szereplő információk (9), a vevő részére feladott vagy elfuvarozott termék kiindulási és érkezési helyének meghatározására szolgáló információ (10), a termék esetleges visszaküldésének bizonyítéka, ideértve az adóalapot és az alkalmazott áfamérték (11), a rendelésszám vagy az egyedi ügyletazonosító (12), valamint az egyedi küldeményazonosító, amennyiben az adóalany közvetlenül részt vesz a szállításban (13).

Ezeket a nyilvántartásokat annak az évnek a végétől számított 10 évig kell megőrizni, amelyben a termékértékesítésre vagy szolgáltatásnyújtásra sor került, és a tagállamok kérésére elektronikusan hozzáférhetővé kell tenni.

Amennyiben e különös szabályozások egyikét sem alkalmazza a felület, akkor adott ország nemzeti jogszabályainak kell megfelelniük, ezek határozzák meg, hogy az adóalanyoknak milyen nyilvántartást kell vezetniük, és milyen formában.

A szerző, Molnár Péter független adótanácsadó.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 27.

NAV-Figyelő 21. hét: Változott a jegybanki alapkamat, adó-amnesztia, üzemanyagárak

A NAV útmutatót adott ki az utólagos részesedésbejelentéssel kapcsolatban, amelyben a leggyakrabban felmerülő kérdésekre kívánt válaszolni az adóamnesztia kapcsán. Továbbá változott a jegybanki alapkamat és az adóhatóság meghatározta a júniusi üzemanyagárakat is – derül ki a NAV-Figyelő eheti számából.

2024. május 27.

Év végi záráshoz, év eleji nyitáshoz kapcsolódó teendők a társasági adóban

A számviteli beszámoló és az annak adatain alapuló társaságiadó-bevallás elkészítése az egyik legfontosabb olyan feladat, amely egy üzleti év zárásához kapcsolódik. A társaságiadó-kötelezettség szempontjából az üzleti év utolsó napjának több szempontból is relevanciája van: gondoljunk csak azokra az adóalap-korrekciókra, amelyek olyan számviteli tételekhez kapcsolódnak, amelyeket év végén számol el egy gazdálkodó. Emellett az év vége egyben lehetőségeket is nyújt az adózás tervezéséhez, egy esetleges adózási-módváltás megfontolásához. Nem utolsósorban az év vége sok szempontból olyan határidőt is jelent, amelyre indokolt kiemelt figyelmet fordítani. A zárás mellett természetesen a nyitás során, a következő év kezdeti időszakában is számos feladat jelentkezhet, különösen a mérlegkészítés, illetve a társaságiadó-bevallás benyújtása határidejéig bezárólag. Ezek a feladatok adózótól függően rendkívül változatosak, így kimerítő listát lehetetlen adni. Az Adó szaklap írása azokat a jellemzően előforduló, megfontolásra érdemes szabályokat, teendőket emeli ki, amelyek az adózók széles rétegét érinthetik.

2024. május 24.

Az Európai Tanács új szabályokról állapodott meg a forrásadó-eljárásokra vonatkozóan

A Tanács megállapodásra jutott a kettős adóztatás alóli mentességre irányuló gyorsabb és biztonságosabb eljárásokról, amelyek hozzá fognak járulni a határokon átnyúló befektetések fellendítéséhez és az adóvisszaélések elleni küzdelemhez. Az úgynevezett FASTER-kezdeményezés célja, hogy a forrásadó-eljárásokat biztonságosabbá és hatékonyabbá tegye az EU-ban a határokon átnyúlóan működő befektetők, a nemzeti adóhatóságok és a pénzügyi közvetítők, például a […]